/
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

مدیر دفتر سرمایه گذاری خارجی ایران : انرژی خورشیدی همدان صادر شود

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: سرمایه گذاری های خوبی با مشارکت کشورهای خارجی در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی در همدان صورت گرفته و باید در اندیشه صادرات انرژی خورشیدی تولید شده در این واحدها بود.
کد خبر : ۱۷۱۴۵

نبض نفت - احمد جمالی شامگاه سه شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان اظهار داشت: همدان آزمونه ساخت نیروگاه های خورشیدی با مشارکت سرمایه گذاری های خارجی در کشور است و انرژی تولید شده در این واحدها قابلیت صادرات دارد.

وی اضافه کرد: به تازگی مصوبه ای برای صادرات برق نیروگاه های خورشیدی دریافت شده و به راحتی می توان انرژی تولید شده در این واحدها را به دیگر نقاط جهان صادر کرد.

جمالی با تاکید بر توسعه صادرات خدمات در کشور گفت: علاوه بر صادرات کالا باید برای رونق دادن صادرات خدمات نیز برنامه ریزی کنیم و استان همدان در این زمینه توانمند است.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران یادآوری کرد: زمینه های خوب صادراتی در همدان گسترده است و با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی هایش می تواند پایگاه صادراتی خوبی برای سرمایه گذاران خارجی باشد.

وی از برگزاری 2 همایش اقتصادی در شهرهای نجف و اربیل عراق در ماه های آینده گفت: آمادگی برپایی این همایش ها با محوریت همدان وجود دارد و برای معرفی محصولات و تولیدات استان می توان از این فرصت به خوبی بهره برداری کرد.

این مسئول، پیوند بین صادرات و سرمایه گذاری خارجی را ضروری دانست و گفت: در دنیای امروز بین حوزه صادرات و سرمایه گذاری خارجی پیوند ناگسستنی وجود دارد.

جمالی بیان کرد: در کشور ایران نیز این ائتلاف وجود دارد اما نیازمند تقویت و توسعه بیشتر است که بند 13 اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کشور به صراحت به پیوند صادرات و سرمایه گذاری خارجی تاکید دارند.

** هدفگذاری صادرات یک میلیارد و 300 میلیون دلاری

استاندار همدان با اشاره به تحقق صادرات غیر نفتی استان در سال گذشته، صادرات یک میلیارد و 300 میلیون دلاری را برای بخش تولید و صادرات در سال 98 هدفگذاری کرد و خواستار تلاش برای تحقق این برنامه اقتصادی شد.

سید سعید شاهرخی نیز در این جلسه اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون دلار صادرات غیر نفتی هدف گذاری شده بود که 943 میلیون دلار معادل 94 درصد آن محقق شده است.

وی با اشاره به ظرفیت و توانمندی های بی شمار استان همدان در زمینه صادرات گفت: در سال 98 باید جهش صادراتی را تجربه کنیم.

شاهرخی تحقق رونق تولید را در گرو حمایت از سرمایه گذاری و تولید کننده دانست و گفت: نقش کارگروه توسعه صادرات در ایجاد تعامل و آسان سازی بین بخش تولید و صادرات بسیار با اهمیت است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم های نفتی، موضوع صادرات غیر نفتی و ارزآوری برای کشور اهمیت ویژه ای دارد و به صورت عملیاتی برای توسعه این مهم باید برنامه ریزی کرد.

وی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی گفت: ارتباط نزدیک بین تولید و صادرکننده و آسان سازی شرایط توسط گمرک و بانکها می تواند به جهش صادراتی استان کمک کند.

شاهرخی به برررسی و رفع موانع صادرات تاکید کرد و افزود: تولید و صادرکنندگان استان به سمت استفاده از بانکهای تخصصی باید تشویق شوند و همچنین بانکهای تخصصی استان در این راستا بسته های تشویقی و حمایتی برای افزایش انگیزه صادر کنندگان ارایه کند.

استاندار همدان به ظرفیتهای استان در زمینه فولاد و محصولات کشاورزی و باغی اشاره کرد و گفت: صادرات این محصولات باید شتاب بیشتری بگیرد.

وی همچنین به توسعه و رونق سرمایه گذاری های خارجی تاکید کرد و افزود: دولت همواره حامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده و از آنها پشتیبانی کرده است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر