/
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
هدایت الله خادمی در گفتگو با نبض نفت مطرح کرد:

توقف حفاری نفت خزر باعث از دست رفتن دانش منحصر به فرد ایران می شود

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که فناوری حفاری در آب های عمیق را دارد گفت توقف حفاری و کشف چاه نفت خزر موجب پراکنده شدن تیم حفاری و از دست دان این دانش خواهد شد.
کد خبر : ۲۵۲۰

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلینبص نفت هدایت اله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تشریح وضعیت سهم ایران از نفت خزر گفت: نفت خزر نیازمند سرمایه گذاری است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه کشورهای دیگر حوزه خزر در حال بهره برداری از منابع نفتی این دریا  هستند  یادآورشد:  ما  تنها کشور در خاورمیانه  هستیم که مسلط به حفاری در آب های عمیق است.
وی افزود:  ما این دانش را داریم  واگر حفاری را ادامه ندهیم حتما این افراد پراکنده می شوند و به جای دیگری می روند.  در آن صوررت این دانش را از دست می دهیم .
خادمی تاکید کرد: مانیزباید سهمی از منابع هیدرو کربنی خزر داشته باشیم  چرا که متاسفانه هنوز هیچ گونه درآمدی از آن نداریم  علاوه برآن  از ماهیگیری  و  کشتیرانی خزر هم بی بهره ایم در صورتی که کشورهای دیگر خیلی سریع  درحال برداشت از این منابع هستند.
وی با بیان اینکه خزر از نظر عملیاتی با خلیج فارس متفاوت است تصریح کرد: تقریبا 17 سال پیش با یکی از دکل های حفاری بنام ایران خزر در آب های کم عمق  این دریا  شروع به حفاری کردیم .چند حلقه چاه هم زدیم اما متاسفانه به هیدرو کربن قابل برداشتی برنخوردیم  بنابراین قید آب های کم عمق در خزر را زدیم.
خادمی با بیان اینکه اگر در آنجا نفتی کشف می کردیم تقریبا با دریای خلیج فارس از نظر فنی متفاوت نبود و کار خیلی راحتتر انجام می شد خاطرنشان کرد: وقتی در آبهای کم عمق نفت وجود ندارد حتما باید برویم آب های عمیق خزریعنی عمق  700، 800 و 9000 متری و کار در این شرایط متفاوت خواهد بود.
وی گفت:  در فاصله  250 کیلومتر  از ساحل بهشهر  طی سالهای اخیر با دستگاهی بنام "ایران البرز و  ایران امیر کبیر " ما کار حفاری را شروع کردیم و چندین حلقه چاه در عمق 750 متری زدیم .
عضو کمیسوین انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موفقیت آمیز بودن دوحلقه چاه از تعداد چند حلقه چاه حفاری شده گفت: خبر کشف نفت خزر رسانه ای  شد و در آن زمان این موقعیت  مورد شناسایی  قرار گرفت و  نوع نفت هم مورد  آزمایش قرار داده شد و خوب هم بود.
وی افزود: بنابراین مرحله  بعد،  این است که باید توسعه بیشتر بدهیم و میدان های دیگر را هم کشف می کردیم اما این کار به دلیل بحث های مالی  متوقف شد  چرا که  اعلام کردند با توجه به محدودیت های موجود باید سراغ میادن مشترک و میادین برداشت سهل الوصول تر رفت.
خادمی اظهارداشت: متاسفانه دستگاه ایران امیر کبیر و ایران خزر اکنون  کنار ساحل  قرار گرفته است و ما امیدواریم در این شرایط از بین نرود چون دستگاهی که کار نکند مستهلک می شود.
وی با اشاره به اینکه بایستی دنبال سرمایه گذار باشیم  تا در آنجا کشف بیشتر صورت گیرد ابرازداشت:  باید این عملیات ادامه یابد چرا که هنوز کاملا معلوم نیست که  برداشت کاملا اقتصادی است یا خیر و ما هنوز به ان نقطه نرسیده ایم . ما  اکنون در مرحله نخست یعنی کشف نفت  قرار داریم.


  ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر