/
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

نجات میلیونها شغل آمریکایی با توافق اوپک پلاس

مدیر صندوق سرمایه دولتی روسیه و یکی از مذاکره کنندگان نفتی مسکو اظهار کرد که توافق کاهش تولید اوپک پلاس به حفظ میلیونها شغل آمریکایی کمک خواهد کرد.
کد خبر : ۲۷۶۱۵

به گزارش نبض نفت به نقل از شبکه CNBC، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان معروف به گروه اوپک پلاس روز یکشنبه پس از چهار روز کشمکش با کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز که معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی است در ماههای مه و ژوئن موافقت کردند و پس از آن محدودیت عرضه خود را تسهیل می کنند. کاهش تولید این گروه در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به هشت میلیون بشکه در روز و در کل سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ به شش میلیون بشکه در روز می رسد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که در مذاکرات این گروه میانجیگری داشت، در توییتی اعلام کرد که این توافق صدها هزار شغل انرژی در آمریکا را حفظ خواهد کرد.

کریل دیمیتریوف، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اظهار کرد: برآورد ترامپ از تاثیر توافق اوپک پلاس در حفظ مشاغل آمریکایی اندک بود. وی در برنامه کپیتال کانکشن شبکه CNBC گفت: ما بر این باوریم که بیش از دو میلیون شغل در آمریکا حفظ خواهد شد. مجموع افراد شاغل در صنعت نفت و گاز به ۱۰ میلیون نفر می رسد و اگر صنایعی که از فروپاشی این صنعت آسیب می بینند به حساب آورده شوند در این صورت بحث مشاغل زیادی در میان است. این مقام روسی خاطرنشان کرد که مشاغل روسی هم با این توافق نجات پیدا می کنند.

صنعت نفت شیل آمریکا پس از شکست مذاکرات تولیدکنندگان اوپک پلاس در اوایل مارس و آغاز جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه که با افزایش تولید این کشورها کلید خورد و به سقوط قیمتها منجر شد، به شدت آسیب پذیر شد.

تحلیلگران معتقد بودند که هدف روسیه از این جنگ قیمت احتمالا هدف گرفتن صنعت نفت آمریکا بود که هزینه های تولید بالایی داشت و حتی در قیمت حدود ۵۰ دلار در هر بشکه هم به سختی سودآوری داشت.

اگرچه شاخصهای قیمت نفت همچنان بیش از ۵۰ درصد پایینتر از ابتدای سال هستند اما این مقام روسی اظهار کرد که توافق اوپک پلاس به شکل قابل ملاحظه ای از قیمتها پشتیبانی می کند. بدون این توافق قیمتها به پایین ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط می کردند. این توافق قیمتها را به شدت افزایش نداد زیرا تقاضا تحت تاثیر بحران ویروس کرونا هنوز بهبود پیدا نکرده است.

مدیر صندوق سرمایه دولتی روسیه همچنین با اشاره به آمریکا، نروژ و کانادا، اظهار کرد که مجموع کاهش تولید در صورت مشارکت تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس، بیش از ۱۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش شبکه CNBC، فردریک کمپ، رییس و مدیرعامل شورای آتلانتیک نیز اظهارات مشابهی داشت و اعلام کرد در صورت توافق بیشتر و اعلام تصمیم اعضای گروه جی ۲۰، ممکن است کاهش تولید به ۱۸ تا ۱۹ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که کشورهای تولیدکننده نفت موافقت کرده اند تولیدشان را حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

علاوه بر کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز که رسما توسط اوپک پلاس تصویب شده است، کاهش تولید در آمریکا، برزیل و کانادا که تحت تاثیر قیمتهای پایین روی می دهد ممکن است ۳.۷ میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید اضافه کند. پیش بینی می شود سایر کشورهای گروه جی ۲۰ هم ۱.۳ میلیون بشکه در روز در کاهش تولید مشارکت کنند. کاهش تولید نفت واقعی از سوی عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی هم بسیار بالاتر از میزان توافق شده خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر