/
۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

آخرین شلیک به نوسان قیمت نفت

ذخایر نفت خام آمریکا با سریع‌ترین روند از سال ۲۰۱۶ رشد می‌کند و نوسان تازه‌ای در بازار نفت ایجاد کرده است زیرا نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه قوت می‌گیرد.
کد خبر : ۱۷۸۸۷

نبض نفت - رشد ذخایر باعث شده قیمت نفت از اوج خود در اواخر آوریل ۱۱ درصد کاهش پیدا کند و تحلیلگران هشدار می‌دهند تولید فزاینده از سوی اوپک و متحدانش ممکن است باعث شود اشباع عرضه تکرار شود. نگرانی‌های مذکور باعث شده قیمت‌های نفت به پایین سطوح کلیدی سقوط کند و افت بیشتر آن ممکن است به شرکت‌های انرژی و کشورهای تولیدکننده بزرگ آسیب وارد کند.

جدیدترین نوسان قیمت نفت پس از این روی داد که بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان شامل اکسون موبیل و شورون در هفته‌های اخیر با وجود پایین بودن قیمت‌های جهانی این کالا، درآمد سه ماهه مطلوبی را ثبت کردند.

طبق آمار دولتی، همزمان با رشد ۸ درصدی ذخایر نفت در مدت چهار ماه و نیم نخست سال، ارزش سهام بسیاری از این شرکت‌ها به همراه قیمت‌های نفت افت کرده است. اگر این روند تا پایان ماه مه ادامه پیدا کند پرشتاب‌ترین نرخ رشد در سه سال گذشته خواهد بود. آخرین باری که سطح ذخایر با این روند رشد کرد در اوایل سال ۲۰۱۶ بود که در واکنش به رشد تولید نفت آمریکا و اضطراب نسبت به وضعیت اقتصاد جهان، قیمت نفت به پایین ۲۷ دلار در هر بشکه سقوط کرد و به پایین‌ترین حد در بیش از یک دهه گذشته نزول کرده بود.

تحلیلگران معدودی افت مشابه قیمت نفت در سال میلادی جاری را پیش بینی می‌کنند اما بسیاری پس از این که قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال گذشته از رکورد ۷۶ دلار به ۴۰ دلار سقوط کرد، محتاط مانده‌اند. نفت آمریکا اکنون پایین ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

از سوی دیگر تحلیلگران نسبت به میزان عرضه از سوی ایران، ونزوئلا و لیبی و همچنین تأثیر تعرفه‌های بالاتر روی تقاضا برای نفت مطمئن نیستند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید مستمر آمریکا و ضعیف شدن مصرف پالایشگاهی، ذخایر نفت را در هفت هفته از ۹ هفته منتهی به ۱۷ مه بالا برده است و ذخایر در بالاترین حد از ژوئیه سال ۲۰۱۷ قرار دارند.

افزایش اخیر ذخایر برخی از تحلیلگران را متعجب کرده است چرا که ذخایر معمولاً در این وقت از سال کاهش پیدا می‌کنند زیرا تولیدکنندگان سوخت نفت بیشتری را در آستانه فصل رانندگی تابستانی در آمریکا مصرف می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند اختلالات و تعمیرات پالایشگاهی به همراه سیل اخیر، در ضعیف‌تر شدن تقاضا مؤثر بوده است و تشخیص این که آیا بالاتر رفتن ذخایر نتیجه مسائل غیرمنتظره بوده یا واقعاً نشان دهنده عرضه مازاد است را دشوار می‌کند.

در این بین، تولید نفت آمریکا در رکورد بالایی قرار دارد و محدود بودن ظرفیت خطوط لوله در مناطق تولیدکننده مانند پرمیان باسین باعث شده شرکت‌ها برای انتقال نفت به مشکل برخورد کنند و ذخایر نفت افزایش پیدا کنند.

دور اخیر نزول قیمت‌های نفت به ارزش سهام تولیدکنندگان نفت لطمه زده و بخش انرژی "اس اند پی ۵۰۰" حدود ۱۸ درصد پایین‌تر از یک سال پیش است در حالی که شاخص "اس اند پی ۵۰۰" سه درصد در ۱۲ ماه گذشته رشد کرده است. ارزش سهام تولیدکنندگان شامل داوون انرژی، کنچو ریسورسز و نوبل انرژی در بیش از یک ماه گذشته ۱۵ درصد سقوط کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران می‌گویند رشد ذخایر علاقه آنها به تصمیم ماه آینده اوپک در خصوص تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید را افزایش داده است.

این گروه و متحدانش سرگرم بررسی سناریوهای مختلف پیش از نشست ماه آینده هستند با این حال نگرانی از اشباع عرضه در بازار باعث شده این تولیدکنندگان تمایل پیدا کنند به توافق محدودیت عرضه خود ادامه دهند.

افت اخیر قیمت نفت آمریکا و نفت برنت ریسک سقوط قیمت‌ها به سطحی که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ برای تضمین رشد اقتصادی خود به آن نیاز دارند برانگیخته است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر