/
۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲

بهبود تقاضای نفت در جهان با برداشته شدن قرنطینه های ناشی از شیوع کرونا

اطلاعات اقتصادی نشان می دهد غیر از بخش هوانوردی، تقاضای نفت در سایر بخش ها رو به افزایش است.
کد خبر : ۲۹۲۵۹
به گزارش نبض نفت به نقل از اس پی گلوبال پلتس، خوشبینی در مورد رونق سریع و یکنواخت اقتصادی پس از برداشته شدن تعطیلیهای فلج کننده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا کمک کرد قیمت نفت از پایین ترین حد دو دهه گذشته در آوریل، افزایش یابد.

 تا حالا تقریبا تمام شاخصهای تقاضای نفت امیدوارکننده بوده است. تقاضای نفت در اواسط آوریل به پایین‌ترین حد رسید ولی اطلاعات اقتصادی نشان میدهد غیر از بخش هوانوردی، تقاضای نفت در سایر بخش ها رو به افزایش است.

 مصرف سوخت برای خودرو هم در آمریکا و هم در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا و بزرگترین مصرف کننده های سوخت، به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته است.

 آمریکا در هفته منتهی به پنجم ژوئن شاهد افزایش تقاضا برای محصولات پالایشی تا 17.57 میلیون بشکه در روز بود که بیشترین افزایش پس از اعمال اولین قرنطینه ها در هفته پایانی ماه مارس است.

 ولی هنوز هم در مورد روند رشد V شکل تقاضای نفت تردیدهایی وجود دارد.

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا در نهم ژوئن پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت آمریکا در 2021 را برای دومین بار پایین آورد و اعلام کرد تقاضا 1.26 میلیون بشکه در روز کمتر از قبل از بحران کرونا خواهد بود.

 استاندارد چارترد از این هم بدبین تر است و پیش بینی می کند تقاضا برای سوخت جت و دیزل بسیار آرام بوده و روند رشد تقاضا در سال آینده را مختل می‌کند.

 این نگرانی وجود دارد که همهگیری ویروس کرونا به خاطر کاهش رفت و آمدها، پایین آمدن تعداد سفرهای تجاری و قوانین فاصلهگذاری اجتماعی آسیب های ماندگاری بر تقاضای نفت بزند. بسیاری از ناظران بازار عقیده دارند هنوز برای پیش بینی تاثیر الگوهای رفتاری مصرفکنندگان بر تقاضا زود است.

 یک عامل موثر دیگر بر رونق تقاضا احتمال موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا و بازگشت دوباره قرنطینه هاست.

طبق پیش بینی تحلیلگران اس پی گلوبال پلتس، غرب اروپا بیشترین آسیب را از نظر تقاضای نفت می بیند و 13 درصد مصرف نفت آن در 2020 کاهش می یابد.

 تقاضای نفت در چین احتمالاً تنها 340 هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی پایین میآید که نتیجه محرک های اقتصادی دولت برای مهار سقوط قیمت سوخت است.

 از نظر محصولات نفتی، تقاضا برای بنزین در آمریکا بیشترین آسیب را خورده است.

 از نظر سهم بازار، زمین‌گیر شدن هزاران هواپیما باعث شده سوخت جت بیشترین آسیب را ببیند و حدود یک چهارم تقاضا برای آن در سال جاری میلادی از بین برود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر