/
۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲

از بالا رفتن دوز خودروهای چینی در بازار ایران تا کاهش ۳۱ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران

چانه زنی هندی ها بر سر میدان گازی فرزاد «ب»، ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده، لزوم پذیرش افزایش نرخ ارز، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال برای حذف یارانه سه دهک بالا و کاهش ۳۱ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران از جمله مهمترین تیتر های اخبار نفتی اقتصادی 24 ساعت اخیر می باشد.
کد خبر : ۲۱۲۴

نبض نفت- اهم تیتر های  اخبار نفتی اقتصادی 24 ساعت اخیر ایران و جهان به شرح زیراست.

چانه زنی هندی ها بر سر میدان گازی فرزاد «ب» 

مدیر ارشد اجرایی شرکت اُان جی سی ودیش، بازوی سرمایه گذاری خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند مدعی شده است: «ما در ارتباطات بازرگانی مان با ایران به شدت منعطف بوده‌ایم و ابراز امیدواری کرد فرزاد ب به اهداف تولیدی ما افزود شود، اما این قرارداد هنوز نهایی نشده است. در عین حال، ما به دنبال دارایی های تولیدکننده در جاهای دیگر هستیم تا تولید (نفت و گاز) خود را افزایش دهیم. این شرکت هندی در نظر دارد تا تولید نفت و گاز خود را از 12.80 میلیون تن در سال 17/2016 به 60 میلیون تن در سال 2030 برساند. ورما، از آفریقا، آسیای میانه، آمریکای لاتین به عنوان مناطق با اولویت بیشتر برای بدست آوردن دارایی های تولید کننده نام برد. ورما گفت هند پیشنهاد خود را بارها اصلاح کرده است تا با انتظارات و شرایط ایران مطابقت داشته باشد و بتواند حقوق توسعه این میدان را دریافت کند. وی افزود: «ما فقط می خواهیم در بخش بالادستی فعالیت کنیم اما ایران درخواست کرده است تا در بخش پایین دستی نیز فعالیت کنیم از این رو ما پیشنهادمان را تغییر و به 11 میلیارد دلار افزایش دادیم و قیمت گاز را به شاخص های بین المللی مربوط کردیم.» این مقام اجرایی شرکت هندی ادامه داد بر اساس مدل جدید قراردادهای ایران، تهران از دهلی نو می خواهد تا در این میدان برای 20 سال فعالیت کند و برای 25 سال به خرید گاز از ایران با قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی ما متعهد باشد. ورما مدعی شد:«برآوردهای ما نشان می دهد که بر اساس این قوانین جدید، سود بازگشتی برای ما تک رقمی خواهد بود و سرمایه گذاری و ریسک تولید توجیه (اقتصادی) ندارد.»

بالا رفتن دوز خودروهای چینی در بازار ایران

 آمار تولید ۷ ماه امسال خودروسازان داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ و نیمه دولتی کشور توانستند در مجموع ۷۰۱ هزار و ۶۷۷ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برسانند. به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید۶/ ۱۸ درصدی را تجربه کرده‌اند تا مشخص شود روند صعودی تولید خودرو در کشور همچنان ادامه دارد.  از جمله نکات مهم آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان اما می‌توان به تیراژ همچنان ضعیف پژو ۲۰۰۸، تداوم افت تولید رانا، نزولی شدن تیراژ خودروهای قدیمی و همچنین اوج‌گیری تولید محصولات چینی اشاره کرد. ایران خودرو توانسته شش هزار و ۵۰۴ دستگاه ‌هایما را مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با ۷ماه سال گذشته، ۵/ ۴ برابر شده باشد. در میان دیگر محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی ۱۷ هزار و ۱۷۰ دستگاهی را تا پایان مهرماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از ۱۰ برابر شدن تولید خودرو موردنظر حکایت دارد. سایپایی‌ها نیز دو محصول چینی را به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاهی را تا پایان مهرماه امسال از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ آن ۸/ ۵ برابر شده است. دیگر محصول چینی سایپا اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار وزارت صنعت از تیراژ ۵ هزار و ۱۱۷ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به ۷ ماه سال گذشته با رشدی ۲۵۲ درصدی مواجه شده است.

 اوپک به سیاستش ادامه می دهد

رویترز به نقل از منابع آگاه اوپک گزارش داد که این سازمان با وجود اختلالات احتمالی که سال آینده در روند عرضه وجود خواهد داشت، میزان عرضه خود را در کل سال ۲۰۱۸ محدود نگه خواهد داشت. به گزارش ایسنا، اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ میزان عرضه را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. توافق برای کاهش تولید قرار است تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا شود اما تولیدکنندگان درنظر دارند مدت آن را تمدید کنند. اوپک قرار است ۳۰ نوامبر در مقر خود در وین نشست رسمی برگزار کند. تولید نفت ونزوئلا که از سال گذشته ماهانه حدود ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و عدم سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت، سال آینده ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

باید افزایش نرخ ارز را بپذیریم

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت نرخ ارز اظهار کرد: درباره افزایش نرخ ارز باید بگویم که هم باید افزایش نرخ را بپذیریم چرا که در سال های گذشته تورم ما بالاتر از متوسط جهان و بالاتر از متوسط کشورهای طرف تجاری ما بوده است و این موضوع اثر خود را بر نرخ ارز ما گذاشته است و اگر هم تاکنون توانسته ایم نرخ ارز را پایین تر نگه داریم این کار با فروش نفت محقق شده است. پدرام سلطانی اضافه کرد: ولی از سوی دیگر ما خام فروش هستیم و افزایش نرخ ارز به صادرات ما کمک نمی کند اما فراموش نکنیم که تولید داخلی ما در معرض رقابت ناسالم با واردات و قاچاق قرار گرفته است در نتیجه اگر متعادل شدن نرخ ارز تاثیر چشمگیری بر صادرات نداشته باشد ولی در بحث واردات و قاچاق به نفع ما خواهد بود و به تولیدکنندگان داخلی که کالاهای مورد نیاز داخلی را تولید می کنند کمک می کند که در معرض رقابت ناسالم با کالاهای قاچاق و وارداتی قرار نگیرند. سلطانی در پاسخ به این مساله که با توجه به اینکه ما قاچاق صادراتی هم داریم و افزایش نرخ ارز ممکن است به آن مساله لطمه بزند، گفت: بله ما قاچاق صادراتی داریم و این قاچاق بیشتر در حوزه سوخت است و متاسفانه به بر باد رفتن سرمایه های ملی ما منجر می شود. همین ارز قاچاق صادراتی بدل به قاچاق واردات می شود و از آن سو نیز دچار مشکل می شویم.

قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح و یارانه سه دهک بالا حذف می شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال و نیز حذف یارانه سه دهک بالای جامعه درقانون بودجه سال آینده خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی روز جمعه در جلسه مشترک فعالان اقتصادی استان گلستان با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در محل فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: قانون مالیات برارزش افزوده قانونی آزمایشی بود و نیاز به اصلاح داشت. وی گفت: این قانون درحوزه سخت افزاری و نرم افزاری باید اصلاح شود زیرا از یک طرف بر فعالان اقتصادی و تولیدی فشار مضاعف وارد می کرد و ازسوی دیگر سبب فعالیت زیرپله ای برخی افراد سودجو شده است. پورابراهیمی بااشاره به قانون جامع نظام مالیاتی کشور و ضرورت اجرای کامل آن، اضافه کرد: چون این قانون هنوز بطور کامل اجرا نمی شود بنابراین نمی توان قانون مالیات بر ارزش افزوده و معایب آن را کامل اجرا کرد. وی با اشاره به پرونده هایی که درحوزه مشکلات اقتصادی به مجلس می رسد، تصریح کرد: از هر 10 پرونده این حوزه 6 پرونده آن به مشکلات قانون مالیات برارزش افزوده مربوط است و براین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با هماهنگی دولت و نیز با استفاده از نظرات بخش خصوصی در تلاش است تا پایان امسال این قانون را اصلاح نماید.

کاهش ۳۱ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران

وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از افت 31 درصدی واردات نفت این کشور از ایران در سپتامبر 2017 خبر داد. بر اساس آمارهای این وزارتخانه، خرید نفت ژاپن از ایران در سپتامبر 2017 به 1.028 میلیون کیلو لیتر برابر با 230 هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 31 درصدی داشته است. واردات نفت ژاپن از ایران در سپتامبر سال گذشته میلادی 1.492 میلیون کیلو لیتر برابر با 33 هزار بشکه در روز اعلام شده بود. در عین حال واردات نفت این کشور جنوب شرق آسیا از ایران در سپتامبر امسال نسبت به ماه قبل از آن با رشد 94 درصدی روبرو شده است. ایران در ماه اوت امسال 118 هزار بشکه در روز نفت به ژاپن صادر کرده بود. ایران با تامین 6.8 درصد نفت مورد نیاز ژاپن پنجمین تامین کننده نفت وارداتی ژاپن در ماه سپتامبر 2017 شناخته شده است. عربستان، امارات، کویت و قطر به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم از این نظر قرار گرفته اند.


 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

رسانه های جمعی


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر