/
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

خودکفایی در ساخت مخازن دوجداره

هزینه ساخت ایرانی هر مخزن دوجداره نزدیک 18 میلیون یورو هزینه نوع خارجی آن 25 میلیون یورو است.
کد خبر : ۱۷۰۵۳

نبض نفت - امیرابراهیم افروز در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه نفت اظهار داشت: شرکت دانش بنیان ساخت مخازن دو جداره  از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرده است. با خروج خارجی‌ها توانستیم دانش طراحی و مهندسی ساخت تانک‌های دوجداره پروپان و بوتان در پالایشگاه‌های گازی را بومی سازی کند و امروز مفتخریم در فازهای 4و 5 عسلویه تانک‌های دوجداره بوتان و پروپان را وارد مدار کنیم.

وی افزود: اخیرا در فازهای 19، 20، 21، 22 تا 24 مشغول کاریم  و تا کنون 3 تانک فازهای 20 و 21 وارد مدار شده و تا پایان خرداد 4 تانک دیگر وارد مدار می‌شوند، تا پایان شهریور هم مخازن فاز 19 وارد راه اندازی می‌شوند.

رئیس هیات مدیره شرکت پناه ساز با بیان اینکه اولین محموله پروپان که از فاز 20 و 21 ذخیره شده بود دوشنبه هفته قبل صادر شد، گفت: حجم این محوله 45 هزار متر مکعب بوده است .

وی هزینه ساخت هر مخزن را نزدیک 18 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: هزینه نوع خارجی آن 25 میلیون یورو است اما ما داخلی سازی کرده‌ و اکنون در ساخت مخازن دو جداره به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش طراحی و مهندسی ساخت این مخازن نیز بومی شده است.

افروز خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی مکلف بودند که از نصب تا راه اندازی در پروژه حضور داشته باشند اما بعد از تحریم ایران را ترک کردند و  از راه اندازی مخازن فازهای 19، 20 و 21 سرباز زدند و ما موفق به راه اندازی آنها شدیم. 

وی با بیان اینکه سه کشور فرانسه، انگلیس و ژاپن در ساخت این مخازن فعالیت دارند ، افزود: با داخلی سازی این مخازن بابت ساخت هر مخزن 7 میلیون یورو صرفه جویی و از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

وی ساخات مخازن نفت و مشتقات پتروشیمی را از جمله استراتژی‌های شرکت متبوعش در شرایط تحریم عنوان کرد.

افروزگفت: ما اکنون در مرحله تهیه طرح توجیهی هستیم تا تولید این مخازن ذخیره متوقف نشود و تولید تداوم داشته باشد و پتروشمی و پالایشگاه‌ها دچار چالش نشده و این گلوگاه تحریم آسیب نبیند.

وی مباحث مربوط به مالیات، بانک‌ها و نهادهای مالی را از جمله مشکلات پیش روی این صنعت برشمرد و خواستار این شد که با توجه به شرایط موجود کشور اجازه دهند تهدیدها به فرصت تبدیل شده و فعالیت مجموعه‌های تولیدی این چنین گامی در راستی ایجاد اشتغال در کشور باشد.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر