/
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

سومین سکوی توليدي فاز 14 پارس جنوبی بارگيري شد

مجری طرح توسعه فاز14پارس جنوبی امروز از پایان عمليات بارگیری سومين سكوي این طرح گازي به منظور انتقال و نصب در آب‌هاي خليج فارس خبر داد.
کد خبر : ۱۸۱۷۲
به‌ گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمدمهدی توسلی پور با اشاره به ساخت عرشه B 14در یارد شرکت ایزوایکو در بندرعباس، گفت: بر اساس برنامه كاري موجود، در صورت شرایط مساعد جوی دریا و پس از پايان عملیات مهاربندی، اين عرشه تا تاریخ 24خردادماه، توسط شناور تندگویان حمل مي شود و عملیات نصب آن در موقعيت مخزن پارس جنوبي نیز توسط شناور نصاب HL-5000 تا پایان خرداد ماه اجرا خواهد شد.

توسلي پور درباره وزن و ميزان پيشرفت ساخت اين سكو در يارد بندرعباس افزود:

سازه عرشه این سکو که توزین آن انجام شده حدود ۲۴۰۰ تن و پیشرفت ساخت آن ٩٦ درصد است.

مجری طرح توسعه فاز14پارس جنوبی به اتمام عملیات حفاری چاه‌های سکویB 14 اشاره کرد و گفت: با پایان عملیات هوک آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، امکان ارسال روزانه500میلیون فوت مکعب گاز از سکویB 14 به خشکی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه سکویD14، آخرین سکوی فاز14پارس جنوبی با پیشرفت 91درصد در یارد شرکت صدرا در بوشهر مراحل پایانی ساخت را سپری می کند، افزود: عملیات حفاری چاه‌های موقعیت این سکو نیز هم‌اکنون توسط دکل حفاری درحال انجام است و مطابق برنامه تا اوایل مهرماه حفاری آن به پایان خواهد رسید و متعاقب آن سکوی14D تا پایان مهرماه امسال در این موقعیت نصب خواهد شد.

لازم به ذکر است بخش فراساحل فاز ١٤ شامل ٤ سكو (دو سكوي اصلي و دو سكوي اقماري) هركدام با ظرفيت برداشت ٥٠٠ ميليون فوت مكعب گاز از مخزن پارس جنوبي است و سكوي ١٤B، دومين سكوي اصلي و سومين سکو از چهار سازه توليدي اين طرح است.

پیش از این، برداشت از دو سکوی A 14 و C 14 به میزان یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 1397 محقق شده است.

اين سكو آخرين سكوي در قرارداد همكاري مشترك شركت نفت و گاز پارس و مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران ISOICO) )در بندرعباس است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر