/
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

نگاه وزارت نفت همچنان به بیرون است و اعتمادی به داخلی‌ها ندارد

معاون اسبق وزیر نفت با تاکید بر اینکه کارنامه زنگنه در پالایشگاه‌سازی صفر است، گفت: امید وزارت نفت به این است که روزی اوضاع خوب شود و بروند مذاکره کنند تا خارجی‌ها بیایند و سرمایه و تکنولوژی بیاورند و کار کنند.
کد خبر : ۲۴۲۶۱

نبض نفت - اصغر ابراهیمی اصل معاون اسبق وزیر نفت درباره عملکرد بیژن زنگنه در حوزه پالایشگاه‌سازی گفت: آقای زنگنه باید بیاید بگوید در 8 سال دوره اول وزارت بر صنعت نفت و در این 6 سال کدام طرح پالایشی را شروع کرده است که پیشرفت آن بالای 10 درصد شده باشد. اصلا همچنین کاری در کارنامه ایشان نیست. کارنامه زنگنه در پالایشگاه‌سازی صفر است.

وی با اشاره به پالایشگاه سیراف اظهار داشت: تنها پالایشگاهی که در دوران زنگنه شروع به کار کرد پالایشگاه سیراف بود که الان 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. یعنی زمین مورد نظر را خاک‌برداری کردند و فنس کشیدند. میتوانید بروید خودتان ببینید. سیراف بعد از 6 سال حدود 5 درصد پیشرفت دارد. به نظر شما  این کار افتخار است؟ اگر افتخار است به زنگنه مدال بدهید.

ابراهیمی‌اصل افزود: کل طرح سیراف را 8 تا پالایشگاه 60 هزار بشکه‌­ای مجموعا 480 هزار بشکه تعریف کردند که هر کدام را به شرکت‌های خصوصی واگذار کردند. بخش خصوصی وسط کار فهمیده کلاه سر او رفته، خودش را کنار کشید و کار الان متوقف شده است.

معاون اسبق وزیر نفت گفت: در همین طرح سیراف آمدند به بخش خصوصی گفتند که برای هر پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای یک هیئت مدیره قرار میدهند. این شرکت‌های خصوصی هم نمیدانستند فکر کردند که به آنها امتیازی داده شده است. در حالی که بعدا دیدند که با این process plant خروجی آنها اصلا قابل فروش نیست.

وی اظهار داشت: خروجی طرح پالایشی سیراف باید به پتروشیمی‌ها داده شود. از طرفی پتروشیمی‌های ایران بر پایه خوراک گاز هستند و بر اساس اتان و متان و پروپان طراحی شده‌اند و پتروشیمی‌ای نیست که خوراک نفتا را بتواند بگیرد. بنابراین این بخش‌های خصوصی دیدند نمیتوانند کاری کنند و الان هم دست نگه داشتند تا دولت عوض شود و یکی به داد آنها برسد.

* برای پالایشگاه‌سازی نگاه قرارگاه خاتم به توان داخل و نگاه وزارت نفت به خارجی‌ها است

اصغر ابراهیمی اصل با اشاره دغدغه قرارگاه خاتم‌الانبیا برای ساخت و توسعه پالایشگاه گفت: در حال حاضر قرارگاه خاتم یک حرف کارشناسی و حرفه‌ای میزند و میگوید که توانسته فازهای 15، 16، 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی و سه فاز ستاره خلیج فارس و نیروگاه و ... بسازد. به علاوه اینکه توان طراحی مهندسی بالایی دارد و الان تیمی تشکیل داده که کار یاد گرفته‌اند ولی بیکار مانده‌اند. بنابراین میگوید وزارت نفت کار تعریف کند.

وی در ادامه گفت: قرارگاه برای حفظ این تیمی که اکنون کارکشته شده‌اند و توانایی بالایی دارند از وزارت نفت میخواهد که یا کار تعریف کنند یا پروژه‌ای را به آنها واگذار کنند. حتی درخواست داده که فاز چهارم ستاره خلیج فارس را به آنها بسپارد. ما اگر این تیمی که الان ایجاد شده را رها کنیم یک سرمایه‌ی ملی را از دست داده‌ایم.

ابراهیمی‌اصل همچنین اظهار داشت: متاسفانه تیم پالایشگاه‌سازی قرارگاه الان 2 سال است بیکار هستند. از طرفی وزارت نفت به قرارگاه بدهی بالایی هم دارد. قرارگاه به وزارت نفت می‌گوید به من کار بده، پروژه بده تا من بتوانم از این ظرفیت خود استفاده بکنم. حتی بعضی جاها آمده گفته من پول هم نمی­خواهم. پروژه را بده، من انجام می­دهم بعد به من پول آن را بده. ولی باز وزارت نفت در بحث پالایشگاه‌سازی روی خوش به قرارگاه نشان نداده و دارد بازی درمی‌آورد و سنگ‌اندازی میکند.

معاون اسبق وزیر نفت گفت: تیم فعلی قرارگاه خاتم که سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به بهره‌برداری رساندند یک ظرفیت و ثروت ملی هستند. برای این تیم کار مهم است و با تکیه بر توان داخل کارها را جلو میبرند، اما امید وزارت نفت به این است که روزی اوضاع خوب شود و بروند مذاکره کنند تا خارجی‌ها بیایند و سرمایه و تکنولوژی بیاورند و کار کنند. 2 دیدگاه کاملا مختلف است. یک دیدگاهی که در قرارگاه خاتم نگاه به درون دارد، یک دیدگاهی که در وزارت نفت نگاهش به بیرون است و اعتمادی به درون ندارد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر