/
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰

پایان دادن به خام‌فروشی نفت با حرکت به سمت پالایشگاه‌سازی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تجربه مقابله با تحریم بنزین با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های آمریکا بایستی به سمت پالایشگاه‌سازی حرکت کنیم تا خام‌فروشی نفت پایان یابد.
کد خبر : ۱۷۳۳۱

نبض نفت - اسدالله قرهخانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاز دوم تحریم‌های نفتی آمریکا گفت: جنگ اقتصادی شروع شده و ایران هم تلاش دارد خود را در این نبرد قرار دهد. دشمن از تمام ظرفیت نفوذش در عرصه بین‌المللی استفاده میکند تا به هدفش یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران برسد. البته ما هم تلاش می‌کنیم دشمن را ناکام بگذاریم. در گذشته در شرایط اضطراری و تحریم نفتی، ما راهکارهایی داشتیم و تجربیاتی در این خصوص به دست آوردیم. امروز هم ابتکاراتی خواهیم داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: تمام دنیا آمریکا نیست و دنیا هم صرفا براساس تصمیم دولتها اداره نمیشود. شرکتها متعددی وجود دارد و کشورها هم منافع خاص خود را در نظر میگیرند و ما میتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. بخشی از فروش نفت میتواند به وسیله تهاتر انجام ­شود.

قرهخانی همچنین خاطر نشان کرد: درست است که کشورها با آمریکا منافع مشترکی دارند اما با ایران هم منافع دراز مدتی دارند. من دولت آمریکا را به عنوان کشوری با تصمیمات باثبات نمیدانم و قطعا سایر کشورها هم برداشت‌شان همین است. بنابراین در آینده که مشکلات مرتفع شود امیدوار هستند تا بازار سرمایه‌­گذاری نفت و گاز ایران را از دست ندهند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: با این حال ما به اندازهای که نیاز به پول نفت داشته باشیم و در بودجه برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفتهایم، صادرات نفت خواهیم داشت و از این جهت نگرانی وجود ندارد. 

قره‌خانی درباره ضرورت توسعه صنایع پالایشی و کاهش خامفروشی و حرکت به سوی صادرات فرآورده گفت: در سالهای 90 تا 92 ما با تحریم بنزین روبرو بودیم. اما ما توانستیم از طریق راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزان تولید بنزین‌مان را افزایش دهیم و اگرچه این روند طولانی شد ولی در نهایت در سال 96 و 97، موفق شدیم از هر سه فاز آن بهرهبرداری کنیم. بر این اساس ایران امروز قادر است 45 میلیون لیتر در روز تولید براورده داشته باشد. درنتیجه در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های آمریکا نیز بایستی به سمت پالایشگاه‌سازی حرکت کنیم تا این میزان خامفروشی نفت هم پایان یابد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر