/
۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

یک نماینده مجلس اظهار کرد: تهرانِ خشک و آلوده‌تر رهاورد انتقال آب از خزر به سمنان

نماینده مردم بابلسر گفت: اگر جنگل‌های هیرکانی تخریب شود در آینده و در تهران نیز رطوبت و بارندگی نخواهیم داشت و آلودگی تشدید و بحران کل سطح کشور را فراخواهد گرفت.
کد خبر : ۲۲۴۵۷

نبض نفت - ولی الله نانواکناری درباره انتقال آب خزر به سمنان اظهار داشت: دریاچه خزر بسته است و هر اقدامی برای انتقال آب به هر نحوی که انجام شود مطمئنا اثر منفی محیط زیستی به  منطقه وارد خواهد کرد، شیرآبه‌های پسماند و مواد شیمیایی آب خزر را آلوده کرده و همچنین احداث تصفیه خانه نیز باعث می‌شود شوری آب اضافه شود و اکوسیستم دریا بهم بخورد. وی افزود: اکنون گونه‌های آبزیان دریا مثل ماهی خاویار، کپور و... منقرض و یا در حال انقراض هستند که شورتر شدن آب این رویه را تشدید می‌کند.

نماینده مردم بابلسر در مجلس تصریح کرد: ما تجربه‌ای مثل خشکی دریاچه ارومیه را داریم که شهرها و مناطق  اطراف را دچار چالش کرد و اکنون باید میلیاردها هزینه کنند که این مشکل را حل کنند بنابراین نباید دوباره آن را تکرار کنیم. موضوع دیگر هزینه‌ای است که باید آب دریای خزر را تا ارتفاع 2 هزار متری پمپاژ کنند و دوباره برای خروج آب به داخل فلات مرزی فشارشکن احداث کنند که هزینه بسیار سرسام آور است. وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر باعث از بین رفتن جنگل‌های مسیر می‌شود، اکنون خود مازندارن، گیلان و گلستان مشکل کم آبی دارند و در برخی نقاط با تانکر آبرسانی می‌شود، حال سوال این است؛ در حالی که حاضرند هزاران میلیارد تومان برای انتقال آب از خزر هزینه شود چرا برای احداث تصفیه خانه و تامین آب شرب بهداشتی این استان‌ها هزینه نمی‌شود؟ این عین بی عدالتی است.

نانواکناری تاکید کرد: بحران فقط برای شمال کشور نیست استان‌های همجوار مثل خراسان شمالی و رضوی را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد قطعا برای جنوب سلسله جبال البرز هم این تهدید وجود دارد. اگر جنگل‌های هیرکانی تخریب شود در آینده در تهران نیز رطوبت و بارندگی نخواهیم داشت و آلودگی تشدید و بحران کل سطح کشور را فراخواهد گرفت.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر