/
۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

آغاز زمزمه تولیدکنندگان نفت برای خروج تدریجی از برنامه کاهش تولید

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله اظهار نظر وزیران انرژی عربستان و روسیه و دو عضو اوپک درباره خروج تدریجی از توافق کاهش تولید، از سرگیری فعالیت خط لوله دریای شمال اوایل ژانویه و همکاری روسنفت و بی پی در قطب شمال برای تولید نفت و گاز بوده است.
کد خبر : ۳۳۷۸

 

نبض نفت-خبرگزاری رویترز به نقل از دو عضو اوپک اعلام کرد که این سازمان مطالعه روی برنامه راهبردی خروج از توافق کاهش تولید را آغاز کرده است.

به گفته این دو منبع، گزینه های مختلف خروج از توافق در دبیرخانه اوپک مطرح شده اما اعلام این برنامه ها اکنون بسیار زودهنگام است.

همچنین «الکساندرنواک» وزیر انرژی روسیه گفت که خروج اوپک و روسیه از توافق کاهش تولید نفت به طور بسیار تدریجی و آرام صورت خواهد گرفت.

نواک افزود: به منظور جلوگیری از هرگونه مازاد عرضه در بازار، احتمال دارد که این توافق، سال آینده به شکل دیگری تمدید شود.

بنا بر اعلام رویترز، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان، گفت: رایزنی ها درباره هرگونه تغییری روی توافق کاهش تولید زودهنگام است، زیرا با توجه به قطعی خط لوله انتقال فورتیز در دریای شمال، ایجاد توازن بازار نفت پیش از نیمه دوم 2018 میلادی بعید است.

به گفته الفاح، درصورت ایجاد توازن، خروج احتمالی از این توافق تدریجی خواهد بود، گرچه کاهش سطح ذخیره سازی ها زمان بر خواهد بود، زیرا هنوز نزدیک به 150 میلیون بشکه مازاد موجود است.

وی انتظار دارد که به اقتضای فصل سرما، سطح ذخیره سازی ها اوایل سال آینده میلادی ثابت بماند و حتی افزایش یابد.

خط لوله انتقال نفت وگاز «فورتیز» که یکی از بزرگ ترین خط لوله ها در دریای شمال به شمار می رود و هفته گذشته به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری تعطیل شده بود، قرار است فعالیت آن روزهای نخستین سال آینده میلادی از سر گرفته شود.

خط لوله فورتیز که ظرفیت انتقال روزانه آن حدود 450 هزار بشکه نفت است، نقش مهمی در بازارهای جهانی نفت و گاز به عهده دارد و بر قیمت نفت برنت که در بازارهای اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا معامله می شود، تاثیر می گذارد.

یک سوم کل تولید گاز فراساحلی انگلیس از سوی این خط انتقال داده می‌شود.

* مذاکره درباره خروج از توافق اوپک پس از توازن بازار انجام می گیرد

رویترز به نقل از الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گزارش کرد که توافق کنندگان برنامه کاهش تولید، روی چگونگی خروج از این برنامه اتفاق نظر دارند، اما مذاکرات دقیق و مفصل در این باره تنها پس از به توازن رسیدن بازار انجام خواهد گرفت.

نواک معتقد است؛ گزینه تمدید توافق کنونی برای پس از 2018 میلادی وجود دارد اما وی انتظار دارد که بازار در سه ماه سوم سال آینده میلادی و در نهایت تا پایان همان سال به توازن برسد.

* روسنفت و بی پی در قطب شمال نفت و گاز تولید می کنند

به گزارش رویترز، شرکت روسنفت و بریتیش پترولیوم (بی پی) توافق کردند که به طور مشترک در منطقه قطبی یامال - ننتس روسیه به اکتشاف و تولید نفت وگاز بپردازند.

روسنفت 51 درصد و بی پی 49 درصد سهم از این پروژه را خواهند داشت و نفت و گاز تولید شده توسط روسنفت به فروش خواهد رسید.

روسنفت قصد دارد با تمرکز روی تولید گاز، میزان تولید این سوخت پاک را از 67 میلیارد مترمکعب کنونی به 100 میلیارد متر مکعب در سال 2020 میلادی برساند.

*خط لوله گاز «تی ای پی» اوایل 2020 میلادی راه اندازه می شود

به گزارش رویترز، خط لوله ترانس آدریاتیک معروف به «تی ای پی» که قرار است گاز جمهوری آذربایجان را به ایتالیا منتقل کند، نخستین محموله را اوایل 2020 میلادی به این کشور اروپایی ارسال خواهد کرد.

این خط لوله 5.5 میلیارد دلاری که بخشی از کریدور گاز جنوبی 40 میلیارد دلاری به شمار می رود، قرار است تا 10 میلیارد مترمکعب گاز را تا سال 2020 میلادی از میدان گازی شاه دنیز2 به شهر ساحلی سنفوکا در ایتالیا برساند.

*توافق اوپک وسیله ای برای افزایش درآمدهای نفتی عربستان شد

به گزارش بلومبرگ، عربستان انتظار دارد که با توجه به تمدید توافق اوپک تا پایان سال 2018 میلادی و ادامه رشد قیمت های نفت، درآمد نفتی این کشور در سال آینده میلادی 12 درصد رشد سالانه داشته باشد.

وزارت امور مالی عربستان اعلام کرد که این کشور پیش بینی می کند حدود 131 میلیارد دلار از فروش نفت در سال 2018 درآمد حاصل کند، در حالی که این میزان در سال جاری میلادی 117 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش رویترز، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت که برنامه اصلاح اقتصادی او تاکنون ثمر بخش بوده و قرار است نزدیک به ۵۰ درصد از بودجه سال ۲۰۱۸ این کشور که بالاترین میزان در تاریخ عربستان است از منابع غیرنفتی تأمین شود و این مهر تأییدی بر موفقیت اقتصادی این کشور اوپکی با وجود قیمت های پایین نفت است.

وی گفت که بهبود سطح معیشت شهروندان عربستانی در اولویت فعالیت های این دولت بوده است.

* فرانسه نخستین کشوری که تولید نفت و گاز را ممنوع می کند

به گزارش شبکه خبری سی بی اس آمریکا، پارلمان فرانسه قانونی را تصویب کرده است که به موجب آن اکتشاف و تولید نفت و گاز را در داخل و مرزهای این کشور تا سال 2040 میلادی ممنوع خواهد کرد.

دولت فرانسه ادعا می کند که این نخستین ممنوعیت در نوع خود در جهان به شمار می رود. گرچه این تصمیم بسیار نمادین به نظر می رسد، زیرا تنها یک درصد نفت و گاز تولیدشده در فرانسه به مصرف داخل می رسد و بقیه آن صادر می شود.

به موجب این قانون، مجوزهای حفاری موجود در داخل این کشور قابل تمدید نیستند و هیچگونه مجوز حفاری و اکتشاف جدید نیز صادر نخواهد شد.

*تایلند 3 میلیارد دلار در سال 2018 میلادی به حوزه نفت اختصاص می دهد

به گزارش رویترز، شاخه اکتشاف و تولید شرکت دولتی نفت تایلند «پی تی تی» اعلام کرد که قصد دارد در سال 2018 میلادی در مجموع سه میلیارد و 100 میلیون دلار به این بخش اختصاص دهد.

این شرکت بودجه ای را که برای این بخش در سال جاری میلادی اختصاص داده بود، دو میلیارد و 900 میلیون دلار اعلام کرده بود.

شرکت دولتی نفت تایلند «پی تی تی»، در ماه نوامبر امسال 264 میلیون دلار ضرردهی برای سه ماه سوم 2017 میلادی گزارش کرده بود و مجبور به فروش دارایی های خود در کانادا شد.

* صنعت شیل آمریکا سال میلادی آینده را با رکوردی جدید آغاز می کند

رویترز به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که احتمال دارد تولید نفت شیل آمریکا در ماه ژانویه 2018 میلادی (دی - بهمن) برای سیزدهمین ماه متوالی افزایش یابد و به رکورد جدیدی برسد.

این اداره انتظار دارد که تولید نفت شیل آمریکا در این مقطع با 94 هزار بشکه در روز افزایش، به 6 میلیون و 410هزار بشکه در روز برسد.

* اعتصاب سراسری اتحادیه نفت نیجریه معلق شد

رویترز به نقل از لومومبا اوکوگباوا دبیرکل یکی از بزرگ ترین اتحادیه های نفتی نیجریه اعلام کرد که کارکنان ارشد صنعت نفت و گاز این کشور به اعتصاب سراسری خود که در پی اخراج کارکنان آغاز کرده بودند، پس از مذاکره با دولت به طور موقت پایان دادند.

وی افزود: این اعتصاب اکنون به طور کامل متوقف نشده است، اما به احتمال ۱۰۰ درصد به حال تعلیق در می‌آید.

انجمن کارکنان ارشد نفت و گاز نیجریه که اعضای آن مدیران ارشد صنعت نفت و گاز نیجریه هستند، این حرکت اعتراضی را پس از اینکه دور نخست مذاکرات با دولت در باره این اخراج‌ها به نتیجه نرسید، آغاز کردند.

این اعتصاب می‌توانست تولید نفت خام این کشور و صادرات آن را تحت تأثیر قرار دهد، همانطور که در ماه دسامبر پارسال (آذر - دی) هم در اقدامی مشابه علیه اکسون موبیل آمریکا این اتفاق رخ داد.

 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر