/
۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

گزارشی ویژه از کف بازار تهران

حول و حوش ساعت دو بعد از ظهر روزهای پایانی سال بود، که با مترو به سمت بازار بزرگ تهران راه افتادیم. بازار بزرگی که ضلع شمالی آن به خیابان پانزده خرداد منتهی می‌شود. بازاری که قلب اقتصاد ایران را شکل می‌دهد. تپیدن قلب این بازار به معنای تپیدن قلب اقتصاد ایران است.
کد خبر : ۱۵۹۲۱

نبض نفت-الهه نظری‌زاده و پریسا منیر

با توقف مترو در ایستگاه پانزده خرداد به همراه جمعیت پیاده شدیم و با سیل جمعیت به بازار رسیدیم. در نگاه اول بازار شلوغ و پرهیاهو بود، دقیقا مانند بازار عید اما با دقت به مغازه­‌ها مخصوصا مغازه­‌های خشکبار و آجیل نظرمان عوض شد و تصمیم گرفتیم، که برای مصاحبه اول از این صنف شروع کنیم. هیچ یک حاضر به مصاحبه نشدند و بعضی هم که متوجه موضوع مصاحبه، که وضعیت اقتصادی بازار شب عید بود، می‌­شدند با کلافگی رد می­‌کردند و می­‌گفتند: "وضعیت افتضاح است و پرسیدن ندارد." بعضی نیز از ترس سوء تفاهم­‌ها حاضر به مصاحبه نمی‌شدند. نا امید از مصاحبه با این صنف به راهمان ادامه دادیم و سایر اصناف نیز حاضر به مصاحبه نمی‌شدند تا این که وارد یک مغازه ترمه فروشی شدیم. صاحب آن مغازه بالاخره حاضر به مصاحبه شد و صحبت­‌هایش هم چندان دور از تصور نبود. کاشانی، مغازه‌دار جوان ترمه فروشی دستجردی، درباره وضعیت بازار عید امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: وضعیت بازار اصلا خوب نیست؛ مخصوصا در مقایسه با سال‌­های قبل امروز مانند یک روز عادی است نه بازار عید.

وی دلیل این وضعیت را بی­پولی مردم دانست و گفت: مردم ندارند و خرج نمی­‌کنند و خیلی­‌ها هم منتظر بهبود وضعیت بازار بعد از عید نوروز هستند و الان خرید نمی­‌کنند.

کاشانی با اشاره به این که ترمه از صنایع دستی ایران است اما در دام بازی اقتصادی تحریم­‌ها افتاده افزود: با این که ترمه کالایی ایرانی است اما مواد اولیه آن مانند نخ و لایه ­چسب و ... ایرانی نیستند و افزایش قیمت داشته­‌اند.

این مغازه‌دار درباره­ بی ­اثر بودن تحریم­‌ها در کیفیت کالاهای تولید شده نیز گفت: کیفیت کالا نسبت به سال­‌های قبل تغییری نکرده اما افزایش قیمت داشته است.

بعد از مصاحبه با صاحب مغازه ترمه فروشی، مغازه‌دار جوان دیگری هم حاضر به مصاحبه شد. قلی­‌زاده که صاحب یک لباس­ فروشی مردانه بود وضعیت اقتصادی بازار را نامناسب بیان کرد و گفت: الان هفته آخر اسفند است و هیچ خبری از فروش نیست.

وی در خصوص مقایسه بازار امسال با وضعیت بازار عید سال گذشته گفت: بازار در مقایسه با سال گذشته پنجاه درصد افت کرده ­است و مردم منتظر حراجی­‌ها هستند و این در حالی است که ما حتی قادر به تهیه­ جنس نیستیم که بتوانیم حراج برگزار کنیم.

قلی­‌زاده در خصوص درآمد کم کارگران و کارمندان افزود: با این حقوق کم کارمندان و کارگران نهایتا می­‌توانند نیازهای اصلی خانواده مانند مرغ و گوشت را تهیه کنند و طبیعتا پولی برای خرید لباس نمی­‌ماند.

وی تحریم­‌ها را در این وضعیت موثر دانست و اضافه کرد: بعد از عید، وضعیت بدتر هم می­‌شود و مسئولین باید به فکر چاره باشند.

بعد از انجام مصاحبه با آن دو مغازه‎دار باز همان آش و همان کاسه بود؛ مغازه‌دارانی که نا­امید و خسته بودند و هیچ امیدواری در خصوص تغییر شرایط نداشتد. به راسته عمده فروشان لباس مردانه رسیدیم و بالاخره یکی از آن­ها هم با اصرار ما حاضر به همکاری شد. مغازه­‌دار مرد جوانی بود که حدوداً سی و شش الی سی و هفت سال سن داشت و با کلافگی به سوالات ما پاسخ می­‌داد. وی در پاسخ به اولین سوال ما که درباره وضعیت اقتصادی بازار عید بود، جواب داد: وضعیت اصلا خوب نیست و این سوال اصلا پرسیدن ندارد.

وی علت این وضعیت را قدرت خرید پایین مردم دانست و گفت: وقتی که قدرت خرید پایین بیاید اقتصاد هم افت می­‌کند و این کاملا واضح است.

علی‌پور در خصوص بهتر شدن وضعیت بازار بعد از عید گفت: تا زمانی که قدرت خرید مردم تغییری نکند این وضع ثابت است و بهبود این وضعیت تنها برای ده درصد سرمایه‌دار جامعه است. وی افزود: حقوق کارگر نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است اما قیمت­‌ها افزایش داشته‌اند و تا درآمد با تورم برابری نکند، بهبودی حاصل نمی‌شود.

علی‌پور همچنین درباره استقبال مردم از مغازه و اجناسش گفت: با این­که ما عمده فروش هستیم اما استقبال خوب نیست و این نه تنها درباره ما بلکه درباره کل بازار است.

علی‌پور درباره این که پوشاک مایحتاجی ثانویه است اشاره کرد: مردم ابتدا به فکر خورد و خوراک و شکمشان هستند تا پوشاک و این به راحتی در صفحات شهروندی قابل مشاهده­ است.

بعد از گشت و گذار در مغازه­‌ها و نشستن پای حرف مغازه­‌داران تصمیم گرفتیم تا پای حرف مردمی که خسته از خرید عید با کیسه­‌های خرید در گوشه و کنار بازار در حال استراحت بودند بنشینیم و سراغ مردی مسن، که با کیسه­‌هایش روی نیمکتی نشسته بود رفتیم و از وی درباره احوال بازار سوال کردیم. وی نیز جوابش، جواب فروشنده­‌ها بود. از وی درباره تفاوت خریدش نسبت به سال قبل پرسیدیم و گفت: قیمت­‌ها­ خیلی بالاست و خرید امسال ما نسبت به سال قبل هشتاد درصد کمتر شده است.

صدرنژاد درباره­ رفتار فروشندگان در این وضعیت اقتصادی گفت: این مشکل دو طرفه است و آن­ها هم ضرر می­‌کنند. وی افزود: شاید مشکل بیشتر سوء مدیریت باشد تا چیزهای دیگر.

خسته از مصاحبه در راه برگشت بودیم و من با وجود ازدحام جمعیت دیگر آن هیاهوی بازار را حس نمی­‌کردم و سوالی در گوشم تکرار می­‌شد: پس کی درست می­‌شود؟ آیا درست می­‌شود؟

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر