/
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

توسعه دریایی پارس‌جنوبی در آستانه نهایی شدن

توسعه دریایی پارس جنوبی با با بارگیری دو سکوی فاز 13 پارس جنوبی، در مسیر نهایی خود قرار گرفته است تا این دو غول 2500 تنی در روزهای آینده به عنوان آخرین سکوهای پارس جنوبی در موقعیت خود نصب شوند.
کد خبر : ۲۶۱۰۶


نبض نفت - توسعه پارس جنوبی در ایران به سال 1381 باز میگردد. در آن زمان برنامه‌ای برای توسعه این میدان مشترک تدوین شد اما به مرور زمان این برنامه تغییراتی داشت و در نهایت قرار بر این شد تا 39 سکوی تولیدی ( که دو سکوی فاز 11 به منظور فشار افزایی نیز شامل آن می‌شود) و 2 سکوی لجستیک در موقعیت این میدان مشترک با قطر نصب شود.

اما بیشترین سرعت در توسعه این میدان به 7 سال گذشته باز می‌گردد تا آنجا که ظرفیت تولید گاز غنی در این مدت، از این میدان مشترک، 145 درصد افزایش پیدا کرده است و این در شرایطی است که تولید قطر در این سال‌ها همان 570 میلیون متر مکعب در روز را نشا ن می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد، ظرفیت تولید روزانه گاز غنی در مرداد 92،‌ حدود 285 میلیون متر مکعب در روز بوده و این عدد در اسفند امسال به 700 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

اما این افزایش تولید به مدد نصب سکوهای بیشتر و افزایش ظرفیت فرآورشی ممکن شد. اگرچه برنامه نصب سکو برای فازهای پارس جنوبی به جز فاز 11، 37 سکوی تولیدی بوده که 64 درصد از این سکوها از سال 92 تا امسال نصب (24 سکو) و یا بارگیری (2 سکو) شده و در نوبت نصب قرار دارد.

بر این اساس،‌ از 22 سکوی نصب شده در این 7 سال،‌ یک سکو در سال 92، 4 سکو در سال 93، 2 سکو در سال 94، 4 سکو در سال 95،‌3 سکو در سال 96، 6 سکو در سال 97 و در نهایت 4 سکو تا امروز در سال 98 نصب شده و 2 سکوی فاز 13 نیز بارگیری و در نوبت نصب قرار دارد.

از سال 92 تا 98 همچنین 30 ردیف پالایشگاهی نیز به بهره‌برداری رسیده است.

با بهره‌برداری و راه‌اندازی این سکوها،‌ افتتاح فازهای پارس جنوبی نیز با سرعت بیشتری آغاز شد. این موضوع بیش از هر چیز مربوط به اولویت بخشی وزیر نفت به طرح‌ها با پیشرفت بالاتر بود. تا آنجا که در سال 93، فاز 12 که معادل 3 فاز استاندارد پارس جنوبی است به بهره‌برداری رسید.

در سال بعد از آن یعنی سال ،94 فاز 15 و 16 افتتاح شد. اما نقطه عطف افزایش تولید در پارس جنوبی در سال 96 و با بهره‌برداری همزمان از 17 و 18 و 20 و 21 و 19 اتفاق افتاد.

همچنین در سال 97فاز 13 و فازهای 22 تا 24 افتتاح شد. سال 98 هم به توسعه فراساحل در فازهای 13 و 14 انجامید و بر همین اساس ، ‌نصب دو سکوی باقیمانده از فاز 13 تا چند روز آینده انجام می‌شود.

پیام معتمد مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی، پیشرفت ساخت سکوی اصلی ۱۳A و سکوی اقماری ۱۳C را بیش از ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: این دو سکو که هریک حدود ۲۵۰۰ تن وزن دارند، هم‌زمان با روش Push Pull روی شناور FLB۱۲۴ از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بارگیری شدند.

وی بارگیری این دو سکو را یکی از اقدام‌های مهم همسو با تکمیل زنجیره دوم بخش دریایی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی عنوان کرد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، این دو سکو پس از عملیات مهاربندی، توسط شناور FLB۱۲۴ به خلیج‌فارس حمل و با جرثقیل HL-۵۰۰۰ در بلوک مخزنی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی نصب می‌شوند.

معتمد با بیان اینکه تولیدات گازی این دو سکو در مجموع معادل نیمی از ظرفیت تولید اسمی هدف‌گذاری شده (روزانه ۲۸.۴ میلیون مترمکعب گاز ترش) برای طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی است، افزود: هریک از سکوهای اصلی ۱۳A و اقماری ۱۳C توان تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش (معادل ۱۴.۲ میلیون مترمکعب) را دارد که همه مراحل طراحی، ساخت، بارگیری، نصب و بهره‌برداری از آنها توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

با این اقدام،‌ توسعه دریایی پارس جنوبی تکمیل می شود و غول‌های چند هزار تنی در دل دریا، گاز را به ساحل می‌رسانند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر