/
۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

نفتکش‌های ایرانی، نگین بی بدیل خلیج فارس / تامین سوخت تمام نفتکش‌های ایرانی در داخل

اهمیت بی نظیر نفتکش ها در خلیج فارس از جمله مواردی است باید در چنین روزهای پر تلاطمی به آن توجه کرد.
کد خبر : ۲۴۶۰۶
نبض نفت - طبق برآورد‌های انجام شده در طول ۶ سال گذشته مسئولان وزارت نفت طرحی را به نام بومی سازی ۱۰ قلم کالای استراتژیک در صنعت نفت که اساس این طرح بر بومی سازی کالا‌های پر مصرف و استراتژیک صنعت نفت در داخل کشور بود در دستور کار خود قرار داد در آذر سال ۹۳ بود که اولین بار معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت از اجرای مناقصه انتخاب شرکت‌ها برای ساخت ١٠ قلم کالای راهبردی صنعت نفت تا پایان آذر همان سال خبر داد به طوری که ساخت و بومی سازی نفتکش‌ها در دستور کار قرار گرفت.
بی‌تردید یکی از مهمترین حوزه‌های عمل صنعت دفاعی را می‌توان در صنایع دریایی یافت که کارکنان این سازمان مجاهدانه با وجود همه مشکلات بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه از عظمت و بزرگی کار‌ها نهراسیدند، این در حالی است که این صنعت راهبردی و مهم را می‌توان در تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص حضور مقتدرانه در دریا‌ها و برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی در پهنه اقیانوس‌ها، آب‌ها و آبراه‌های بین‌المللی جستجو کرد.
با خودباوری که حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای در کالبد کشور ایران دمیدند، امروز کشور به توانمندی خود متکی است و روزی که دشمنان در جنگ تحمیلی سیم خاردار را هم از ما دریغ می‌کردند امروز تمام تجهیزات در حوزه‌های مختلف زمین، هوا و دریا در کشور تولید می‌شود و ایران تا حدودی در صنعت دفاعی خود‌کفا شده است.

خوشبختانه کشور در حوزه دریا جزو کشور‌هایی است که تولید محصولات کاملا به روز است و با این محصولات در دریا‌ها و اقیانوس‌ها حضور موثر داریم.


تامین ۹۰ درصدداخلی سوخت مورد نیاز نفتکش های ایرانی 


براساس این گزارش مجید کلانتری کارشناس و اقتصاددان در صنعت نفت و انرژی با اشاره به اینکه کشور در حوزه و فعالیت ساخت نفتکش توانسته به خوبی عمل کند، گفت: خوشبختانه متخصصان وزارت نفت در حوزه‌های ساخت و تعمیرات مشارکت فعالی دارند به گونه‌ای که ساخت بسیاری از تجهیزات نفتکش‌ها بومی‌سازی شده است.

او ادامه داد: ظرفیت‌های توسعه تجهیزات و بومی سازی نفتکش و با توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی توانسته مطلوب عمل کند.
کلانتری اضافه کرد: خوشبختانه ارتقای بهره‌وری مطابق با اصول اقتصاد مقاومتی امسال در اولویت شرکت پایانه‌های نفتی ایران قرار گرفته است.
این کارشناس مسائل اقتصاد و انرژی تصریح کرد: خوشبختانه شرکت ملی نفتکش تجربه خوبی دارد و هم اکنون ناوگان ما با مجموعه لاینر‌های متفاوت فعالیت می‌کنند.
کلانتری افزود: در بخش تامین سوخت بیش از ۹۰ درصد از نیاز ناوگان خود را از داخل تامین می‌کنیم، ضمن آن که در حوزه تعمیر و نگهداری کشتی‌ها نیز ملزومات عمومی از داخل تامین می‌شود.
بر اساس این گزارش تردد در دریا هم مانند خطوط هوایی دارای اسم و رسم خاص خودش است به طوری که محدوده گسترده و دور از دسترس و زیبایی است که کشتی‌ها با انواع مقصد‌ها و دلایل مختلف در آن تردد دارند. اگرچه بسیاری از بیرون این چرخه ممکن است فکر کنند آنچه از قایق و کشتی کوچک و بزرگ باری و نفتکش‌ها در این عرصه تردد دارد، قاعده‌ای خاص ندارد، اما کشتی‌ها هم همانند هواپیما‌ها خطوط مشخص دارند و در غیر این مسیر‌ها قرار نمی‌گیرند و مهمتر از همه کشتی‌ها و مالکیت و تردد آن‌ها قوانین خاص خود را دارند.

از قرن‌ها پیش که همه کشور‌ها در آب‌های آزاد دنیا تردد نداشتند و در عین حال قوانین جهانی و پذیرفته شده‌ای برای این حضور در دریا و مدل تردد و سهم هر کشور وجود نداشت، این میزان از سهم و تردد بر اساس قدرت آن کشور‌ها در ناوگان دریایی تعریف می‌شد و بر همین اساس، برداشت از دریا و مسیر‌های دریایی در انحصار چند کشور بود.

از قرن هفدهم میلادی به بعد زمزمه "دریا‌های آزاد" برای تمامی ملت‌ها شروع شد تا این انحصار‌ها و خطر‌های دریایی پایان یابد و به این ترتیب در شروع قرن بیستم قوانین دریایی در سطح بین المللی تعیین شده بود که البته همین قوانین هم در بسیاری از مواقع از جمله جنگ جهانی دوم بار‌ها نقض شد.

به طوری که همین موارد در کنار تجربیات دنیای جدید در دسترسی‌های فنی و الکترونیکی زمینه تهیه چند پیمان نامه جهانی را فراهم کرد تا در قالب آن‌ها برای دریا‌های آزاد، شرایط تردد انواع کشتی و تعهدات هر کشور در مقابل آن کشتی و باری که همراه دارد، قواعدی را تعیین کنند. یکی از این موارد تعیین شده، ایجاد قواعدی برای کشور‌های دارای پرچم در دریا بود.

درحال حاضر در کشور بیشتر از نیاز دفاعی، تجهیزات رزمی دریایی داریم و در صورت تجاوز دشمن از دریا واکنش سریع ناوگان مقتدر نیروی دریایی کشور خیره کننده خواهد بود.

براین اساس بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت بنیه دفاعی کشو و اهمیت استفاده از زیر دریایی‌ها در خلیج فارس هم اکنون زیردریایی‌های ایران اسلامی با قدرت در خلیج فارس به ماموریت‌های خود ادامه می دهند.


منبع: خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر