/
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

پیش‌بینی تحلیل‌گران از آینده نفت شیل آمریکا پس از فروپاشی اوپک پلاس

تحلیلگران پیش بینی کردند شکست مذاکرات اوپک پلاس که با هدف کاهش بیشتر تولید در واکنش به افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت، ممکن است قیمت نفت را به پایین ۴۰ دلار در هر بشکه برساند و باعث شود تولید نفت شیل آمریکا تا پایان سال کمتر شود.
کد خبر : ۲۶۵۴۳


نبض نفت - اوپک پیشنهاد کرده بود توافق فعلی برای محدودیت عرضه ۱.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید شود و ۱.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوئن به کاهش تولید اضافه شود. اما روسیه روز جمعه حاضر نشد با این پیشنهاد همراهی کند و در نتیجه قیمتهای نفت در یک روز ۱۰ درصد سقوط کرد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا چهار دلار و ۶۲ سنت معادل ۱۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۱ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید که پایینترین قیمت از اوت سال ۲۰۱۶ و بزرگترین سقوط قیمت روزانه از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

جیمز ویلیامز، رییس شرکت WTRG Economics در این باره اظهار کرد: تولیدکنندگان شیل آمریکا که رونق رشد تولید سالهای اخیرشان در چند ماه گذشته افول پیدا کرده، ممکن است در نتیجه شکست پیمان اوپک پلاس مجبور شوند فعالیتشان را بیشتر از حد انتظار کاهش دهند.

وی در ادامه افزود: اگر اوپک پیش از پایان مهلت توافق فعلی در پایان مارس نتواند به توافقی دست پیدا کند، قیمت نفت ممکن است در محدوده ۳۵ تا ۴۵ دلار در هر بشکه معامله شود. مطمئنا تولید نفت آمریکا درست مانند دوره قبلی ریزش قیمت در سال ۲۰۱۶ که طی آن  نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای مدت کوتاهی به پایین ۳۰ دلار در بشکه سقوط کردند، رو به کاهش خواهد گذاشت.

بعلاوه در سناریوی قیمت پایینتر، ویلیامز و سایر تحلیلگران معتقدند شرکتهای کوچکتری که در بخش بالادستی فعالیت می کنند، ممکن است آسیب ببینند زیرا بودجه سرمایه آنها محدودتر بوده و دسترسی کمتری به تامین مالی در بازار وام دهی دارند.

بر اساس گزارش پلاتس، تولید نفت شیل آمریکا در حال حاضر حدود ۹.۱ میلیون بشکه در روز است. طبق سناریوی تحلیلگران، در بدترین حالت اگر قیمت نفت آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ۳۵ دلار سقوط کند، تولید این کشور به ۹.۷۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که بر مبنای قیمت ۵۴ دلار، تولید این کشور ۱۲.۹۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر