/
۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

نخستین پالایشگاه تبدیل گاز طبیعی به بنزین جهان در ترکمنستان افتتاح شد

نخستین و بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین با استاندارد "یورو-5" از گاز طبیعی روز جمعه در استان آخال ترکمنستان آغاز به کار کرد.
کد خبر : ۱۸۷۱۶

نبض نفت - این پالایشگاه که با مدیریت متخصصان ژاپنی و با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات، فناوری‌های نوین در این کشور آسیای مرکزی راه اندازی شد، قابلیت آن‌را دارد تا با پالایش یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون متر مکعب گاز، سالانه ۶۰۰ هزار تن بنزین و آن هم از نوع "یور و-۵"، ۱۲ هزار گازئیل و ۱۱۵ هزار تن گاز مایع تولید کند.

قربانقلی بردی محمد اف، رئیس جمهوری ترکمنستان در مراسم افتتاحیه این پروژه، اجرایی شدن آن را محصول انقلاب چهارم صنعتی توصیف کرد و گفت: "این طرح نتیجه تحقق سیاست درهای باز در سیاست خارجی و اقتصادی این کشور است که موجب خواهد شد سطح استاندارد زندگی مردم این کشور توسعه یابد.

وی گفت: همکاری با شرکای علاقمند در سرمایگذاری در ترکمنستان سبب شد تا از روش استفاده از مواد خام فاصله بگیرم و با صنعت تبدیلی بر ارزش افزوده محصولات خود بیافزاییم و در نتیجه به کشوری تبدیل شویم که بالاترین تولید ناخالص داخلی را در منطقه و ششم مقام را در جهان داشته باشیم.

قرارداد ساخت این مجتمع پالایشگاهی در سال ۲۰۱۳ میان شرکت ملی ترکمن گاز و کنسرسیومی متشکل از شرکت صنایع سنگین کاوازاکی ژاپن، "ترکمن رنسانس" ترکیه منعقد شده بود که قرار بود در سال ۲۰۱۸ پایان یابد.

در واقع بعد فنی و تخصصی این پروژه به عهده طرف ژاپنی و کارهای عمرانی و ساختمانی آن را ترکیه به عهده داشت که سرانجام با سرمایه گذاری بانک ژاپنی به نتیجه رسید.

در سال ۲۰۱۶ بود که وزارت نفت و گاز ترکمنستان اعلام کرد کنسرسیوم شرکت بین المللی "ال جی" کره جنوبی، شرکت مهندسی هیوندای آن کشور و شرکت همکارهای صنعتی "ایتوچو"ی ژاپن نیز به این پروژه می‌پیوندند تا یک پالایشگاه دیگر را در همین مجتمع راه اندازی کند.

پالایشگاه جدید قرار است سالانه ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی را به یک میلیون ۱۰۰ هزار تن سوخت گازوئیل و نیز ۴۰۰ هزار تن نفتا تبدیل کند.

دولت ترکمنستان طرح راه اندازی این پالایشگاه جدید را از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) چارچوب برنامه تقویت ظرفیت صادراتی حوزه نفتی-گازی و جست‌وجوی بازارهای جدید برنامه ریزی کرد و امروز آن‌را به مرحله بهره برداری رساند تا علاوه بر استفاده از فناوری‌های نوین برای برآوردن اهداف کشور در بخش دفاع از محیط زیست نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زیرا بنزین یور و - ۵ از این نظر که "سولفور" و " «هیدروکربن های چندحلقه ای" کمتری دارد، دارای ارزش زیست محیطی است.

همچنین استفاده از بنزین یور و -۵ باعث لرزش و فرسایش کمتر موتور خودرو می‌شود.

امروزه با افتتاح این پالایشگاه نفت با سرمایه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری، ترکمنستان هم‌تراز با پیشرفته‌ترین پالایشگاه‌های روز دنیا، به فناوری تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ دست پیدا کرده‌است.

غیر از این پالایشگاه، ترکمنستان از دو پالایشگاه بزرگ نفت دیگر از جمله "ترکمنباشی" و "سیدی" نیز برای تامین نیازهای سوختی کشور بهره می‌برد.

ترکمنستان سالانه بیش از ۱۲ میلیون نفت خام را در دو پالایشگاه قبلی خود پالایش می‌کند و با راه اندازی این پالایشگا، این کشور از نظر بنزین و سایر مواد سوختی مصرف داخلی نه تنها به خودکفایی رسید بلکه می‌تواند بخشی از تولید خود را نیز صادر کند.

این کشور همچنین در نظر دارد تولید نفت خام خود را تا سال ٢٠٣٠ به شش برابر رقم کنونی و حدود ٦٧ میلیون تن در سال برساند.

این کشور آسیای مرکزی همچنین در نظر دارد ظرفیت پالایش نفت سالانه خود را در سال‌های ٢٠٢٠ و ٢٠٢٥ به ترتیب به ٢٠ و ٢٥ میلیون تن و در سال ٢٠٣٠ به ٣٠ میلیون تن افزایش دهد.

ترکمنستان فعلاً سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند، با یک سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چند پروژه نفتی ظرفیت تولید نفت و پتروشیمی خود را تا ۹۵ درصد توسعه ببخشد. قصد دارد این میزان را تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۵۰ میلیارد متر مکعب افزایش دهد. بیشتر گاز تولیدی در ترکمنستان صادر خواهد شد.

از آنجایی که این پالایشگاه نخستین آن در نوع خود در جهان است، لوح مخصوص مؤسسه "گینس" نیز در همین مراسم به همراه نشان ویژه بنیاد بیت المللی حفظ محیط زیست به سبب پاک‌ترین صنعت جهان به رئیس جمهوری این کشور تقدیم شد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر