/
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
دکتر حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران:

یکپارچگی نظام آماری باعث افزایش کیفیت آمار در کشور می‌شود

دکتر حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران بر یکپارچگی نظام آماری در کشور به ویژه در نظام مدرن آماری تاکید کرد و گفت اگر انتظار داریم در کشور آمارهای باکیفیتی تولید شود باید نظام آماری کشور منسجم و یکپارچه شود به گونه‌ای که تمام آمارها در یک مرکز به نام مرکز آمار ایران جمع‌آوری شده و خروجی‌های مورد نیاز از آن استخراج شود.
کد خبر : ۲۹۸۵۳
یکپارچگی نظام آماری باعث افزایش کیفیت آمار در کشور می‌شود
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی مرکز آمار ایران توسعه و پيشرفت، آرماني است كه همواره مورد توجه كشورهاي مختلف بوده است. براي دستيابي به توسعه نياز به برنامه­ريزي است که با در اختيار داشتن آمار و اطلاعات صحيح داده‌هاي مربوط به جمعيت و ويژگي‌هاي اقتصادي و اجتمــاعي آن دولت ­ها مي‌توانند نيازهاي جامعه را به درستي تشخيص دهند و سپس برنامه­هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را براساس نيازهاي واقعي تنظيم كنند. دستيابي به اين‌گونه اطلاعات از راه انجام سرشماري‌ ميسر مي‌شود و امروزه بر اساس مباحث روز و تجربيات نوين بين المللي برنامه گذار از نظام سنتي به مدرن¬سازی مبتنی بر ثبت در دستور كار نظام آماري كشور قرار گرفته است. تجربيات ساير كشورها نشان مي دهد براي رسيدن به مرحله بازدهي اين نظام يك بازه زماني حدا قل 20 ساله طي شده است ولي انتظار ميرود با بهره برداري از تجربيات ساير كشورها و توسعه چشمگير فناوري اطلاعات در كشور در صورتي كه عزم لازم در سطوح مختلف مديريتي كشور فراهم شود، بتوان طي دو برنامه پنج ساله به نتايج قابل قبولي دست يافت. برنامه حاضرفعاليت سالهاي 1396 تا 1399 نظام آماري بر اساس مطالعات و يافته هاي موجود را در بر مي­گيرد و هر چند پيش­بینی مي­شود هماهنگي­هاي اوليه و مراحل ابتدايي كار با سرعت كمتري پيش رود ولي اميد است بتوان با توجه به اهميت موضوع و نياز كشور، اين برنامه را تا حصول به اهداف تعيين شده پيش برد. براساس این موضوع و اخباری که در چند سال اخیر در رابطه با مدرنسازی و یا به عبارتی ثبتی مبنا شدن  نظام آماری کشور منتشر شده است،گفت و گویی با دکتر جواد حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران برای واکاوی هر چه بیشتر موضوع مدرنسازی نظام آماری کشور انجام شده است که تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

از آنجا که در چند سال اخیر، مدرن سازی نظام آماری کشور، یکی از مهمترین رویکردهای مرکز آمار ایران بوده است و با توجه به این که در بسیاری از سخنرانی ها و نشست­های خبری جنابعالی به اهمیت این موضوع پرداخته شده است، لطفا در مورد رویکرد های اصلی این نظام توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

از آنجا که با پیشرفت تکنولوژی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشورها داده‌های اداری فراوانی توسط دستگاه‌های اجرایی گردآوری شده و اطلاعات ثبتی درحوزه‌های مختلف شامل اطلاعات افراد، خانوارها، مکان‌ها و سایر ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی در قالب پایگاه­های داده اختصاص داده می­شود. لذا به منظور دستیابی به شاخص‌ها و اطلاعات آماری مورد نیاز کاربران به ویژه نظام برنامه‌ریزی کشور، بهره‌گیری از این داده­های ثبتیِ ارزشمند ضرورتی است که اهمیت اجرای سرشماری‌ها و طرح‌های آماری به روش ثبتی‌مبنا را روزافزون نموده است. از طرفی مدرن¬سازی  نظام آماری کشورها از سال ٢٠١٠ ميلادي، در دستور كار سازمان‌ها و مراجع بين المللي آماري قرار گرفته است و اين مدرن­سازي در چند واژه خلاصه مي شود:‌ تامين  نياز­هاي آماري كاربران با آمارهاي باكيفيت و حرفه­اي و اين يعني بهره­وري که محورهای اصلی آن عبارتند از :

1-     تعامل و برقراري ارتباط و همكاري سازنده با نظام برنامه ريزي كشور به ويژه سازمان برنامه و بودجه كشور براي شناسايي نياز هاي آماري و رفع آن‌ها

2-    افزايش توان فني و كارشناسي كاركنان مركز آمار ايران، با جذب تخصص­هاي مورد نياز مدرن‌سازي نظام آماري و متناسب با نقش مرجعيت مركز آمار ايران

3-     ايجاد پايگاه ملي اطلاعات آماري ايران، به عنوان پنجره  واحد آمار هاي رسمي كشور

4-    توانمند‌سازي دستگاه‌هاي اجرايي تشكيل دهنده  نظام آماري براي توليد آمار رسمي كشور در قالب تصميمات شوراي عالي آمار و مرجعيت مركز آمار ايران

5-    استفاده موثر از ظرفيت‌هاي اركان نظام آماري كشور براي اعتلاي نظام آماري كشور  و ارتقاي فرهنگ آماري

6-    تهيه و اجراي نقشه راه رفع خلاهاي آماري كشور

7-     برنامه‌ريزي و اجراي فعاليت هاي هدفمند براي تقويت و تامين نياز هاي علمي  و پژوهشي وآموزشي نظام آماري

8-     پيش‌بيني شاخص هاي كلان اقتصادي- اجتماعي  براي استفاده در نظام برنامه‌ريزي كشور

9-     پيگيري و اجراي ساير احكام برنامه ملي توسعه آمار كشور (١٤٠٠-١٣٩٦) (مصوب شوراي عالي آمار١٣٩٧)

 

مرکزآمار ایران برای مدرن سازی آماری چه اولویت­هایی را دنبال می­کند؟

مدرن سازي نظام آماري كشور علاوه بر افزايش بهره‌وري و كاهش هزينه هاي توليد آمارهاي رسمي این اولويت­ها را دنبال می­کند: تهيه فهرست آمارهاي رسمي كشور، طراحي و پياده سازي چارچوب كيفيت آمارهاي مركز آمار ايران و نظام آماری ، استقرار نظام جامع ثبت­هاي آماري (ايران استارز) ، كاهش تدريجي آمارگيري سنتي و جایگزینی با روش­های مدرن، اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن مبتنی بر ثبت (ثبتی مبنا)، ایجاد هاب داده کشور، استقرار حاکمیت داده، تصويب قانون آماركشور و تامين و توسعه و استقرار زير ساخت هاي فناوري اطلاعات براي توليد آمار.

 

 به نظر شما اولین گام برای محقق شدن مدرن سازی نظام آماری کشور چیست؟

شاید اولین و کلیدی ترین نکته اساسی در مدرن¬سازی نظام آماری، تغییر نگرش­هاست.  یعنی شاید در یک نظام سنتی آماری به شکل متمرکز و بدون نیاز به همه دستگاه ها بتوان آمارهای رسمی را تولید کرد اما در نظام آماری مدرن شرایط متفاوت است. در یک نظام آماری مدرن لازم است که همه ارکان نظام و همه دستگاه­های اجرایی پای کار باشند. اقدامات خوبی نیز در این زمینه در دستگاه­های اجرایی انجام شده که همه در راستای یک نظام آماری یکپارچه مدرن است. موضوعی که در دنیا مورد تاکید است، نظام ملی آماری متشکل از دستگاه‌های اجرایی می­باشد.

 

آیا  لازمه مدرن سازی وشکل­گیری ایران استارز تهیه فهرست آمارهای رسمی است و براساس همین موضوع، اقداماتی برای هماهنگی با دستگاه­ها انجام شده است؟

در قالب کمیته آمار بخشی با اکثر دستگاه­های اجرایی در خصوص تدوین مرحله اول فهرست آمارهای رسمی کشور تعامل و هماهنگی لازم به عمل آمد ونتایج آن در کمیسیون تخصصی شورایعالی آمار به تصویب رسید. با دستگاه­های مختلف در زمینه اخذ ریزداده­ها و هماهنگی اقدامات جلسات متعددی داشتیم که سازمان ثبت احوال کشور، شرکت پست،سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان امور مالیاتی، سازمان امور عشایری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان از جمله این دستگاه ها بوده­اند. درکل نقش دستگاه های اجرایی در مدرن سازی و ثبتی مبنا کردن نظام آماری کشور که لازمه آن تهیه فهرست آمارهای رسمی است، بسیار پر اهمیت است و با توجه به نیاز به تامین و توسعه کیفیت و گستره آمارها، بايد فهرست آمارهای رسمی را داشته باشیم تا تکلیف دستگاه‌های اجرایی از این فهرست مشخص شود چرا كه در وضعیت فعلی چنین فهرستی در کشور وجود ندارد.

 

در این میان نقش شورایعالی آمار برای هماهنگی بین مرکز آمار و دستگاه ها چیست؟

 در نظام آماری کشور بالاترین مرجع تصمیم‌گیری شورای عالی آمار است و فهرست آمارهاي رسمي با کمک دستگاه‌های اجرایی در حال تهیه است تا به این شورا تقدیم و از سوی آن تصویب شود که در صورت تصویب، تقسیم کار ملی در حوزه آمارهای رسمی انجام خواهد شد. علاوه بر این برنامه ملی توسعه آمار کشور مصوب شورای ملی آمار است که آذر ماه سال گذشته به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است و همه دستگاه‌ها باید به صورت یکپارچه و هماهنگ پیش رفته و این سند بالادستی را مدنظر قرار دهند.

 

چقدر مدرن سازی نظام آماری ایران با نظام­های آماری دنیا سازگاری دارد و مطابق با استاندارد های بین المللی است؟

نظام ملی آماری باید با نظام­های منطقه ای و بین المللی سازگاری داشته و خاستگاه آمارهای رسمی باشد و در این خصوص مراجع و دستورالعمل­های بین­المللی وجود دارد. همچنین گرایش های غالب در نظام آماری مدرن در دنیا شامل حفظ مرجعیت تمام عیار سازمان های ملی آمار در هدایت و راهبری آمارهای ملی، حذف موازی­کاری،کاهش تدریجی آمارگیری های سنتی و اصلاح شیوه های آمارگیری های موجود و پرداختن به آمارگیری مبتنی بر ثبت است. در ضمن این نکته را باید خاطر نشان کنم که تمام نظام‌هاي ملي و منطقه اي آمار جزئي از اين نظام آمار بین المللي هستند و نظام آماري ايران نيز كه با ساختار مدرن امروزي داراي سابقه اي بيش از صد سال است،‌ نه تنها بايد از اين نظام بين المللي دور نماند بلكه بايد در تعامل ، همكاري و ارتباط هر چه بيشتر با آن ،‌ خود يكي از محور هاي اصلي تهيه و تدوين استاندارد ها و دستور العمل هاي فني بين المللي باشد و اين يكپارچگي و هماهنگي با نظام آماري بين المللي، به معني افزايش كيفيت آمارها است

با توجه به ثبتی شدن سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور چه اتفاقی خواهد افتاد؟

یکی از مهم‌ترین برنامه­های نظام آماری، سرشماری ثبتی مبناست که لازم است این کار توسعه‌ای را در کشور رقم بزنیم. امروزه با افزایش جمعیت کشورها و افزایش روز افزون تقاضاهای آماریِ کاربران و سیاستگذاران در خصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق‌تر و در فواصل زمانی کمتر به ویژه در چارچوب نظام‌های مدرن برنامه­ریزی از یک­ سو و از سوی دیگر سنگین بودن و مشکلات اجرای سرشماری‌ها به روش سنتی، همواره کشورها را بر آن داشته تا به سمت روش‌های بهینه‌تر انجام سرشماری پیش بروند. بر اساس این رویکرد، جمع‌آوری مستقیم داده­ها از جمعیت وجود ندارد و با استفاده از داده­های اداریِ نگهداری شده در ثبت­های مختلف نسبت به تولید اطلاعات آماری مورد نیاز اقدام می‌شود. با این رویکرد، هزینه‌های گردآوری و تولید داده­های آماری سرشماری‌ها کاهش یافته و با نیروی انسانی نسبتاً محدودی، یک سیستم جامع ثبت‌های آماری با کیفیت و پایدار برای همیشه ایجاد می‌شود. در واقع می توان گفت، با وجود هزینه­های اجرای سرشماری های عمومی نفوس و مسکن و همچنین سرعت پایین در انتشار نتایج آنها، سرشماری ثبتی مبنا در سال های آینده مطالبه حاکمیتی است و توسعه نظام آماری در کشور همگام با پارادایم های مسلط در دنیا به سمت حذف هزینه های سنگین آمارگیری های سنتی و تولید آمارهای بهنگام حرکت کرده است که بر اساس پیش نویس قانون آمار ،تکلیف و وظایف همه نقش آفرینان در نظام آماری جدید بر اساس فهرست آمارهای رسمی تفکیک و مشخص شده است، لذا ‌برنامه‌ريزي كرده­ايم تا از امسال و در یک دوره میان مدت پیش نیازهای لازم برای اجرایی شدن سرشماری نفوس ومسکن در سال 1405 به روش ثبتی فراهم شود.

 براساس ماده 10 احکام دائمی برنامه توسعه کشور، مصوب 10/11/95 ، یکپارچه سازی، ساماندهی و رفع موازی کاری در نظام آماری کشور، از تکالیف مرکز آمار ایران است. با توجه به موضوع اهمیت و نقش یکپارچه سازی و عدم موازی کاری در نظام آماری را توضیح دهید؟

 قبل از هر چیز باید تاکید کنم که موازي كاري امري كاملا متضاد با مدرن سازي و بر خلاف توصيه و گرايش­هاي مسلط در مدرن سازي نظام آماري و نظام آماري با كيفيت است. آمار های با کیفیت لازمه حكمرانی، برنامه‌ريزي و سياستگذاري كلان کشور است و حکم یک کالای عمومی را دارد که بر عكس كالاي خصوصي تخصيص پذيري و رقابتي­پذيري در آن معني ندارد، بدين معني كه اگر رقابتي بودن در كالاي خصوصي موجب افزايش كيفيت   مي­شود، ولي در كالاي عمومي موجب اتلاف منابع و كاهش بهره­وري مي‌شود چرا كه در كالاي عمومي موضوع باور پذيري و اعتماد، اهميت دارد كه اتفاقاً يكي از شاخص‌هاي مهم كيفيت است. مركز آمار ايران نیز به عنوان يك نهاد ملي و حاكميتي با تهيه و تدوين برنامه‌ ملي آمار كه تصويب و به عنوان يك تكليف قانوني  به دستگاه‌ها ابلاغ شده است،‌ به موضوع كيفيت آمارهاي توليدي در ساير دستگاه‌ها نيز پرداخته است و به كمك خود دستگاه‌ها چارچوب كيفيت آمار هاي نظام آماري ايران نيز تهيه و روز هجدهم آبان 1398 ابلاغ شده است. علاوه بر این،  بنا بر مصوبات برنامه ملي آمار كشور،‌ در آينده دستگاه‌هاي اجرایی باید تلاش کنند تا کیفیت را برای آمارهای رسمی تولیدی خود اخذ نمایند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر