/
۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

ضرورت تصویب نهاد تنظیم گر "رگولاتوری" در صنایع نفتی

با توجه به تاثیر مستقیم صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در جریان فعالیت‌های اقتصادی کشور، لزوم اجرایی نمودن نظام رگولاتوری به شدت احساس می شود .
کد خبر : ۳۴۳۶۵
به گزارش نبض نفت، نظام تنظیم گری که در حال حاضر عمدتاً در وزارت نفت متمرکز است با توجه به فقدان ابعاد تخصصی و کارشناسی، باید از تشکل‌های غیردولتی فضای خارج از وزارتخانه نیز در نظام تصمیم گیری خود بهره مند گردد .

اتاق بازرگانی و کمیسیون انرژی اتاق در طی پنج سال گذشته جهت ایجاد نظام رگولاتوری و رفع دغدغه‌های اصلی فعالان حوزه انرژی بخش خصوصی اقداماتی انجام داده که تاکنون به نتیجه کامل نرسیده است .

نهاد تنظیم مقررات باعث ایجاد وحدت رویه شده، حکمرانی را هدایت کرده و سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری تشویق خواهد کرد و به طور کلی می‌تواند رفتارهای انحصارگرایانه را که در بازارهای متعدد خصوصاً انرژی وجود دارد، بدون ایجاد تبعیض از انحصار خارج نماید .

رگولاتوری باید دارای استقلال مطلق بوده و کاملا نقش بیطرفانه داشته باشد و ابزارهای لازم برای اعمال مکانیسم‌هایی که بالانس انضباطی فراهم می کند را دارا باشد، نفوذناپذیر و توصیه ناپذیر بوده و ترکیب اعضای آن شایسته سالار و کارشناس بوده و یک رابطه معقول و منسجمی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد نماید .

در شرایط کنونی ضرورت دارد نظام رگولاتوری با مشارکت فعالان بخش خصوصی، انجمن ها، تشکل ها و  اتحادیه های حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاسیس یافته و ضمن ایجاد رقابت سالم و پویایی اقتصاد، بار دولت را از تصدی‌گری و قوانین و مقررات تقلیل نماید .

نظام رگولاتوری می تواند قدرت رقابت را از حیث تامین منابع اولیه و خوراک برای فعالان اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی ایجاد کرده و روش های تبعیض آمیز کنونی در قیمت‌گذاری خوراک واحدهای تولیدی را تغییر دهد .

ضرورت دارد هر چه سریعتر با همکاری دولت، مجلس، فدراسیون صنعت نفت و تشکل های خصوصی این نهاد تنظیم گر در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایجاد گردد .

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر