/
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰

نگرانی عرضه عامل افزایش بهای جهانی نفت

در پی افزایش بهای نفت در روزهای اخیر، نگرانی در زمینه عرضه موجبات افزایش قیمت طلای سیاه را به میزان بالاتر فراهم آورده است.
کد خبر : ۱۶۶۰۱

نبض نفت -  افزایش 30 درصدی بهای نفت در چند هفته گذشته و بروز نگرانی در زمینه عرضه ، ممکن است زمینه ساز افزایش قیمت درهفته های آتی شود.

براساس پیش بینی انجام شده، انتظار می رود در چند هفته آینده، وقوع رویدادهای حساس ژئوپلیتیکی، می تواند بر افزاش بهای نفت تاثیرگذار باشد.

همچنین این رویدادها و بازار کساد جهانی نفت سبب آسیب پذیر شدن عرضه نسبت به هرگونه کمبود ناگهانی شده که می توان کاهش تولید سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) و متحدانش تحت رهبری روسیه را از مهترین این دلایل برشمرد.

کارشناسان پیش بینی کردند، بازار نفت در زمینه عرضه با مشکل روبرو خواهد شد، اما در ارتباط با عامل اصلی این مساله اختلاف نظر وجود دارد.

به گفته تحلیلگران نفتی ، مشکلات سیاسی لیبی بزرگترین خطر ژئوپولیتیکی برای بازار جهانی نفت به شمار می رود.

پس از توافق بر سر کاهش میزان تولیدات نفت خام تا میزان 1.2 میلیون بشکه در روز توسط اوپک و متحدانش، میزان عرضه نفت کاهش چشمگیری داشته و این موضوع موجب افزایش تقاضای مداوم چین برای نفت خام شده است.

علاوه براین، دیگر عامل کاهش چشمگیر عرضه نفت خام در سال 2019، اعمال تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت 2 عضو مهم اوپک یعنی ایران و ونزوئلا بوده است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر