/
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

همکاری نفت و نیرو در اجرای طرح‌های زیربنایی خوزستان

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و سازمان آب و برق خوزستان بزرگ‌ترین طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای در استان خوزستان را در دست اجرا دارند که برای هماهنگی در پیشبرد این طرح‌ها، کارگروه مشترکی تشکیل داده‌اند.
کد خبر : ۳۰۰۱۲

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، محمد خانچی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در امور پیگیری و اجرایی، در کارگروه مشترک این شرکت با سازمان آب و برق استان خوزستان با بیان این مطلب افزود: برخی از طرح‌های در حال اجرا از جمله احداث سد مخزنی بالارود در شمال خوزستان در محدوده تأسیسات نفتی و طرح‌های توسعه‌ای مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد که به دلیل اهمیت و تأثیر آنها در توسعه استان و کشور لازم است هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری از بروز خلل در هر کدام از این طرح‌ها انجام شود.

وی گفت: خوشبختانه در کارگروه نفت و نیرو با همفکری و تعامل کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب و سازمان آب و برق خوزستان مسائل فی‌مابین مورد بررسی قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم برای اجرای طرح‌های در دست اجرا انجام می‌شود.

خانچی با بیان اینکه یکی از مسائل اولویت‌دار کارگروه نفت و نیرو، سد بالارود است که آبگیری آن جزو برنامه‌های امسال وزارت نیرو است و به دلیل نزدیکی با میدان نفتی قلعه نار، برخی تأسیسات این میدان از جمله چاه‌ها و جاده‌های دسترسی به چاه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، ادامه داد: در این کارگروه مشخصات فنی سد از جمله طول دریاچه و حوضه آبگیری و وسعت دریاچه پشت سد مطرح و چگونگی تأثیر آن بر تأسیسات نفتی مجاور بررسی شده است و کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب نیز راهکارهای خود را بر اساس استانداردها و دستورعمل‌های فنی صنعت نفت برای حفظ استمرار تولید از میدان قلعه نار بدون ایجاد اخلال در آبگیری سد ارائه می‌دهند.

خانچی گفت: براساس نظر کارشناسان فنی مناطق نفت‌خیز جنوب ممکن است تعدادی از چاه‌ها یا جاده‌های دسترسی با هدف رعایت حریم ایمنی و مسائل زیست محیطی در برنامه جابه‌جایی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه نشست‌های این کارگروه تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: مجموعه وزارت نفت و وزارت نیرو همواره با برگزاری نشست‌های مشترک کارشناسی، مسائل خود را به نحو مطلوب حل و فصل کرده‌اند و این تعامل می‌تواند الگویی برای دیگر دستگاه‌های اجرایی استان باشد تا طرح‌ها و پروژه‌های خود را در محدوده عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب بدون تداخل با فعالیت‌های توسعه‌ای نفت و گاز به سرانجام برسانند.

سد مخزنی بالارود از سوی سازمان آب و برق خوزستان با هدف کنترل سیلاب‌های پرحجم و مخرب رودخانه بالارود و تأمین آب اراضی پایین‌دست در ۲۷ کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک (منطقه الوار گرمسیری) در حال احداث است.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر