/
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
تحلیلگر اقتصادی فرانسوی:

آمریکا نفت را اهرم فشار می‌بیند

کارشناس اقتصادی فرانسوی گفت: ایالات متحده آمریکا نیاز دارد که با برهم زدن توازن جهانی رشد اقتصادی خود را بالاتر ببرد. بحران‌سازی، ایجاد تئوری توطئه، القای مفهوم فساد و حقوق بشر در سایر کشور های رقیب ممکن است ابزاری برای این عدم توازن باشد.
کد خبر : ۱۹۷۵۸

نبض نفت - «الیویر دلبار» استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت کمپس پاریس است که درجه دکتری خود را از دانشکده اقتصاد پاریس اخذ کرده است. تخصص وی در زمینه اقتصاد پایدار بوده و در زمینه اقتصاد کلان کشورهای نفت‌خیز هم مطالعه و پژوهش کرده است.

آمریکا در صدد افزایش رشد اقتصادی خود از طریق بر هم زدن توازن جهانی است

استاد دانشکده اقتصاد کمپس پاریس با اشاره به سیاست‌های سودجویانه نفتی آمریکا و ارتباط آن با حوزه سیاست گفت: آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۲۰ درصد نفت جهان را تولید کرده است که نسبت به سال ۲۰۰۰ نزدیک به ۴۲ درصد افزایش را نشان داده است. همینطور نزدیک به ۲۸ درصد گاز طبیعی جهان را تامین کرده است که در مقایسه با شروع هزاره سوم افزایش ۳۰ درصدی داشته است. با نگاه به آمار می‌توان فهمید که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ تقاضا برای سوخت‌های فسیلی بیشتر شده است. حال آن‌که در سال ۲۰۰۸ با رکود اقتصادی مواجه بودیم و تقاضا برای نفت اندکی کاهش یافت. ایالات متحده آمریکا نیاز دارد که با برهم زدن توازن جهانی رشد اقتصادی خود را بالاتر ببرد. بحران‌سازی، ایجاد تئوری توطئه، القای مفهوم فساد و حقوق بشر در سایر کشور های رقیب ممکن است ابزاری برای این عدم توازن باشد.

وی ادامه داد : آمریکا با افزایش تولید خود در دهه گذشته به نوعی باعث شد قیمت نفت با کاهش مواجه شود تا بتواند اقتصاد کشورهایی که تا حدود زیادی به نفت وابسته هستند را به سختی بیندازد. یکی از این مثال‌ها ونزوئلا بود که با کاهش قیمت نفت نتوانست کسری بودجه خود را جبران کند و نفت خود را تنها برای واردات کالاهای اساسی و غذا تامین کرد.

بیماری هلندی معضل کشورهای نفت‌خیز است

دلبار افزود گفت: برخی کشورها در بحبوحه افزایش قیمت نفت در چند دهه اخیر نتوانستند به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی خود بپردازند و برعکس با بحران بیماری هلندی مواجه شدند به این معنی که با ورود حجم عظیمی از منابع مالی حاصل از فروش منابع زیرزمینی و طبیعی، نتوانستند به رشد متوازن در بخش تولید کشاورزی و صنعتی بپردازد.

«نفرین منابع» به معنی افزایش انتظارات پس از بالا رفتن درآمدهای نفتی است

وی که استاد اقتصاد پایدار نیز هست، افزود: کشورهایی که آمریکا در چند دهه گذشته توانست به آنها در این زمینه آسیب وارد کند، ونزوئلا، روسیه و عراق بوده‌اند. افزایش انتظارات پس از بالا رفتن درآمدهای نفتی یکی از مشکلات کشورهای نفت‌خیز است که به آن «نفرین منابع» گفته می‌شود به این معنی که به جای افزایش تولید ناخالص داخلی توسط کشورهای با منابع زیرزمینی بالعکس شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی و افزایش بدهی های آنها هستیم که با کاهش قیمت نفت این بدهی‌ها سخت‌تر قابل پرداخت خواهد بود.

آمریکا از  اهرم فشار نفتی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند

این استاد اقتصاد در پایان تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا هم اکنون از خلاء به وجود آمده در کشورهایی که اقتصادشان مبتنی بر نفت است، استفاده می‌کند تا بتواند اهرم‌های فشار را برای رسیدن به اهداف خود به آنها تحمیل کند.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر