/
۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

تلفات برق در کشور حدود ۱۰.۶ درصد است

کفش کنان گفت: تلفات شبکه توزیع برق در کشور‌های پیشرفته ۵ درصد است در حالیکه این میزان در کشور ما میزان حدود ۱۰.۶ درصد تخمین زده می شود.
کد خبر : ۱۶۰۶۶

نبض نفت - تلفات برق در کشور حدود ۱۰.۶ درصد استعلیرضا کفش‌کنان کارشناس حوزه برق با اشاره به قیمت انرژی در کشور اظهار کرد: به طور کلی قیمت حامل های انرژی در کشور نسبت به کشور‌های همسایه بسیار پایین‌تر است و این موضوع ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از منابع را با کندی مواجه کرده است.

کفش‌کنان با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تصریح کرد: این قانون این اجازه را به سازمان‌ها داده است که با سرمایه گذاری در حوزه نوسازی و کاهش مصرف انرژی، معادل این میزان کاهش تلفات، منابع دریافت کند، اما با گذشت ۵ سال از تصویب استقبال چندانی از این قانون صورت نگرفته است.

کارشناس حوزه برق ادامه داد:برای اجرایی کردن این قانون باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد و با هدایت سرمایه‌های سرگردان به این بخش باعث رونق صنعت آب و برق کشور شد.

وی با اشاره به تلفات در شبکه توزیع برق تصریح کرد: تلفات شبکه توزیع برق در کشور‌های پیشرفته مانند انگلستان ۵ درصد است اما میزان این تلفات در کشور حدود ۱۰.۶ درصد است که رقم قابل توجهی به شمار می‌آید.

به گفته وی؛ میزان تولید برق در تابستان گذشته حدود ۶۰ هزار مگاوات بود که از محل تولید تا زمانی که برق به دست مشترکین برسد حدود ۱۱ درصد معادل ۶۵۰۰ مگاوات آن تلف می‌شود که این تلفات معادل رشد مصرف در سال جاری بوده است.

این کارشناس تصریح کرد: برای کاهش یک درصد از تلفات توزیع برق نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای نوسازی شبکه توزیع است، از سوی دیگر برای تولید ۸۰۰ مگاوات برق نیازمند ۸۰۰ میلیون دلار هستیم. با بررسی این ارقام می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری در بهسازی شبکه توزیع مقرون به صرفه تر است.

وی با اشاره به ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس ابراز کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس و استفاده از برق تولیدشده در همان محل، ضمن کاهش فشار بر شبکه توزیع، میزان تلفات را نیز کاهش می‌دهد.

کفش کنان با بیان اینکه افزایش قیمت تعرفه برق تنها راه کنترل مدیریت مصرف نیست، اظهار کرد: به جای افزایش تعرفه برق می‌توان با شناور کردن تعرفه برق از تغییر نصب کنتور هوشمند و افزایش قیمت برق در زمان پیک مصرف نسبت به استفاده بهینه و کاهش بار شبکه اقدام کرد.

وی با اشاره به صادرات برق به کشور‌های همسایه تصریح کرد:حذف بخش خصوصی از صادرات برق، علاوه بر کاهش درآمد مالیاتی دولت، باعث عدم رشد و شکوفایی در این حوزه می شود.

این کارشناس با اشاره به پایین بودن بازدهی نیروگاه حرارتی بیان کرد: علاوه بر تلفات شبکه توزیع برق با پایین بودن نرخ بازدهی نیروگاه‌های حرارتی مواجه هستیم و نیاز است که با تغییر وضعیت نیروگاه‌های ساد به سیکل ترکیبی و از مدار خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده میزان بازدهی انرژی را افزایش دهیم.

وی افزود:میزان بازدهی نیروگاه‌های تولید برق در کشور حدود ۳۸ درصد است که می‌توان با سرمایه گذاری بیشتر آن را تا ۴۸ درصد افزایش داد.

کفش کنان در پایان گفت: بدهی‌های وزرات نیرو به بخش خصوصی ۳۰ هزار میبلیارد تومان اعلام شده و وزرات نیرو برای تهاتر این بدهی‌های در حال رایزنی با بانک مرکزی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر