/
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

وزیر نفت: خرید تضمینی محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت در دستور کار است

وزیر نفت گفت: خرید تضمینی محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت در دستور کار است که طی آن خرید این کالاها در اسناد مناقصه درج می‌شود و پیمانکاران اجازه واردات نخواهند داشت.
کد خبر : ۲۵۷۲۶


نبض نفت - بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در دو پالایشگاه کشور اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها در نفت این است که کیفیت فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها را بالا ببریم.

وی افزود: اجرای این تفاهم‌نامه یکی از روش‌ها برای کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه‌ها است؛  البته تمام نفت کوره به کک تبدیل نمی‌شود و بخشی نیز به فرآورده‌های میان تقطیر اختصاص پیدا می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: این در حالی است که قیمت نفت کوره با سولفور بالا به دلیل استانداردهای IMO کاهش پیدا کرده است.  

وی سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح را یک میلیارد دلار دانست و گفت: بخشی از این تامین مالی به عنوان پیش خرید از سوی شرکت‌های فولادی تامین و کار تسریع می‌شود.

زنگنه به لزوم توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت:‌ از 17 میلیارد دلار محصولی که در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود، سهم خوراک صنایع پایین دستی، ‌5.5 میلیارد دلار است؛ این در حالی است که تا دو سال آینده تولید پتروشیمی به 25 میلیارد دلار و تا سال 1404 به 37 میلیارد دلار بالغ خواهد شد؛ از همین رو باید به تکمیل زنجیره ارزش و هم‌افزایی بیشتر کمک کنیم.  

وی افزود: فرایند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها شروع شده و سرمایه‌گذاران تا پایان اردیبهشت ماه برای ثبت نهایی درخواست خود فرصت دارند.

زنگنه تعیین ساز و کاری برای خرید تضمینی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را از اقدامات در دست اجرای وزارت نفت دانست و گفت: خرید تضمینی محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت در دستور کار است که طی آن خرید این کالاها در اسناد مناقصه درج می‌شود و پیمانکاران اجازه واردات نخواهند داشت.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر