/
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

هدایت نقدینگی راکد به سمت صنایع نفت و گاز

تهران- ایرنا- دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: با ابزارهای مالی می‌توان نقدینگی راکد را به سمت صنایع نفت و گاز هدایت کنیم.
کد خبر : ۲۲۳۲۳

 نبض نفت - «حسین عبده تبریزی» در نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با اشاره به اینکه صنعت نفت به طور جدی نیازمند سرمایه گذاری است، ‌ تاکید کرد: در دو دهه گذشته به قدر کفایت سرمایه‌گذاری نشده و از سوی دیگر تغییرات تکنولوژی و بازارهای جهانی نیز با شتاب بوده است.

وی ادامه داد:‌ در این شرایط تحریم نیز وجود دارد و حاصل این است که فروش نفت و سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان محور را با مشکل مواجه کرده و حتی ناممکن شده است.

عبده تبریزی افزود: بنابراین لازم است تا مسیرهای دیگری برای تامین مالی در نظر گرفته شود.

وی به رشد ۲۳ درصدی نقدینگی کشور در هر سال اشاره کرد و گفت: به دلیل ضعف خانوارها و قدرت خرید پایین، این نقدینگی بر روی دارایی های سرمایه مانند مسکن، ‌ طلا و یا ارز می‌نشیند.

دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت ادامه داد: امکان اینکه نقدینگی راکد را به بخش تولید مولد و پر بازده مانند نفت و گاز انتقال دهیم وجود دارد و از همین رو یکی از موارد در این کنفرانس این است که چگونه مشکل نبود سرمایه گذاری خارجی را با سرمایه داخلی حل کنیم.  

وی افزود: در حوزه دانش بنیان ها یکی از موارد اساسی تامین مالی است زیرا شیوه های تامین مالی آنها متفاوت است. در اکوسیستمی که دانش بنیان ها فعالیت می کنند می توانند مسائل صنعت نفت را تا حد زیادی حل کنند.

عبده تبریزی انتقال پول بعد از صادرات را مشکل دیگر در این حوزه دانست و گفت: در حاشیه بحث تامین مالی، مسئله نظام های انتقال مبادلات مالی در دستور کار است. یکی از این حوزه ها رمز ارزها است که در دنیا تا حدی به رسمیت شناخته شده است.

وی به ایجاد خط مبادله با روسیه و چین اشاره کرد و ادامه داد: حتی با تهاتر نیز می توان تحریم را دور زد. همچنین در حوزه انتقال و مبادلات مالی و پولی روش هایی داریم که می توان از آنها استفاده کرد.

عبده تبریزی تاکید کرد: گذشته نشان داده که هر وقت پول زیاد داشتیم بهره وری بالا نرفته و آمار بهره وری در شرایط سخت جواب می دهد و به بخش مولد اقتصادی منتقل می شود.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر