/
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
با دستور رئیس‌جمهوری:

عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های کشور همسو با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا با حجم سرمایه ۳.۵ میلیارد یورو با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز شد.
کد خبر : ۳۵۶۹۷
نبض نفت - عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

شرکت پتروشیمی کیان در سال ۹۱ تأسیس و این مجتمع در سه قطعه زمین به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واقع در عسلویه احداث خواهد شد که پس از بهره‌برداری کامل  از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و منطقه خواهد بود.

براساس مطالعات انجام‌شده و در نظر گرفتن وضع محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و بین‌المللی در سال‌های آینده و امکان تأمین دانش فنی واحدهای پایین‌دستی و زمین اختصاص‌یافته به طرح پتروشیمی کیان، واحد الفین با در نظر گرفتن خوراک گاز و مایع به همراه واحدهای بوتادین، استخراج بنزن و هیدرو دی آلکیلاسیون در بالادست و تعدادی واحد پایین‌دستی در شاخه‌های اتیلن، پروپیلن و بنزن شامل واحدهای اتیل بنزن/ استایرن مونومر، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن اکساید و اکسو الکل به‌عنوان ساختار نهایی مجتمع انتخاب شده است.

خوراک پتروشیمی کیان از پالایشگاههای گازی پارس جنوبی و شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه تأمین می‌شود؛ ۹۰۰ هزار تن اتان، ۲۵۰ هزار تن پروپان، ۳۵۰ هزار تن بوتان، ۳۱۵ هزار تن +C۳ و ۶۹۱ هزار تن +C۵ در این طرح مصرف می‌شود.

مجموع ظرفیت تولید واحد فرآیندی الفین، استخراج بنزن، بوتادین و هیدرو دی آلکیلاسیون در فاز نخست پتروشیمی کیان سالانه بیش از ۲ میلیون تن است و ۱۲۶۰ هزار تن اتیلن، ۳۲۷ هزار تن پروپیلن، ۲۰۲ هزار تن بنزن، ۱۷۷ هزار تن بوتادین و ۴۵ هزار تن نفت کوره در این واحد تولید می‌شود.

۲۶۵ هزار تن اتیل بنزن/ استایرن مونومر، ۱۵۰ هزار تن پروپیلن اکساید، ۱۵۰ هزار تن نرمال بوتانول، ۱۰۰ هزار تن دواتیل هگزانول و ۲۵ هزار تن ایزوبوتانول نیز در فاز دوم این طرح تولید می‌شود.

مجموع سرمایه‌گذاری فازهای یک و دو طرح پتروشیمی کنگان حدود ۳.۵ میلیارد یورو است که از محل آورده سهامداران و از بازار سرمایه و فاینانس تأمین می‌شود. ارزش فروش محصولات نیز ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار در سال پیش‌بینی شده است.

سهم هر بخش از سرمایه‌گذاری در واحد الفین فاز نخست، مهندسی ۳.۵ درصد، خرید و تدارکات ۶۹.۸ درصد، ساختمان و نصب و پیش‌راه‌اندازی ۲۵.۳ درصد، راه‌اندازی ۱.۱ درصد و آموزش ۰.۳ درصد پیش‌بینی شده که پیمانکار واحد الفین فاز نخست شرکت ایرانی OIEC و پیمانکار فناوری و مهندسی پایه گسترده (FEED) واحد پلی‌اتیلن سنگین، شرکت نارگان است.

طرح پتروشیمی کیان در دوران ساخت برای ۳۱۰ هزار نفر در ماه و در دوران بهره‌برداری برای ۷۰۳ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

۶۰ درصد شرکت پتروشیمی کیان متعلق به هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان و ۴۰ درصد هم متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ است.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر