/
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

برنامه ای برای افزایش گازوئیل نداریم/موتور سیکلت های غیر استاندارد عامل اصلی آلودگی هوا

زنگنه گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای قیمت گازوئیل و CNG ندارد و در بودجه سال آینده این موضوع در نظر گرفته نشده است.
کد خبر : ۲۳۹۰۷

نبض نفت -  بیژن نامدار زنگنه  در حاشیه آیین نکوداشت و تجلیل از محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با اشاره به  نتایج سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: سهمیه بندی بنزین باعث شد حدود ۲۰ میلیون کاهش مصرف داشته باشیم که البته این عدد هنوز تثبیت نشده است.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ بنزین صادر می‌شود، افزود: با سهیمه بندی بنزین رغبتی  از نظر اقتصادی در مصرف سوخت جایگزین ایجاد شده که آن هم سوخت گاز است که این برای ما ارزشمند است چرا که فکر می‌کنم سوخت ملی کشور گاز طبیعی است و باید در خودروهایمان باید به صورت CNG مصرف شود.

عملیاتی شدن طرح ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام برای CNG سوز کردن خودرو‌های عمومی در راه است

زنگنه با بیان اینکه طرح ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام برای CNG سوز کردن خودرو‌های عمومی در حال عملیاتی شدن است، گفت: قرارداد‌های این طرح بسته شده و کار دیگری که در حال انجام آن هستیم تمهیدات وام برای خودرو‌های غیرعمومی از جمله شخصی است.

 وزیر نفت با اشاره به اینکه برای خودرو‌های غیرشخصی پرداخت وام ۶۵۰۰ میلیارد تومانی را باید دولت بر عهده بگیرد، بیان کرد: همچنین  برای خودرو‌های شخصی وام فراهم می‌کنیم که افراد خودشان آن را دریافت و سپس بازپرداخت کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی آنکه  آیا برای جایگاه‌ها تدبیری اندیشیده شده است، بیان کرد: جایگاه‌ها فعلا تا 2 برابر این مقدار مصرف را پاسخگو هستند، اما اگر لازم باشد امکان توسعه آن‌ها فراهم شده است به طوریکه جایگاه‌های فعلی توسعه داده شود یا جایگاه‌های جدیدی در نظر گرفته شود.

زنگنه با اشاره به صف‌های LPG گفت: مشکل LPG را طی ۸ روز برای خانوار‌ها حل خواهیم کرد، اما بخشی از LPG مصرف سوخت خودرو‌ها می‌شود و کاری که ما در این مرحله انجام می‌دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم تعدادی از کپسول‌ها هر ماه به دست خانوار‌هایی می‌رسد که از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنند و اگر خیال مان از این بابت راحت شود باقی مسائل را حل می‌کنیم.

آلودگی هوا ارتباطی به کیفیت بنزین ندارد

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه میزان آلودگی هوا به کیفیت بنزین مربوط است، اظهار کرد: سازمان محیط زیست قبلا هم اعلام کرده که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است از طرف دیگر نوع بنزین مساله نیست، بلکه مساله اصلی موتورسیکلت‌های غیراستانداردی هستند که آلودگی ایجاد می‌کنند و آنگونه که گفته می شود هر موتورسیکلت غیراستاندارد به اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و متاسفانه تعداد زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند.

به گفته وزیر نفت، در شهر‌های بزرگ بنزین و گازوئیل یورو توزیع می‌شود، اما فعلا مشکل این نیست.

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال تغییر قیمت گازوئیل تصریح کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای قیمت گازوئیل و CNG ندارد و در بودجه سال آینده این موضوع در نظر گرفته نشده است.

اصل صیادی با شناورهای گازوئیل سوز انجام می شود

وی با اشاره به اینکه تعیین سهمیه بنزین قایق‌های صیادی بر عهده کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه است، افزود: یکی از ضرر‌های سهمیه بندی این است که همه معتقدند کافی نیست و در واقع قرار نیست سهمیه همه چیز را جبران کند آن‌ها می‌توانند از دیگر اقدامات از جمله CNG سوز کردن استفاده کنند.

زنگنه در پایان تاکید کرد که اصل صیادی با شناور‌هایی انجام می‌شود که گازوئیل سوز هستند.

 

منبع: خبرنگاران جوان


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر