/
۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷

سامانه های شرایط اضطراری شرکت گاز خراسان رضوی رونمایی شد

همزمان با دهه فجر امسال، سامانه های شرایط اضطراری شرکت گاز استان خراسان رضوی با حضور غلامرضا بهمن نیا، رییس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران، سیدکمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری افتتاح و بهره برداری شد.
کد خبر : ۳۵۲۴۰
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با در مراسم رونمایی از سامانه های شرایط اضطراری (مدیریت بحران) این شرکت با تبریک ایام ا... دهه فجر و اعلام این خبر، اظهار کرد: 75 درصد انرژی استان از گازطبیعی تامین می شود. ویژگی خراسان رضوی وجود کامل زنجیره منابع گازی، پالایش، انتقال و توزیع است. همین موضوع باعث شده تا خراسان رضوی جزو قدیمی ترین استان های بهره مند از نعمت الهی گاز قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از طرح های اساسی و زیرساختی شرکت گاز برای پایداری جریان گاز مشهد، اتصال مشهد از طریق خط 48 اینچ سراسری به منابع گازی جنوب کشور است که در حال حاضر، به صورت هم زمان توسط چهار پیمانکار در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با بیان این مطلب که در کنار موضوع افزایش تاب آوری خطوط گاز، مدیریت شرایط اضطراری نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: شرایط اضطراری همانند سیل، زلزله و یا قطع گاز نیازمند واکنش به موقع و صحیح توسط دستگاه‌های مرتبط از جمله شرکت گاز است. به سهم خود تلاش کرده‌ایم تا همه آن چیزی که در شرایط اضطراری برای مدیریت بحران لازم است را، تهیه کنیم.

افتخاری افزود: جدای از موضوع بحث امنیت عرضه انرژی گاز طبیعی، این سوال مطرح است که جامعه و مصرف کننده چقدر در برابر افت فشار یا عدم وجود گاز آماده است. هرچند به همت و تلاش کارکنان صنعت نفت و حمایت های استانداری تا الان هیچ مشکلی در تامین گاز طبیعی نبوده؛ ولی لازم است تا جامعه و مراکز حیاتی همانند بیمارستان ها، نانوانی‌ها و .. برای سناریوی قطع گاز از آمادگی و تاب آوری لازم برخوردار باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در ادامه به تشریح سامانههای شرایط اضطراری آماده افتتاح این شرکت پرداخت و گفت: خودروی سیار فرماندهی شرایط اضطراری با سیستم قابل گسترش دو طرفه که مجهز به تاسیسات (برق، آب، فاضلاب و...) و دیگر امکانات رفاهی است در بین شرکت‌های گاز استانی منحصر به فرد بوده و می تواند در مدیریت شرایط اضطراری به عنوان یک اتاق فرماندهی عمل کند.

وی درباره خودروی سیار تعمیرات در شرایط اضطراری هم گفت: این خودرو دارای تجهیزات مختلف همانند موتور جوش سه فاز دیزلی، کمپرسور دیزلی، دستگاه جوش الکتروفیوژن، موتوربرق بنزینی، دستگاه جوش اینورتر سه فاز و تک فاز و پمپ تخلیه آب است.

افتخاری ادامه داد: از دیگر طرح های مورد افتتاح امروز، خودروی مخابرات و ارتباطات در شرایط اضطراری است که به عنوان یک خودرو منحصر به فرد در بین شرکت‌های گاز استانی متناسب با زیرساخت‌های ارتباطی و با بکارگیری استانداردهای سامانه فرماندهی حادثه (I.C.S) و رعایت اصول پدافند غیر عامل، به صورت دکل جمع شونده و آیرودینامیک طراحی و تجهیز شده است.

وی افزود: این تجهیز با استفاده از بسترهای مختلف مخابراتی، می تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین فرماندهان، مرکز عملیات و امدادگران حاضر در محل حادثه عمل کند و دارای مشخصات فنی و ارتباطی چون سیستم های رادیویی، ماهواره‌ای، مخابراتی، تامین انرژی الکتریکی و قابلیتهای عمومی بوده که در مواقع حوادث و مدیریت شرایط اضطراری با استقرار در یک نقطه مرتفع و راه اندازی ریپیتر دیجیتال/آنالوگ مشکل ارتباطی بیسیمی را بر طرف خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی عمده مشخصات و ویژگی‌های این خودرو را تجهیز به دکل تلسکوپی وینچی، امکان نصب دوربین تصویر برداری، تجهیزات روشنایی محوطه پیرامون، تقویت کننده موبایل و آنتن های مختلف مخابراتی بر روی دکل خودرو، مجهز بودن به GPS و نمایش موقعیت فعلی و مسیر یابی برشمرد.

وی در پایان، به افتتاح مرکز فرماندهی شرایط اضطراری این شرکت هم اشاره کرد و گفت: این مرکز در محلی امن برای تشکیل جلسات ستاد بحران تشکیل شده که مجهز به برق اضطراری، سیستم های ارتباطی پایدار، امکانات رفاهی و اتاق سرور (Server) پشتیبان است.

در ادامه این مراسم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مرکز فرماندهی شرایط اضطراری شرکت گاز استان و سامانه های بحران مدار این شرکت با هدف خدمت رسانی بهتر در شرایط اضطراری و بحران‌های محتمل، تهیه شده است.

سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: مجموعه فرماندهی شرکت گاز استان خراسان رضوی در محلی ایمن و با رعایت استانداردهای لازم در مقابل بلایای طبیعی مقاوم بوده و شامل امکانات ویژه شرایط اضطراری در حوزه سیستم صوتی و تصویری، سیستم‌های ارتباطی پایدار، سیستم خاموش کننده هوشمند و برق اضطراری است.

وی تاکید کرد: شرکت گاز خراسان رضوی یکی از دستگاه های برتر استان در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است که می تواند به عنوان الگو، برای دیگر دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر