/
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
هاشم نامور مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس در گفتگو با نبض نفت:

تحریم باعث خودباوری در صنعت نفت کشور شد

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس معتقد است در شرایط تحریمی می‌توان به بهترین شیوه از این شرایط برای تقویت صنعت نفت کشور استفاده کرد که استفاده از توان داخلی و بخش خصوصی یکی از فواید آن به شمار می‌رود.
کد خبر : ۱۷۰۷۵
تحریم باعث خودباوری در صنعت نفت کشور شد

هاشم نامور مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس که مدیریت در پالایشگاه لاوان را نیز در سوابق کاری خود دارد معتقد است با تقویت خودباوری و اتکاء به توان و دانش داخلی در صنعت نفت کشور می‎‌توان از وابستگی به شرکت‌های خارجی فاصله گرفت و کاری کرد که اثر تحریم‌های ظالمانه آمریکا به حداقل ممکن برسد. وی با اشاره به مصداق عینی خودباوری و استفاده از دانش فنی در پالایشگاه بندرعباس گفت برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس در سال گذشته بیش از 65 درصد دستگاهها، قطعات و تجهیزات استفاده شده ساخت داخل بود. در واقع تحریم موجب ارتقاء توانمندي شركت‌هاي داخلي براي حضور موثرتر در عرصههاي اقتصادي و صنعتي كشور و همچنین ايجاد روحيه اعتماد به نفس و خودباوري نسبت به توان و توليد داخلي شد.

به بهانه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی پایگاه خبری نبض نفت گفتگوی ویژه‎ای با هاشم نامور مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس انجام داده است که تقدیم مخاطبان گرامی می‎شود.

مهمترین دستاوردهای پالایشگاه بندرعباس در سال گذشته چه بود؟

در سال گذشته پروژه ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس با تلاشهای شبانه روزی مجموعه مدیران، کارکنان و متخصصان متعهد این شرکت و بهره گیری از خدمات پیمانکار تکمیل گردید و با حضور رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری رسید و هدف مهم آن تولید فرآورده های نفتی با کیفیت و سوختی پاک مطابق با استاندارد های روز دنیا و همچنین حفظ و صیانت از محیط زیست با کاهش انتشار آلایندها در هوا بوده است.

این پروژه در راستای تکمیل واحدهای عملیاتی این پالایشگاه و خودکفایی کشور با افزایش تولید بنزین و همچنین بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز تولیدی پالایشگاه مطابق با استانداردهای روز دنیا اجرا شد و در نتیجه این پروژه گوگرد بنزین تولیدی پالایشگاه از حدود PPM 400 به كمتر ازPPM 10 کاهش و کیفیت آن به استاندارد یورو5 (EURO 05) ارتقاء یافت و با کاهش میزان گوگرد نفت گاز تولیدی پالایشگاه از حدودPPM 10000 به کمتر ازPPM 50 ، کیفیت این فرآورده نیز به استاندارد یورو 4 (EURO 04) بهبود یافت.

با توجه به اینکه خام فروشی نفت یکی از نقاط ضعف اصلی صنعت نفت کشور تلقی می شود، پالایشگاه نفت بندرعباس در این زمینه و برای استفاده بهینه از نفت چقدر موفق بوده و چه اقداماتی انجام داده است؟

پالايشگاه نفت بندرعباس يكي از 10 شركت پالايشي كشور است كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با همت و تلاش متخصصان داخلی ساخته شد و به عنوان تنها پالايشگاه تصفيه نفت خام سنگين در ايران و خاورميانه می باشد که در مرداد ماه سال 1376 با ظرفيت پالايش 232 هزار بشكه در روز مورد بهره برداري قرار گرفت. با توجه به فن آوري های جدید و پيشرفته ای که در طراحي این پالایشگاه استفاده شده است، استعداد توسعه صنعتي برای ارتقاء كمي و كيفي فرآورده هاي نفتی در اين پالايشگاه دیده شد و بر همین اساس در سال 1387 و اجرای فاز اول افزایش ظرفیت و با رفع تنگناهاي پالایشی و اعمال تغييرات در واحدهاي تقطير شماره 1 و 2 پالایشگاه، ظرفیت پالایشی حدود 38 درصد افزایش یافت و در نتیجه ظرفیت پالایش نفت از 232 هزار بشكه به 320 هزار بشكه در روز رسيد.

در سال 1391 نیز و با اجرای فاز 2 افزایش ظرفیت و در راستای اجرای طرح های بهینه سازی و بهبود فرآیند توسط کارکنان و مهندسین پرتلاش این شرکت، طرح مبتکرانه افزایش 30 هزار بشکه ای ظرفیت پالایشگاه بدون هزینه و هیچ گونه سرمایه گذاری و تنها با تزریق مستقیم میعانات گازی و نفت خام سبك میدان نفتی هنگام به واحدهای تقطیر و کاهش گرانروی و با انجام تغییرات بر روی پارامترهای عملیاتی و فرآیندی اجرا شد که در نتیجه ظرفیت پالایشی از 320 هزار بشکه به 350 هزار بشکه افزایش یافت و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی بخصوص بنزین و گازوئیل را به همراه داشت و هم اکنون نیز با همین ظرفیت در حال فعالیت است.

تحریم یک ساله گذشته آمریکا چه اندازه بر روی کار شما اثر منفی داشته است؟

بدون شک وجود تحریمها بی تاثیر نیست بخصوص اینکه در سال گذشته در تلاش برای تکمیل پروژه ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز اثرات تحریم بخوبی آشکار بود، اما با تقویت خودباوری، اتکاء به توان و دانش داخلی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز و تبدیل تهدیدها به فرصت و تلاش شبانه روزی عملیات اجرایی پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس انجام شد. در این پروژه بیش از 65 درصد دستگاهها، قطعات و تجهیزات استفاده شده ساخت داخل است که می توان گفت که تحریم موجب ارتقاء توانمندي شركتهاي داخلي براي حضور موثرتر در عرصه هاي اقتصادي و صنعتي كشور و همچنین ايجاد روحيه اعتماد به نفس و خودباوري نسبت به توان و توليد داخلي گردید.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم و بی نظیر در صنعت پالایش نفت تولید اسیدکلریدریک مورد نیاز صنایع پالایشگاهی توسط نیروهای خلاق، متخصص پالایشگاه بندرعباس بود که تا پیش از این با صرف هزینه های سنگین ارزی و مدت زمان طولانی منحصراً از خارج کشور تامین می شده است. همچنین ساخت قطعه الکتریکی کنترل کننده گرمکن واحد احیاء کاتالیست نیز از دیگر دستاوردهای این شرکت است که با مهندسی معکوس و تحلیل عملکرد قطعه ساخته شد و موجب جلوگیری از توقف تولید و خروج ارز و عدم وابستگی به خارج از کشور گردید.

برای صادرات فرآورده های نفتی تولید شده در پالایشگاه نفت بندرعباس با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

فرآورده های تولیدی در شرکت پالایش نفت بندرعباس در دو گروه اصلی و ویژه طبقه بندی می شود که محصولات اصلی شامل گاز مايع، بنزين، سوخت جت، نفت سفيد، نفت گاز و نفت كوره است که طبق قوانین و مقررات به وزارت نفت تحویل داده می شود. محصولات ویژه نیز شامل حلال 402 ، وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، آيزوريسايكل، لوبكات سنگين و گوگرد است که از طریق بورس کالا و انرژی عرضه می شود.

با توجه به اینکه شرکت پالایش نفت بندرعباس در مجاورت دریا ساخته شده و دسترسی به آبهای آزاد به عنوان یکی از امتیازهای این شرکت محسوب می شود لذا امکان صادرات فرآورده های ویژه در صورت مهیا شدن شرایط صادرات وجود دارد.

نیروهای ارکان ثالث همواره احساس می کنند بین آنها و نیروهای رسمی و پیمانی در صنعت نفت کشور تبعیض وجود دارد. برای حل این مشکل در مجموعه شما چه اقداماتی انجام شده است؟

در شرکت پالایش نفت بندرعباس حدود 4 هزار نفر به صورت رسمی، قرارداد مدت موقت و نیروهای پیمانکاری مستمر اشتغال به کار دارند که همگی به عنوان خانواده پالایشگاه نفت بندرعباس شناخته می شوند و همواره تلاش شده است بر اساس مجموعه قوانین و مقررات جاری نسبت به پرداخت حقوق، مزایا و سایر امکانات بدون تبعیض اقدام شود. نیروی انسانی سرمایه اصلی و ارزشمند این شرکت محسوب می گردد و این نکته یکی از اصول و اعتقادات شرکت پالایش نفت بندرعباس به شمار می رود.

از آنجا که دغدغه اشتغال در سال جاری یکی از موضوعات مهم در کشور تلقی می شود، آیا پالایشگاه بندرعباس برای این موضوع و رفع این نیاز جامعه برنامه مشخصی دارد؟

یکی از اهداف و سیاستهای مهم پالایشگاه نفت بندرعباس ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از نیروهای متخصص و توانمند برای پیشبرد اهداف تولیدی است و از سوی دیگر ایجاد اشتغال موجب توسعه فرهنگی، رشد اقتصادی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی در منطقه می شود. در این زمینه این شرکت با توجه به اجرای طرح های توسعه پالایشگاه به ویژه در چند سال اخیر اقدام به جذب تعداد قابل توجهی از متقاضیان کار خصوصاً نیروی بومی منطقه نموده است.

یکی از دستاوردهای طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه که در اواخر سال گذشته به بهره برداری رسید علاوه بر ايجاد بسترهاي لازم براي تربيت نيروهاي متخصص، موجب ایجاد اشتغال پایدار برای 650 نفر شد. در همین راستا از ابتدای امسال آخرین گروه از نیروهای جدید الاستخدام به تعداد 340 نفر که از طریق آزمون و مصاحبه فنی و تخصصی جذب شدند بتدریج وارد پالایشگاه می شوند.

آیا بحث خصوصی سازی در کشور در پالایشگاه بندرعباس هم مصداق دارد و اگر خصوصی سازی در این پالایشگاه مصداق دارد تا چه حد اعمال شده و چه اثراتی به دنبال داشته است؟

شركت پالایش نفت بندرعباس در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي در سال 1390 در بورس اوراق بهادار پذيرفته شده و در تيرماه 1391 با نماد شبندر در بورس عرضه شد و چون بهبود کارایی و حرکت با سرعت مناسبتر به سمت توسعه و رشد از اهداف خصوصی سازی بود با نگاهی به عملکرد این شرکت در حوزه های مختلف مانند رشد تولید و بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی، حفظ و صیانت از محیط زیست و دستیابی به استانداردهای روز دنیا می توان اثرات این حرکت را مشاهده نمود.

پالایشگاه بندرعباس برای بروزرسانی خود چه طرح ها و برنامه هایی دارد؟ این طرح ها تا چه اندازه در کیفیت و کمیت محصولات تولیدی موثر خواهد بود؟ شرایط کنونی کشور تا چه اندازه بر روی اجرای طرح های مورد نظر تاثیر دارد؟

یکی از مهمترین طرح هایی که شرکت پالایش نفت بندرعباس به دنبال آن بود افزایش کمیت و بهبود کیفیت محصولات و فرآورده ای نفتی بود که با تلاش و پیگیری های صورت گرفته پروژه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه تکمیل و راه اندازی شد که در نتیجه موجب افزایش 4 میلیون لیتری تولید بنزین و بهبود کیفیت این محصول مطابق با استاندارد یورو 5 و همچنین تولید نفت گاز با استاندارد یورو 4 شد. از دیگر طرح های مهم و بزرگ توسعه پالایشگاه بندرعباس می توان به طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین اشاره کرد که مطالعات امکان سنجی آن انجام شده و هدف آن کاهش میزان نفت کوره تولیدی و تبدیل آن به محصولات سبکتر با ارزش افزوده بیشتر است و به موجب این طرح میزان تولید نفت کوره به کمتر از 10 درصد و میزان گوگرد آن به کمتر از یک درصد کاهش می یابد.

از مهمترین دلایل حرکت در راستای توسعه و ساخت واحدهای جدید به ویژه واحدهای ارتقای کیفیت محصولات سنگین می توان به ضرورت کاهش توليد سوخت­های با ارزش افزوده کمتر، ارتقاي كيفيت فرآورده‌هاي توليدي، توليد فرآورده‌هاي منطبق با استانداردهای روز دنیا به لحاظ مسائل زيست‌محيطي و بهبود عملکرد اقتصادی و سودآوری بیشتر اشاره نمود.

اجراي پروژه بازيافت گازهاي مشعل پالايشگاه به منظور استفاده مجدد از آن در سوخت گازي با هدف كاهش مصرف گاز طبيعي، كاهش میزان انتشار آلاينده‌هاي ناشي از سوختن گازهاي مازاد در مشعل، صیانت از محیط زیست، پیشگیری از هدر رفت منابع و كاهش ضايعات از دیگر پروژه های مهم این شرکت است که در دست اجرا است.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر