/
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

تلاش آمریکا برای ورود به بازار نفت با ۲ حربه تحریم ایران و گرانی نفت

واشنگتن به دنبال وارد کردن نفت آمریکا به بازارهای جهانی است که با توجه به تحریم نفتی ایران این امر ممکن می شود و گرانی نفت هم به آمریکا در این زمینه کمک می کند.
کد خبر : ۱۶۸۳۳

به گزارش نبض نفت به نقل از راشاتودی، این هفته واشنگتن اعلام کرد معافیت های موقتی را که به هشت کشور برای خرید نفت از ایران داده بود ، تمدید نمی‌کند. مهلت این معافیت ها در دوم ماه می پایان می یابد.

 هشت وارد کننده نفت ایران، چین، هند، یونان،ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی اجازه داشتند از ایران نفت وارد کنند تا کاهش ناگهانی عرضه نفت، قیمت آن را بالا نبرد و اختلالی در بازار جهانی نفت ایجاد نشود.

 تحلیلگران در مورد نحوه تاثیر گذاری تصمیم آمریکا بر تعادل جهانی بازار نفت تحقیق کرده اند تا نشان دهند چه کسی بزرگترین بازنده خواهد بود و چه کسی بیشترین منفعت را خواهد برد.

به نظر می‌رسد اقدامات اخیر علیه ونزوئلا و ایران به واشنگتن کمک کرده سوددهی صنعت نفت آمریکا، مخصوصا نفت شیل این کشور را بالا ببرد.

دنیس لیسیتیس، مدیر مدیریت سرمایه گروه اوراریوم تاکید کرد:« عدم اعتراض دونالد ترامپ به قیمت بالای نفت نشان می دهد قیمت بالای نفت یکی از اهداف آمریکا بوده است. علاوه بر این واشنگتن به دنبال وارد کردن نفت آمریکا به بازارهای جهانی است که با توجه به این محدودیت ها ممکن می شود».

 پایان معافیت ها در کل تأثیر قابل توجهی بر صادرات ایران یا بر بازار جهانی نفت ندارد.

در حالیکه یونان، ایتالیا و تایوان  واردات خود را از ایران صفر کرده اند، وارد کنندگانی مثل چین، هند ، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه طی 6 ماه از این معافیت‌ها بهره بردند.

پتر پوشکاروف، تحلیلگر ارشد تله ترید گفت:« حداقل هند و چین چندان از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسند، در حالی که سایر صادرکنندگان اروپایی به دنبال راه های جایگزینی برای ادامه خرید از ایران هستند تا از ابزارهای مالی تحت کنترل آمریکا دور باشند».

 اگر تصمیم آمریکا واقعا صادرات نفت ایران را صفرکند ، تهران در عوض اقداماتی سختگیرانه  انجام می‌دهد. ایران میتواند تنگه هرمز را ببندد و کل شبه‌جزیره عربستان به ویژه عربستان و قطر را به دردسر بیندازد.

این اقدام تاثیر زیادی بر قطر،عربستان و کویت می گذارد و عرضه جهانی نفت به شدت سقوط می‌کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر