/
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹

وزیر نیرو: آب برای ۹۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان تامین می‌شود

وزیر نیرو گفت: میزان آب مورد نیاز برای تبدیل ۹۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان کردستان به آبی از محل منابع سدهای موجود در استان تامین می‌شود.
کد خبر : ۲۳۹۱۵

نبض نفت - رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در حاشیه افتتاح دو پروژه تصفیه خانه فاضلاب در بیجار و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزارت نیرو با قطار پوشش الف - ب - ایران در هر هفته در راستای انجام وعده‌های خود در خصوص طرح‌های آب و برق میهمان یک استان است، افزود: کردستان ایستگاه نهم این پویش است تا چهار طرح مهم را با سرمایه گذاری سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریالی به بهره برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: بازدید از تصفیه خانه فاضلاب در بیجار و حسن آباد یاسوکند و همچنین چهار هزار و ۳۰۰ هکتار شبکه آبیاری در استان و آبرسانی به ۴۴ روستا در مناطق مختلف در شهرهای سنندج، سقز، بانه، دهگلان و سروآباد فرصتی خواهد بود تا در جریان طرح ها و پروژه های استان کردستان نیز قرار بگیریم.

وزیر نیرو اظهار داشت: تعداد ۳۴ طرح در بخش‌های مختلف آب و برق با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی در این استان در دست اقدام است که در  مجموع و بطور میانگین از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی  برخوردار هستند.

اردکانیان با اشاره به اینکه موضوع تخصیص آب سدها به بخش کشاورزی استان مورد توجه مسوولان کشوری و استانی است، یادآور شد: مسوولان استان حدود دو سال اخیر را به جد پیگیر این مساله بودند و در همین راستا زمان زیادی برای انجام مطالعات و تبادل اطلاعات لازم بین استان و وزات نیرو اختصاص یافت.

وی گفت: در هفته‌های اخیر موفق شدیم نتیجه این بازبینی و محاسبات را به سرانجام برسانیم تا به سطح بیشتری از اراضی کشاورزی استان، آب مورد نیاز از منابع سدهای موجود تخصیص داده شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: وزارت نیرو با مطالعات دقیق و در نظر گرفتن مجموعه شرایط استان‌های همجوار میزان سطح اراضی آبی کردستان را از ۳۰ هزار هکتار به بیش از ۹۶ هزار هکتار افزایش می‌دهد و این تامین آب، نقطه روشنی در تحولات سال های آتی استان، تثبیت جمعیت و بهبود معیشت کشاورزان است.

وزیر نیرو همراه با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح سه‌شنبه به صورت زمینی از طریق زنجان وارد بیجار شد و در اولین مرحله از سفر یک روزه خود به استان کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند را در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران»  با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.
در جریان سفر یک روزه اردکانیان وزیر نیرو، بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این مسیر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.
بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی، نشست خبری با اصحاب رسانه و حضور در شرکت آب و فاضلاب شهری سنندج برای دیدار با مردم و اطلاع از چگونگی خدمات این شرکت به مراجعان از دیگر برنامه‌های اردکانیان در سفر به کردستان است.

منبع: ایرنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر