/
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴

استمرار تولید فرآورده‌های نفتی ماموریت اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، تضمین استمرار عملیات تولید فرآورده‌های نفتی را ماموریت اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس دانست.
کد خبر : ۱۸۹۰۷

نبض نفت - هاشم نامور عصر پنجشنبه اظهار داشت: در اجرای این ماموریت باید از کاهش خوراک به‌ویژه در شرایط بد آب و هوایی به دلیل نبود امکان پهلودهی کشتی در مبدا و یا مقصد پیشگیری کرد و به همین منظور تامین نفت خام از طریق خط لوله از طرح‌های مهم در دست بررسی و پیگیری پالایشگاه بندرعباس است.

وی ادامه داد: با توجه به تامین بخشی از خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از مسیر کشتی و انتقال دریایی علاوه بر کاهش ریسک‌های عملیاتی ناشی از کمبود نفت خام موجب انعطاف پذیری عملیات، کاهش هزینه‌های انتقال نفت خام و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی دریایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس بیان داشت: همچنین در صورت تأمین نفت خام از طریق خط لوله می‌توان با تغییر کاربری اسکله نفتی موجود در بندرعباس از آن اسکله به منظور صادرات فرآورده‌های تولیدی مازاد پالایشگاه استفاده نمود، ضمن این‌که در شرایط خاص نیز می‌توان از این اسکله به‌صورت دو منظوره نیز استفاده کرد.

نامور ابراز داشت: در فرآیند پالایش در یک پالایشگاه نفت، تبدیل حداکثری خوراک به محصولات نفتی با ارزش همراه با مصرف انرژی حداقل و کمترین میزان ضایعات مواد نفتی، بهینه‌ترین وضعیت ممکن محصوب می شود.

این مسوول با بیان این‌که به طور معمول به ازای پالایش هر ۱۰۰ بشکه نفت خام، بطور متوسط حدود ۵ بشکه آن جهت تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در پالایشگاه نفت بندرعباس با توجه به طراحی اولیه و اجرای پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در چند سال اخیر، این رقم از ۱۸.۵ بشکه در سال ۱۳۸۵ به ۴۱.۴ بشکه در سال ۱۳۹۵ رسیده است که در نوع خود کم نظیر است.

نامور افزود: این به معنی صرفه جویی انرژی تقریبی برابر با ۸۳۰ هزار بشکه نفت خام در سال ۹۵ و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش در مقایسه با سال ۸۶ بوده و مقدار متوسط این شاخص برای پالایشگاه‌های کشور در سال ۹۳ معادل ۲.۶ بشکه بوده است.

خودباوری دستاورد مهم طرح ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این رابطه بیان داشت: بومی سازی، خودکفایی، نبود وابستگی، اشتغال، انتقال فناوری، جلوگیری از خروج ارز از کشور و اعتماد به نفس و تقویت روحیه خودباوری از دستاوردهای مهم طرح ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه نفت بندرعباس است.

نامور در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین اشاره کرد و ادامه داد: این طرح با هدف کاهش میزان نفت کوره تولیدی و تبدیل آن به محصولات سبک‌تر با ارزش افزوده بیشتر انجام گرفت.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح میزان تولید نفت کوره به کمتر از ۱۰ درصد و میزان گوگرد آن به کمتر از یک درصد کاهش می‌یابد که مطالعات امکان‌سنجی طرح با بررسی کامل شرایط و فرصت‌های بهبود موجود در پالایشگاه، مطالعه جامع واحدهای پالایشی جدید در چارچوب تکنولوژی به روز برای تولید محصول بر اساس استاندارد روز دنیا و کاهش سوخت، ضایعات پالایشگاه و استفاده حداکثری از راندمان حرارتی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از مهمترین علت‌های حرکت در راستای توسعه و ساخت واحدهای جدید به ویژه واحدهای ارتقای کیفیت محصولات سنگین نیاز بازارهای بین المللی به سوخت پاک، ضرورت کاهش تولید سوخت‌های سنگین با ارزش افزوده کمتر، ارتقاء کیفیت فرآورده‌های تولیدی منطبق با استانداردهای روز دنیا به لحاظ مسائل زیست‌محیطی، صرفه جویی در مصرف انرژی و بهبود عملکرد اقتصادی و سودآوری بیشتر اشاره نمود.

پالایش ۱۸ درصد نفت خام کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس

پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از پالایشگاه های ده‌گانه نفت کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه در مرداد ماه سال ۷۶ با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز مورد بهره برداری قرار گرفت.

با رفع تنگناهای پالایشی و اعمال تغییرات در واحدهای تقطیر شماره ۱ و ۲ پالایشگاه، ظرفیت پالایشی حدود ۳۸ درصد افزایش یافت و از ۲۳۲ هزار بشکه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسید.

در ادامه اجرای طرح‌های بهینه سازی و بهبود فرآیندی به منظور افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس توسط جوانان این شرکت طرح مبتکرانه افزایش ۳۰ هزار بشکه ای ظرفیت پالایشگاه بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری و تنها با تزریق مستقیم میعانات گازی و نفت خام سبک میدان نفتی هنگام به واحدهای تقطیر و کاهش گرانروی و با انجام تغییرات بر روی پارامترهای عملیاتی و فرآیندی اجرا شد که موجب افزایش ظرفیت پالایشی از ۳۲۰ هزار بشکه به ۳۵۰ هزار بشکه و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی بخصوص بنزین و گازوییل را به همراه داشت و هم‌اکنون نیز با همین ظرفیت در حال فعالیت است.

هم‌اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و عسلویه و نفت خام سنگین میدان‌های نفتی کشور است که از جزیره خارک ارسال می‌شود.

با توجه به ظرفیت پالایش و نوع خوراک، شرکت پالایش نفت بندرعباس پالایش حدود ۱۸ درصد نفت خام و متناسب با آن تولید محصولات مورد نیاز کشور را انجام می‌دهد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سومین پالایشگاه نفت کشور به لحاظ ظرفیت پالایشی است که ۱۸ درصد انرژی و فرآورده‌های نفتی کشور از جمله بنزین، گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید و محصولاتی مانند سوخت جت، نفتای سنگین صادراتی، نفت کوره و گوگرد را تولید می‌کند.

روز پنجشنبه جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن بازدید از پالایشگاه نفت بندرعباس از نزدیک از واحدهای عملیاتی به ویژه طرح افزایش ظرفیت بنزین و نفت و گاز که بهمن ماه سال ۹۷ با حضور رییس‌جمهوری در پالایش نفت بندرعباس به بهره‌برداری رسید، بازدید کردند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر