/
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران وروسیه به نبض نفت خبرداد:

صادرات 5میلیون تن نفت ایران به روسیه

روسیه وایران سالها است که با یکدیگر تجارت می کنند ، هرچند که سطح تجارت به میزانی که رهبران دوکشور به آن تاکید کرده اند و باید باشد، درحال حاضر نیست،اما هم اکنون کشورمان انواع محصولات کشاورزی و پتروشیمی و داروهای نوترکیب به روسیه صادرمی کند و درعوض انواع کالاهای مختلف ازجمله غلات، دانه های روغنی ،چوب ، ماشین آلات و فلزات ، لوله و تجهیزات مرتبط با کالاهای معدنی از روسیه وارد می کند، البته متاسفانه ترازتجاری ایران با روسیه منفی است اما دراین میان آنچه که مقداری عجیب به نظر می رسد صادرات نفت ایران به روسیه است، چرا که روسیه خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان است که البته درگروه کشورهای اوپک قرارندارد.
کد خبر : ۳۴۵۲

 قدیرقیافه؛نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران وروسیه درگفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی نبض نفت با اشاره به قرارداد صادرات 5میلیون تن نفت ایران به روسیه طی چندسال می گوید:دراواسط نوامبر(آبان ماه) اولین کشتی یک میلیون بشکه ای حامل نفت ایران برای روسیه براساس قراردادی که چند سال گذشته به امضا رسیده است، بارگیری شد. وی درپاسخ به این که چرا روسیه که یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت جهان است؛از ایران نفت وارد می کند؛ می گوید:ما با روسها معامله نفت کردیم ،درست است که روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت است ولی بسیاری از شرکتها نظیر شورول، شل وخیلی از شرکتهای فراملیتی نفتی دیگر با این که خودشان تولیدکننده نفت دربسیاری از مناطق جهان هستند ولی از کشورهای دیگری هم نفت وگاز می گیرند و مبادله می کنند، اینجا هم همین طور است.

وی درپاسخ به این که آیا این میزان نفت درقالب سوآپ به روسیه ارسال شده است یا صادرات نفت خام به این کشور داشته ایم؛ ادامه می دهد:این به خاطر خرید نفت توسط روسها از ما بوده است؛این موضوع نباید خیلی برای شما عجیب باشد چون این اتفاق افتاده است،ازسه سال پیش قراربوده روزانه 500هزاربشکه نفت به روسها بدهیم اما محقق نشد ولی اخیرا اولین کشتی صادراتی نفت ایران اواسط نوامبر بارگیری شد.به گفته وی قراراست درمجموع طی چند سال 5میلیون تن نفت ایران به روسیه صادرشود که 50درصد از پول آن را نقد می دهند و مابقی آن ازمحل خرید یکسری کالاها و محصولات در روسیه تامین می شود. وی با بیان این که این معامله یک اتفاق مثبت است، می افزاید:این قرارداد به نوعی موجب متنوع سازی مشتریان و بازارهای نفتی ما می شود،باید به دوستانی که دروزارت نفت مجوز چنین معامله ای را صادرکرده اند به ویژه مهندس زنگنه ، وزیرنفت، تبریک گفت.

به گفته وی درصورت سخت تر شدن شرایط فروش نفت ایران دراثر یکسری تحریم های احتمالی این موضوع می تواند به ما کمک کند.

قدیرقیافه همچنین از مذاکره با روسها درمورد افزایش ضریب برداشت از چاه های نفت خبرمی دهد و می افزاید:درزمینه مسایل مرتبط با حوزه گاز،احداث خط لوله های داخلی و ال ان جی نیز اخیرا مذاکراتی داشتیم وتفاهماتی با شرکت گازپروم روسیه انجام شد که امیدواریم ان شاء ا... بزودی اجرایی شود.

وی توسعه میدانهای نفتی به ویژه درمیدانهای چنگوله و آذر را از دیگر حوزه های فعالیتهای تجاری بین دوکشور معرفی می کند و می گوید:مذاکرات خیلی خوبی برای فعالیت روسها درمیدانهای نفتی ما شده که به پیش قرارداد رسیده است وپیشنهادهای فنی ومالی از طریق شرکتهایی مثل گازپروم و لوک اویل به ایران شده است که قرار است ما نیز یکسری خدمات به آنها ارایه بدهیم.

به گفته وی یک شرکت دانش بنیان ایرانی که تولیدکننده کاتالیستهای نفت، گاز و پتروشیمی است، برای اولین بار دربازار روسیه درنمایشگاه نفت این کشور حضور پیدا کرد وبعد ازآن دراولین مناقصه شرکت کرده است و پیشنهاد فنی واختصاصی آن قبول شده است که درآینده شاهد صادرات محصولات دارای فناوری پیشرفته (های تک)نظیر کاتالیستهای نفت وگاز به روسیه خواهیم بود که اتفاق بسیار مهمی است.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید 

تهیه کننده: حسین بردبار

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر