/
۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

امسال ۳۰ میلی متر کمتر باران بارید

اردکانیان گفت: طبق برآوردهای انجام شده حدود ۳۰ میلی متر کمتر از سال گذشته باران باریده است.
کد خبر : ۲۷۶۳۹
نبض نفت -  رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: در حال حاضر  ۲۷۰ میلی متر بارش در سطح کشور گزارش شده است به طوری که حدود ۳۰ میلی متر کمتر از سال گذشته است، ولی بیش از ۶۰ میلی متر کمتر از متوسط درازمدت بارش‌ها بیشتر است.
او ادامه داد: خوشبختانه در بخش کشاورزی موفق شدیم همانند سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد بیش از گذشته آب در اختیار بخش کشاورزی قرار بدهیم و این اثر مثبتی بر روی امنیت غذایی می‌گذارد.
وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ تالاب ما در ابتدای سال ۹۹ آبگیری شدند که شامل تالاب‌های بین المللی هامون در سیستان و بلوچستان است که اثر بسیار مثبتی بر روی محیط زیست دارند و همچنین دریاچه ارومیه هم به حد مطلوبی رسیده به طوری که تقریبا معادل بهار ۱۰ سال گذشته ۱۲۷۱ متر طراز دریاچه میزان آب گزارش شده است.
اردکانیان بیان کرد: همچنین در خصوص انرژی برق آبی هم شرایط خوبی داشته ایم که امیدواریم امسال هم بتوانیم در تابستان و با توجه به رکوردی در تامین انرژی حدود ۹۰ هزار مگاوات بتوانیم برق تولید کنیم.
او اضافه کرد: خوشبختانه در تامین آب شرب در کشور در شرابط خوبی قرار داریم هرچند که تصفیه خانه‌ها ظرفیت محدودی دارند، ولی از نظر تامین آب مشکل نداریم و با همراهی مردم در خصوص روش صحیح آب امیدواریم کمبودی نداشته باشیم.
وزیر نیرو با اشاره نام گذاری سال"جهش تولید" افزود: این طرح‌ها امسال به صورت عظیم نسبت به سال قبل و باهدف خدمتگزاری بیشتر به مردمان آغاز می‌شود به طوری که در این طرح به ساز و کار‌ها و ساخت و ساز‌ها پرداخته می‌شود. بنا داریم حدود ۲۵۰ پروژه با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان با استفاده از منابع مختلف در این طرح اجرا کنیم.
اردکانیان گفت: طرح پویش الف_ب_ایران هم در سال ۹۹ برگزار می‌شود که این طرح این هفته در استان تهران و بالغ بر ۲ هزار هشتصد میلیارد تومان که به صورت طرح‌های بزرگ است با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.
او بیان کرد: پروژه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب ملارد، صفادشت و اسلام‌شهر، با حضور رئیس‌جمهور و در قالب ویدئوکنفرانس فردا (پنج‌شنبه ۲۸ فروردین) به بهره‌برداری می‌رسد.
اردکانیان افزود: مجموع اعتبار این طرح‌ها رقمی معادل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است. مجتمع تصفیه‌خانه فاضلاب ملارد در زمینی به وسعت ۱۴.۵ هکتار و در سه فاز پیش‌بینی شده است که فاز نخست آن، با ظرفیت ۳۵ مترمکعب در شبانه‌روز و ۲۰ کیلومتر شبکه اصلی، ۹۶ کیلومتر شبکه فرعی و ۷.۲ کیلومتر خط انتقال، بهره‌برداری می‌شود.
وزیر نیرو بیان کرد: همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب صفادشت در چهار هکتار زمین با ظرفیت تصفیه ۷ هزار و ۸۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز بهره‌برداری می‌شود که برای اجرای آن، ۲۸ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و ۴.۳ کیلومتر خط انتقال در قطر‌های ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر اجرا شده است. با افتتاح این دو تصفیه‌خانه ۵۰۰ هزار نفر از مشترکان غرب استان تهران زیر پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار می‌گیرند.

منبع: خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر