/
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

صنعت پتروشیمی فرصتی کم نظیر برای درآمدزایی/جایگاه ششم پتروشیمی‌ها در میان ۷۱ بخش اقتصادی

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به طور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل بسیاری را ایجاد کرده‌اند و میزان پیوند آن‌ها با سایر بخش‌های اقتصادی قابل‌ملاحظه است.
کد خبر : ۲۵۸۶۵

 

نبض نفتهدایت‌الله خادمی صنعت پتروشیمی را دارای جایگاه ششم در میان 71 بخش اقتصادی معرفی کرد و گفت: خوراک و مواد اولیه صنعت پتروشیمی وارداتی نیست و گاز و نفت کافی برای تولید این صنایع در کشور وجود دارد لذا هر قدر در توسعه صنایع پتروشیمی تلاش شود از گاز و نفت نیز بهتر و بیشتر استفاده خواهد شد، درواقع صنعت پتروشیمی ارتباط مستقیم با نفت و گاز دارد به طوری که این صنعت سهم 9 درصدی از مصارف گازرسانی کشور را در سال 95 داشته است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به طور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل بسیاری را ایجاد کرده‌اند و میزان پیوند آن‌ها با سایر بخش‌های اقتصادی قابل‌ملاحظه است، افزود: بخش‌های ارائه‌دهنده محصول یا خدمات به پتروشیمی همچون بانک‌ها و بیمه، حمل و نقل جاده‌ای و همچنین "بخش‌هایی که از تولیدات پتروشیمی استفاده می‌کنند" همچون بخش‌های زراعت و باغداری، ساختمانی، لاستیک، پلاستیک و... همگی به نوعی از پتروشیمی تغذیه می‌شوند.

خادمی همچنین معتقد است با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تعامل آن با بخش‌های خدمات‌رسانی همچون بیمه و بانک بسیار است و این خود نشان از میزان پیوند صنایع پتروشیمی با سایر بخش‌های اقتصادی و جایگاه و نقش پتروشیمی در اقتصاد ایران دارد.

وی توضیح داد: درآمد پتروشیمی به بانک‌ها می‌رود و بانک‌ها از این درآمد به مردم و تولیدکنندگان در مشاغل دیگر وام می‌دهند به همین دلیل حتی بانک‌ها به این حوزه ورود کرده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: جایگاه صنعت پتروشمی پس از نفت در اقتصاد ایران بسیار گسترده و تاثیرگذار است تا جایی که برخی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز شرکت‌ها و کارخانجات متعددی در حوزه صنایع پتروشیمی ایجاد کرده‌اند که نشان از وابستگی صدها صنعت دیگر به پتروشیمی است و امکان فروش محصولات صنایع پتروشیمی از فروش نفت خام در زمان‌های تحریم بیشتر است.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر