/
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

«ترامپ» در متوقف کردن صادرات نفت ایران ناکام خواهد ماند

اقدامات ضد ایرانی کاخ سفید با هدف متوقف کردن صادرات نفت کشورمان در حال انجام است، با این حال به باور شماری از کارشناسان مسائل بین الملل، امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران عملا وجود ندارد.
کد خبر : ۱۶۸۰۶

نبض نفت - دولت آمریکا روز دوشنبه هفته گذشته ( 2اردیبهشت) اعلام کرد که معافیت هشت کشور خریدار عمده نفت ایران؛ هند، چین، ترکیه، یونان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و تایوان از تحریم های نفتی علیه ایران تمدید نخواهد شد.

کاخ سفید گفت: هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا ایران منبع اصلی درآمدش را از دست بدهد.

اما شماری از کارشناسان مسایل بین الملل و حوزه انرژی بر این باورند که این هدف آمریکا به دلایل مختلف از جمله شرایط بازار جهانی نفت قابلیت تحقق ندارد.

با توجه به اهمیت موضوع و سیاست ضد ایرانی ترامپ در مورد کاهش صادرات نفت ایران، پژوهشگر ایرنا با «امیرعلی ابوالفتح»کارشناس مسائل بین الملل به گفت و گو پرداخت.

** تحریم جدید نفتی مناقشه آمریکا علیه ایران

ابوالفتح در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: منطق بازار حکم می کند که فروش هیچ کالایی را نمی توان به صفر رساند و نفت که یک کالای استراتژیک است و آن هم کشوری که خریداران عمده دارد و در بیش از 100سال در بازار نفت است عملا نمی توان صادرات این محصول را به حد صفر رساند.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: تجربیات قبلی نشان می دهد به گفته آمریکایی ها ایران قبل از توافق برجام تحریم ها را دور می زد تا نیازهای خود را به شیوه های دیگر تامین کند. البته اقدامات اخیر علیه ایران بر میزان صادرات نفت ایران تاثیر می گذارد و در ماههای اخیر کاهش صادرات نفت را داشتیم.

ابوالفتح افزود: به لحاظ تجاری رسیدن به چنین هدفی برای واشنگتن امکان پذیر نیست و باعث اعتراض شدید خریداران نفت ایران که نوعا متحدین آمریکا هستند، مانند چین و هند که مناسبات گسترده با دولت آمریکا دارند، شده و این مساله ممکن است بر روابط دوجانبه این کشورها با واشنگتن تاثیر منفی بگذارد، لذا شعار اولیه ترامپ امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران امکان تحقق ندارد و آمریکایی ها به گونه ای عمل می کنند که خروج آبرومندانه ای از این تصمیم داشته باشند.

این کارشناس اضافه کرد: فشارهای وارد شده از سوی آمریکا به ایران فقط بر روی تهران تأثیرگذار نیست و دیگر کشورهایی که با ایران در تعامل هستند از این فشارها تأثیر می‌پذیرند و تلاش می‌کنند که به نحوی این فشارها را کم کنند.

به باور وی، آمریکا با اعتراض کشورهای خریدار نفت ایران احتمالا در سیاست اعلامی خود تجدید نظر و معافیت از تحریم چند کشور را صادر خواهد کرد و با این کار قصد دارد روابطش با این کشورها حفظ شود.

**عربستان و امارات جایگزین تولید نفت ایران

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: تولید نفت امارات و عربستان نمی تواند جایگزین نفت ایران باشد گرچه در بیان این ادعا را دارند که می توانند کمبود بازار نفت را با تولید خود رفع کنند اما در عمل با مشکل مواجه می شوند.

به گفته ابوالفتح، بازار به ظرفیت مازاد تولید خیلی حساس است به خصوص در شرایطی که کشورها دچار بحران هستند بحث کاهش نفت ایران نیست، ونزوئلا در تولید مشکل دارد و لیبی با مشکل جنگ داخلی مواجه است و عراق برای تولید نفت در شرایط خوبی نیست. در این شرایط بازار نفت حساس است و در صورت بروز بحران دچار کمبود می شود.

وی اظهار داشت: اگر اطمینان خاطر نسبت به بازار نباشد، تمایل برای خرید نفت افزایش پیدا می کند و با افزایش خرید نفت قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند، به همین خاطر آمریکایی ها در مورد این سیاست با احتیاط خاصی برخورد می کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل در ادامه افزود: چند ماه پیش دولت ترامپ از عربستان خواست که افزایش تولید نفت داشته باشد تا آمریکا هم فشار حداکثری بر تحریم خریداران نفتی ایران بوجود آورد اما این کشورها معاف از تحریم شدند که به عربستان لطمه شدید مالی وارد کرد زیرا قیمت نفت سقوط کرد.

ابوالفتح اضافه کرد: عربستان در مورد سیاست کاهش صادرات نفت ایران با احتیاط بیشتری برخورد می کند اگر چه بسیار مایل است که به ایران لطمه سنگینی وارد شود و با امریکا و اسرائیل متحد است. عربستان منتظر است که تکلیف صادرات نفت ایران مشخص شود و اطمینان پیدا کند که نفت ایران واقعا کاهش پیدا کرده است و در آن زمان اقدام به تصمیم خواهد نمود و بعدا بازار را با تعادل حفظ کند.

وی گفت: همین خبر های ضد و نقیض باعث شده است که قیمت نفت افزایش پیدا کند که سبب بالا رفتن قیمت بنزین در آمریکا شده است، افزایش قیمت بنزین نارضایتی از دولت ترامپ در آمریکا را در پی خواهد داشت. و این عوامل باعث می شود تا امریکا در مورد این سیاست با احتیاط بیشتری تصمیم گیری نماید.

**بدترین تقابل ایران و آمریکا

کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: روابط ایران و آمریکا در طول 40سال فراز و فرودهای زیادی داشت ولی این روابط در ابتدای سال 98 وخیم ترین حالت را داشت.

ابوالفتح افزود: گرچه تقابل ایران و آمریکا در سال 95با توافق برجام به پایین ترین سطح رسید، اما در ابتدای سال 98 اوج تقابل در رابطه ایران و آمریکا بود و هیچ سالی همانند امسال رابطه ایران و امریکا متشنج و در آستانه برخورد نظامی نبوده است.

وی همچنین اظهار داشت: آمریکایی ها در حال انجام چند حرکت در منطقه هستند که متفاوت از سیاست های قبل آنان در قبال ایران می باشد گرچه قبلا اتهام های متوجه کشورمان بود همانند حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر اما در سیاست های اخیر دولت آمریکا علیه ایران تغییر اساسی به وجود آمده است .

این کارشناس گفت: اینکه دولت آمریکا بخشی از ساختار نظامی یک کشور را گروه تروریستی اعلام کنند بحث دیگری است که سطح تقابل را به گونه دیگر تعمیم می دهد. تلاش برای محدود کردن ایران از درآمد های نفتی که از مهم ترین کالای صادرات عمده کشورمان محسوب می شود حرکتی است که هیچگاه امریکایی ها به این شکل انجام نداده اند.

وی در پایان اظهار داشت: این تصمیم ترامپ در قبال ایران فارغ از اینکه رخ دهد یا نه اما ورود دولت آمریکا به این فاز از تقابل نشان می دهد که روابط ایران و امریکا بسیار وخیم و حتی امکان بروز درگیری خواسته یا نا خواسته بین دو کشور وجود دارد و روابط نسبت به 40سال اخیر، شرایطی بسیار وخیم و پر تنش است و مسلما دولتمردان ما نیز در واکنش به سیاست های آمریکا اقدامات سازنده ای در مقابل خنثی نمودن این سیاست ، انجام خواهند داد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر