/
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
الجزیره:

آمریکا در کنترل صادرات نفت ایران ناکام ماند

شبکه تلویزیونی الجزیرره قطر در گزارشی از وضعیت صادرات نفت ایران ، گزارش داد ؛ با وجودی که آمریکا از دوم ماه می گذشته ( پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ) صادرات نفت ایران را به طور کامل تحریم کرد اما هم اکنون و پس از گذشت سه ماه از آن تاریخ کاملا روشن شده که طرح کنترل صدور طلای سیاه ایران از سوی واشنگتن ناکام مانده است.
کد خبر : ۲۰۰۴۱
به گزارش نبض نفت، تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره قطر روز چهارشنبه با اعلام این مطلب افزود: ایران به منظور پشت سر گذاشتن این تحریم ها در صدد گسترش بخشیدن به  تجارت خود با چین، هند، روسیه و ترکیه برآمد و کاملا مشخص است این کشورها نمی خواهند به مجازات های آمریکا گردن نهند .

الجزیره با بیان اینکه اکثر کشورهای اروپایی تصمیم آمریکا مبنی بر خارج شدن از طرح برنامه جامع مشترک (برجام) یا توافق هسته ای را به ویژه به دلیل نیاز شدید به نفت ایران  تایید نمی کنند، افزود :بر همین اساس اتحادیه اروپا در اوایل سال ۲۰۱۹ به منظور آسان کردن مبادلات تجاری با ایران با ارزی غیر از دلار مکانیزم تقویت مبادلات تجاری با ایران را ایجاد کرد. هر چند تعامل با این مکانیزم شامل بخش نفت نمی شود اما ایران راه برون رفتی از این وضع یافته و همین امر نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.

شبکه مزبور افزود: چین و شماری از کشورهای دیگر طی سه ماه گذشته علیرغم تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا بدون هیچ مانعی به واردات نفت ایران ادامه دادند. دستکم ۱۲ نفتکش ایرانی از دوازدهم اردیبهشت تاکنون از راه آسیا و دریای مدیترانه نفت خود را انتقال داده اند.

الجزیره تاکید کرد: حرکت نفتکش های ایرانی حائز اهمیت سیاسی است و به همین دلیل مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی " بلومبرگ " در اواخر ژوئیه گذشته گفت که آمریکا در جریان حرکت نفتکش های ایرانی است.

** ایران به یکی از عوامل کشمکش سیاسی در داخل آمریکا تبدیل شده است

الجزیره خاطرنشان کرد: موضوع ایران به یکی از عوامل کشمکش سیاسی در داخل آمریکا تبدیل شده است به گونه ای که جمهوری خواهان بر مجازات کشورهای مخالف آمریکا در زمینه مجازات ها اصرار می ورزند.

جمهوری خواهان با توجه به نقض تحریم ها پیشنهاد می دهند علیه بانک های چینی از جمله «بانک مردم چین» که با تهران در تعامل بسر می برند، مجازات هایی اعمال شود. بر همین اساس ممکن است آمریکا علیه شرکت بزرگ انرژی چین " سینوبک " تدابیری اتخاذ کند.

در همین راستا پمپئو اعمال مجازات علیه شرکت چینی " چوهای چین رونگ " به دلیل نقض مجازات های آمریکا را اعلام کرد.

** پیامدهای جهانی تحریم نفتی ایران

اعمال مجازات علیه بانک های چینی و یا شرکت سینوبک تاثیر درازمدتی بر تجارت جهانی بر جا خواهد گذاشت و شکاف میان واشنگتن و پکن را عمیق تر خواهد کرد. در واقع چین در کنار ایران قرار گرفت و از واشنگتن خواست تا در روابط تجاری که ارتباطی با آمریکا ندارد، دخالت نکند.

کشورهای دیگری غیر از چین نیز اعمال فشار علیه دولت دونالد ترامپ را آغاز کرده اند . به عنوان مثال ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه داد.

در همین راستا " شینزو آبه " نخست وزیر ژاپن در دیدار با حسن روحانی در ژوئن گذشته یادآور شد که کشورش همچنان به خرید نفت از ایران اهتمام می ورزد.

الجزیره اضافه کرد : ادامه صدور نفت ایران نشان داد که دولت ترامپ برای به صفر رساندن سطح صادرات نفت ایران با مشکلات و دشواری هایی روبرو است و ثابت کرد بسیاری از کشورها برخلاف خواست آمریکا مایل به قطع روابط تجاری خود با ایران نیستند.

بر اساس این گزارش، در سطح بین الملل قانونی وجود ندارد که خرید نفت از ایران را تحریم کرده باشد و بر همین اساس ادامه تعامل کشورها با تهران نقض قانون بین الملل به شمار نمی رود. هر چند ممکن است واشنگتن شماری از شرکت ها را مورد مجازات قرار دهد اما بعید به نظر می رسد علیه ۱۰ کشور از جمله بانک های مرکزی و شرکت ها بتواند محدودیت هایی اعمال کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر