/
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
گزارش میدانی از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی:

تجلی زندگی و پویایی صنعت نفت در نمایشگاه بیست و پنجم

کد خبر : ۳۴۸۹۴
تجلی زندگی و پویایی صنعت نفت در نمایشگاه بیست و پنجم

بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نشان داد هرچند کشورما اخیرا تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه ناشی از فشار حداکثری ایالات متحده خاصه بر صنعت نفت قرار گرفته است و علاوه بر این بیماری منحوس کرونا نیز بسیاری از بخش‌های اقتصادی و حتی برگزاری نمایشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، اما زندگی و پویایی در صنعت نفت همچنان حکمفرما است؛ بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت همچون سالهای گذشته و البته با مقداری تفاوت به دلیل شرایط کرونایی در محل نمایشگاه بین المللی با حضور شرکتهای داخلی و بین المللی دایر شد؛ نمایشگاهی که در روز اول با حضور وزیر نفت افتتاح شد و در روز دوم رییس مجلس از آن بازدید کرد و در روز سوم نیز معاون اول رییس جمهور از نزدیک با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه گپ و گفتی صمیمی داشت. در ادامه گزارش میدانی نبض نفت را از این نمایشگاه می خوانید:

حضور در نمایشگاه مثمر ثمر است

هلالی، مسئول تبلیغات شرکت رادوکس که غرفه شرکت متبوعش در حدود 300 متر از فضای باز نمایشگاه بین المللی را به خود اختصاص داده است، با بیان این که این شرکت در زمینه دستگاه‌های سی‌ان‌سی برش پلاسما و لیزر فعالیت می کند، به گزارشگر ما می گوید: گرچه به دلیل شرایط کرونایی مقداری از تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کاسته شده، ولی حضور ما قطعا مثمر ثمر است و موثر واقع می شود.

به گفته وی این شرکت نزدیک به 40 سال سابقه دارد و یک هلدینگ بین المللی است که محصولاتی کاملا تولید داخلی دارد ولی به کشورهای دیگر صادرات می کند و هم اکنون حتی به عنوان یک اسپانسر(حمایتگر مالی) برای نمایشگاه نیز فعالیت می کند.

تلاش برای بی نیازی از واردات

ابتدای ورودی سالن 38 به عنوان یکی از سالنهای پرمخاطب نمایشگاه بین المللی غرفه شرکت آلتون استیل قرار دارد که فضای نسبتا بزرگی را به خود اختصاص داده است، فرزاد امانی، قائم مقام این شرکت که در زمینه تولید انواع لوله های فولادی فعالیت می کند،با بیان این که اولین بار است که شرکت در نمایشگاه صنعت نفت حضور می یابد، به گزارشگر ما می گوید: ما تلاش کردیم که قدم اول را محکم برداریم تا به اهداف مان بهتر دسترسی پیدا کنیم. هدفمان این است که بتوانیم بازارهای هدف را گسترش دهیم چون الان مشکلاتی در زمینه صادرات داریم و بیشتر در داخل فعالیت می کنیم ولی سال گذشته توانستیم به بازار عراق دسترسی پیدا کنیم.

به گفته وی این شرکت سال گذشته توانسته است استادیوم شهر مقدس کربلا را در خصوص یکسری محصولات فولادی تجهیز کند.

امانی با یادآوری این که تولید کنندگان ایرانی تحت تاثیریکسری اشکال تراشی های ناشی از تحریم ها در عراق هستند، می افزاید: ان شاء الله اگر مصرف کنندگان به جای چشم داشت به تامین محصولات از خارج به داخل نگاه کنند و کیفیت محصولات داخلی را که بعضا استاندارهای مناسب بین المللی را نیز برخوردار است ببینند، ما می توانیم بازارهای داخلی مان را قبضه کنیم و نیازی به واردات نداشته باشیم.

نمایشگاه زنده است

بنی طبا، مدیر پروژه شرکت آسیا ابزار دقیق است که درخصوص میترینگ یعنی اندازه گیری جریانات سیالات فعال است که برای اندازه گیری ورودی و خروجی پالایشگاه ها یا کنترل آب و گاز خانگی کاربرد دارد، وی با بیان این که نمایشگاه صنعت نفت زنده است ؛ به گزارشگر ما می گوید: تحریم ها در صنعت نفت موثر بوده است و نمی توانیم بگوییم که موثر نبوده است ولی باعث مرگ صنعت نفت نشده است اما رشد صنعت را کم کرده است.

به گفته وی تحریم موجب شده است که هزینه های تولید شرکتها از جمله شرکت متبوعش افزایش یابد چون قطعه ای که پیشتر به صورت مستقیم از فروشنده خارجی می خریده اند را الان با سه واسطه مجبورند که بخرند و از سوی دیگر برای واریز کردن پول نیز مشکل داریم.

وی با یادآوری این که الان به دلیل تحریم سوئیفت مجبور به استفاده از صرافی در مبادلات مالی بین المللی هستیم، می گوید: صرافی ها نیز 4 تا 5 درصد پول را به عنوان حق الزحمه بر می دارند و این موضوع نیز هزینه های ما را بیشتر می کند.

کار و تولید داخلی

حسینی، مسئول فروش شرکت لوله های دقیق کاوه ایرانیان نیز که کارگاه تولیدی شان در ساوه مستقر است با حضور در نمایشگاه صنعت نفت در گفت وگو با نبض نفت با بیان این که تولیدات این شرکت در زمینه ساخت لوله های بدون درز، همگی تولید داخلی است و در داخل نیز به فروش می رسد، می گوید:ما مواد اولیه مان را نیز از داخل تامین می کنیم و به دلیل این که با منابع خارجی ارتباط نداریم و کار نمی کنیم، تحریم ها زیاد نمی تواند تاثیر بگذارد.

به گفته وی ممکن است تحریم روی شرکتهایی که با خارج بیشتر در ارتباط هستند، اثرگذار باشد ولی ما غالبا در داخل کار می کنیم.

درخور ذکر است که وزیر نفت کشورمان در بازدیدی که روز اول برگزاری نمایشگاه داشت اعلام کرد که در زمینه تولیدات لوله های تحت فشار بدون درز دچار ضعف هستیم که باید برطرف شود.

توقف موقت برخی از پروژه ها

شیری، کارشناس فروش شرکت پتروباوراندیشان که در زمینه تامین برخی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت کار می کند، با بیان این که یکسری پروژه ها در اثر تحریم ها موقتا متوقف شده است، می گوید: شرکت نفت در زمینه واردات اجناس چینی، به دلیل کیفیت آنها، مدتی است که محدودیتهایی را وضع کرده است و تاکید می کند که باید از داخل تامین شوند، این در حالی است که برخی محصولات در داخل به سختی پیدا می شوند و واردات از اروپا نیز بسیار سخت شده ، لذا برخی از کارها متوقف شده است.

وی با اشاره به این که تامین قطعات از داخل اکنون برای بیشتر از نیمی از صنعت نفت واقعیت دارد، می گوید:با این حال در برخی بخشها مثل قطعات فشار قوی دچار مشکل هستیم و ما درصورت نیاز مجبور به واردات این نوع قطعات هستیم.

در پایان می توان گفت با وجود تلاش ترامپ و برخی از هم پیمانان او برای اعمال فشار حداکثری با هدف از پای درآوردن صنایع حساس و مهم اقتصاد کشورمان نظیر صنعت نفت اما به لطف خدای متعال هنوز صنعت نفت کشورمان زنده است و بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت یکی از مصادیق این زندگی و پویایی است.

تهیه و تنظیم: حسین بردبار

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر