/
۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲

ترکیه آماده صادرات برق به عراق شد

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت با به روز شدن زیرساخت های عراق، ترکیه و عراق توافق کرده‌اند به زودی تجارت برق را آغاز کنند.
کد خبر : ۲۰۷۵۶
 به گزارش نبض نفت به نقل از دیلی صباح، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع  طبیعی ترکیه گفت با به روز شدن زیرساخت های عراق، ترکیه و عراق توافق کرده‌اند به زودی تجارت برق را آغاز کنند.
 در مذاکراتی که بین دونمز و لوای الخطیب، وزیر برق عراق در مورد پروژه‌های جدید دوجانبه در بخش برق صورت گرفتف، دونمز علاقه مندی ترکیه را به حمایت از عراق در به‌روزرسانی زیرساخت‌های خطوط اتصال برق اعلام کرد.
دونمز گفت به روز رسانی زیرساخت های شبکه برق در عراق برای پیشبرد پروژه‌های جدید ضروری است. وی اضافه کرد:« ما برای تامین پشتیبانی لازم در جهت بهبود زیرساخت های برق عراق حاضریم. بخش ساخت و ساز ترکیه به همراه تولید کنندگان تجهیزات ما می توانند به عراق کمک کنند تا کمبود های شبکه برق خود را جبران کند».
 این جلسه پس از گفتگوی دونمز با وزیر نفت عراق در بغداد در روز چهارشنبه صورت گرفت. در این گفتگو دو طرف ساخت یک خط لوله جدید نفت را بررسی کردند که قرار است موازی با خط لوله فعلی عراق به ترکیه فعالیت کند. خط لوله فعلی عراق به ترکیه با طول 1000 کیلومتر از کرکوک به بندر جنوب شرقی سیهان ترکیه در مدیترانه می رسد. ولی بخش کرکوک این خط لوله به خاطر حملات گروه داعش به شدت آسیب دیده و فعالیت آن از مارس 2014 متوقف شده است. طبق گفته وزیر نفت عراق، خط لوله پیشنهادی جدید ظرفیت حمل نفت از ذخایر شمال و جنوب عراق را دارد و به خط لوله بصره-عقبه متصل می شود. خط لوله 1700 کیلومتر ای بصره-عقبه نفت را از شهر جنوبی بصره عراق به شهر بندری عقبه اردن در دریای سرخ می رساند و ظرفیت انتقال آن یک میلیون بشکه نفت در روز است. این پروژه منتظر تأیید شورای وزیران عراق است.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر