/
۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰

بزرگترین میزان کاهش تولید نفت پس از 2008

اوپک به شرکای غیر عضو خود اولتیماتوم داده از کاهش تولید حمایت کنند یا با سقوط قیمت نفت مواجه شوند.
کد خبر : ۲۶۵۰۳

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، اوپک به دنبال یک کاهش تولید بیش از حد انتظار برای حمایت از قیمت نفت است. قیمت نفت به خاطر شیوع ویروس کرونا شدیدا کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب اوپک به شرکای غیر عضو خود اولتیماتوم داده از کاهش تولید حمایت کنند یا با سقوط قیمت نفت مواجه شوند.

 پیشنهاد اوپک برای کاهش 1.5 میلیون بشکه در روز از تولید نفت تا پایان 2020 غافلگیر کننده بود چون انتظار می‌رفت این گروه یک میلیون بشکه کاهش تولید را اعلام کند و حتی در روز پنجشنبه اعلام کرده بود این کاهش تولید محدود به سه ماهه دوم سال جاری میلادی خواهد بود.

 ولی در جلسه ای که پنجشنبه شب بین وزرای اوپک در وین برگزار شد مقرر شد این کاهش تولید که بزرگترین کاهش تولید پس از بحران مالی 2008 است، تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد.

 روسیه و قزاقستان که هر دو عضو ائتلاف اوپک و متحدانش هستند، هنوز با کاهش بیشتر تولید موافقت نکرده اند بنابراین احتمال فروپاشی این اتحاد وجود دارد. اوپک و متحدانش طی ائتلافی موسوم به اوپک پلاس از 2016 قیمت نفت را افزایش داده اند.

اوپک و متحدانش همین حالا هم قراردادی برای کاهش 2.1 میلیون بشکه در روز از تولید نفت دارند.

 اوپک در نشست وزرای کشورهای عضو در روز پنجشنبه اعلام کرد بازار با شرایط بی‌سابقه ای مواجه هستند چون تلاش برای توقف گسترش ویروس کرونا فعالیت های اقتصادی در سراسر دنیا راکد کرده و تقاضا برای نفت را پایین آورده است.

 ریاض، بزرگترین تولید کننده اوپک به دنبال یک کاهش قابل توجه در تولید نفت به منظور بالابردن قیمت آن است. قیمت نفت از آغاز سال جاری میلادی 20 درصد کاهش یافته است. ولی ریاض باید در این راه با مسکو مقابله کند.

 آنتون سیلوانف، وزیر دارایی روسیه اعلام کرد در صورت بسته نشدن قرارداد کاهش تولید، برای کاهش قیمت نفت آماده است. وزیر نفت قزاقستان که یک تولید کننده غیر عضو دیگر است گفت مذاکرات تنها در مورد تمدید قرارداد کاهش تولید فعلی تا ماه ژوئن در جریان است.

 روسیه در مذاکرات قبلی هم همواره در مورد امضای قرارداد کاهش تولید مردد بود ولی بالاخره در لحظه های آخر موافقت خود را اعلام می کرد ولی منابع اوپک می گویند این بار مذاکره با مسکو بسیار سخت تر بوده است.

 دو منبع اوپک اعلام کردند اگر روسیه قرارداد را امضا نکند این احتمال وجود دارد که عربستان کل محدودیتهای تولید اوپک را بردارد.

اوپک پس از اجلاس وزرای نفت این گروه اعلام کرد انتظار می رود کشورهای غیر عضو اوپک پانصد هزار بشکه دیگر از تولید نفت خود را پایین بیاورند.

 سهیل المزروعی وزیر نفت امارات گفت اوپک نمی‌خواهد بار این کاهش تولید را به تنهایی به دوش بکشد و کشورهای غیرعضو هم باید کمک کنند.

 عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت دنیا همین حالا هم بیشتر از سهمیه خود طبق قرارداد، تولید خود را پایین آورده است. کاهش تولید عربستان به 10 درصد می‌رسد. ولی کاهش تولید روسیه که به مراتب تولید بیشتری نسبت به عربستان دارد، بسیار کمتر از آن بوده است.

گری راس، موسس بلک گلد اینوسترز گفت در بدترین سناریو اگر عربستان سعودی به تولید کامل خود بازگردد، قیمت نفت تا 25 یا 30 دلار در هر بشکه سقوط می کند. این قیمت هم برای اوپک دردناک است و هم برای روسیه که نفت 40 دلاری را برای متعادل کردن بودجه خود در نظر گرفته است. 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر