/
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

ایمن‌سازی خطوط لوله در مسیرهای منتهی به شهر تهران

بخش‌هایی از دو خط لوله مهم در مسیرهای منتهی به شهر تهران ایمن‌سازی شد.
کد خبر : ۳۳۵۳۵
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران، محمد زارعی، مهندس ناظر واحد تأسیسات و ساختمان خطوط لوله و مخابرات نفت تهران با اعلام این خبر گفت: این عملیات شامل ایمن‌سازی مسیر خطوط لوله ۱۶ و ۲۲ اینچ ری – شاهرود و ری – ساری و نیز خط ۳۰ اینچ نکا – ری است که در مجاورت رودخانه جنت‌آباد و محدوده عبدل‌آباد قرار دارد.

وی با اشاره به عبور خط لوله‌ای که در مجاورت رودخانه قرار دارد، افزود: به‌دلیل دبی بالای این گذرگاه آبی، احتمال شکستن و خم شدن لوله وجود دارد که همکاران تلاشگر این مجموعه با هدف پیشگیری از خطرات احتمالی، نسبت به ایمن‌سازی آن، همت گماشتند.

مهندس ناظر واحد تأسیسات خطوط لوله و مخابرات نفت تهران با اشاره به اینکه هر ساله به دلیل سیلاب‌های فصلی، لوله زیرگذر و روگذر در حواشی رودها در معرض تهدید قرار می‌گیرند، تأکید کرد: سال گذشته به علت سیلاب‌های متعدد و حجیم، شمار خسارت‌ها بیشتر بود که بر همین اساس اقدام‌های ایمن‌سازی از سوی واحدهای تعمیرات خط، ترابری، ساختمان و تعمیرات عمومی منطقه بیش از گذشته افزایش یافت.

زارعی درباره نحوه انجام این عملیات ۶ ماهه که با مبلغی معادل ۳ میلیارد و ۵۶۸ میلیون ریال انجام شد، گفت: طول سدهای سنگی اجرا شده در رودخانه جنت‌آباد ۴۵ متر و در دو نقطه محدوده عبدل‌آباد حدود ۲۵ متر است و احجام کار شامل ۱۲۰۰ مترمکعب خاکبرداری و ۶۵۰ مترمکعب عملیات بنایی با سنگ، ۳ هزار کیلوگرم آرماتوربندی و ۳۵ مترمکعب بتن‌ریزی است.

وی سختی کار به علت مشکلات دسترسی به محل پروژه به‌خصوص روی سد جنت‌آباد را از موانع موجود در روند فعالیت برشمرد و احداث ایمن و پایدار و با کیفیت اجرای بالا و استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد را از مشخصه‌های کیفی این پروژه برشمرد که موجب طول عمر و استحکام سازه‌ها می‌شود که بر همین اساس ضمن رعایت و به‌کارگیری نکات ایمنی، تمهیدات خاصی برای اجرای درست و حساب‌شده اتخاذ شد تا با موفقیت به اجرا در آید.

مهندس ناظر واحد تأسیسات خطوط لوله تهران تأکید کرد: منطقه تهران تاکنون گام‌های مؤثری در جهت حفظ محیط زیست برداشته و ایمن‌سازی لوله‌ها و جلوگیری از نشتی‌ها از این جهت حائز اهمیت است که در صورت وجود نشتی، آب‌های زیرزمینی آبستن خطرهایی همچون آلودگی می‌شود و به محیط زیست آسیب می‌رسد.

زارعی اظهار کرد: این طرح با هدف پایداری خطوط و بهره‌برداری مناسب و انتقال سریع و ایمن فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی و هدررفت انرژی به‌عنوان سرمایه ملی انجام می‌شود و بر اساس برنامه زمان‌بندی سالانه و بنا به ضرورت و بررسی خطوط به‌عنوان شریان حیاتی در چرخه انتقال نفت در منطقه به اجرا در آمده و امید است با اتخاذ اقدام‌های اینچنینی و پایش مداوم خطوط، هیچ ریسکی، مجاوران محیط زیست و دارایی‌های سازمان را تهدید نکند.

خطوط ۱۶ و ۲۲ اینچ در کیلومتر ۵۴ جنت‌آباد و کیلومتر ۴۳ و ۴۴ عبدل‌آباد و خط ۳۲ اینچ نکا – ری در کیلومتر ۲۳۰ جنت‌آباد و ۲۲۰ و ۲۱۹ عبدل‌آباد نقاطی است که این عملیات ایمن‌سازی در آنها انجام می‌گیرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر