/
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

واکنش‌ تند کارشناسان حقوقی: آمریکا دنبال دزدیدن نفت سوریه است

اشاره دونالد ترامپ به برداشت نفت از میادین سوریه توسط اکسون موبایل و یا یک شرکت آمریکایی دیگر، واکنش‌های تندی را از سوی متخصصان حقوقی و انرژی، در پی داشته است.
کد خبر : ۲۲۵۴۲

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، اشاره رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، برای برداشت نفت از میادین سوریه توسط اکسون موبایل و یا یک شرکت آمریکایی دیگر، واکنش‌های تندی را از سوی متخصصان حقوقی و انرژی، در پی داشته است. 

ترامپ در کنفرانس خبری‌ای که برای عملیات نیروهای ویژه آمریکا که منجر به مرگ ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، ترتیب داده شده بود، گفت: یکی از کارهایی که من می‌خواهم انجام دهم، شاید این باشد که قراردادی با اکسون موبایل یا یکی از شرکت‌های بزرگ خودمان منعقد کنیم، تا به آنجا برود و کار را به درستی انجام دهد (نفت سوریه را برداشت کند) .... و ثروت خود را گسترش دهد. 

لائوریک بلنک، استاد دانشگاه حقوق ایموری و رییس مرکز قوانین بین‌المللی و تطبیقی آن، گفت: قوانین بین‌المللی دقیقا برای مقابله با چنین استثمارهایی به وجود آمده‌اند. 

بروس ریدل، مشاور سابق امنیت ملی و یکی از مشاوران ارشد اتاق فکر موسسه بروکینگز، می‌گوید: این کار نه تنها یک اقدام مشکوک از لحاظ حقوقی است، بلکه به کل منطقه و جهان این پیغام را می‌فرستد که آمریکا به دنبال دزدیدن نفت سوریه است. 

جف کلوگان، استاد علوم سیاسی و مطالعات بین‌المللی دانشگاه براون، می‌گوید: ایده این که آمریکا نفت سوریه را در دست اکسون موبایل یا یک شرکت آمریکایی دیگر نگاه دارد، یک اقدام غیراخلاقی و احتمالا غیرقانونی است. 

قبل از جنگ داخلی، میزان تولید نفت سوریه، ۳۸۰ هزار بشکه در روز بود. صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۶ تخمین زد که تولید نفت سوریه به ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر