/
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

افزایش ۸ درصدی تولید نفت و بلندپروازی‌های تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، به نقل از معاون وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان از افزایش تولید نفت در این کشور و تلاش برای بیرون کشیدن طلای سیاه از اعماق ۳ تا ۵ هزارمتری زمین خبر داد.
کد خبر : ۳۰۰۲۱

به گزارش نبض نفت به نقل از اسپوتنیک روسیه، امروز شریف خدابخش، معاون وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان گفته است: در نیمه اول سال ۲۰۲۰، شرکت‌های نفت و گاز در تاجیکستان در مجموع ۱۲ هزار تن نفت تولید کرده‌اند. این میزان تولید در مقایسه با  مدت مشابه سال گذشته ۸۱۰ تن بیشتر است.

به عبارت دیگر تاجیکستان در نیمه اول سال جاری میلادی افزایشی ۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

این مقام تاجیکستانی گفته است:سال گذشته اداره زمین شناسی تاجیکستان از کشف ذخایر بزرگ نفت و گاز در عمق ۳ تا ۵ هزار متری زمین خبر داد.

وی اضافه کرده است که به همین خاطر قصد داریم در آینده برای افزایش تولید، سرمایه گذار خارجی  را برای سرمایه گذاری دعوت کنیم.

به گفته خدابخش،پیش از این شرکت‌های گازپروم روسیه و تزیس پترولیوم انگلیسی - کانادایی در زمین‌های جنوب تاجیکستان فعالیت می‌کردند، اما حوزه کاری آنها فقط اکتشاف منابع نفتی بود.

براساس توافقنامه همکاری تاجیکستان با شرکت های خارجی نفتی که در سال ۲۰۱۲ امضا شده است، این شرکت ها باید ۳۰ درصد از تولیدات خود و یا معادل مالی آن را به عنوان مالیات به حکومت تاجیکستان بپردازند که برای این شرکت ها صرفه اقتصادی ندارد.

قبلا شرکت فرانسوی توتال در دادگاهی درتاجیکستان به پرداخت بیش از ۶۲ میلیون سامانی جریمه مالیاتی محکوم شد.

در حالی که شرکت های نفتی خارجی برای اکتشاف نفت و گاز در تاجیکستان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.

تاجیکستان بیش از۹۵ درصد از نیاز خود به سوخت را از واردات تامین می کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر