/
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
رضاپور:

نگران تأمین آب تهرانیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: باید شورای عالی امنیت ملی به موضوع جمعیت ورودی به تهران ورود کند و اجازه ندهد جمعیت تهران از حدی افزایش یابد.
کد خبر : ۳۵۹۲۹
نبض نفت - یوسف رضاپور، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشستی خبری اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته در مجموع 226.6 میلیمتر بارش در استان تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 11 درصدی و نسبت به متوسط آمار بلندمدت، رشدی 27 درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: مجموع ذخیره آب در مخازن سدهای تهران هم اکنون 566 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره 635 میلیون مترمکعبی سدهای تهران در زمان مشابه سال قبل، با کاهش 69 میلیون مترمکعبی در این بخش مواجه ایم.

رضاپور با بیان اینکه "برای چگونگی تأمین آب استان تهران به ویژه کلانشهر تهران در سال 1400 نگرانی داریم"، گفت: به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که به مشکل جیره بندی و قطعی آب نرسیم.

وی ادامه داد: سرانه تأمین آب تهران به ازای هر نفر 348 لیتر در شبانه روز است در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته که پرآب تر از ایران هستند بین 170 تا 220 لیتر است و این انتظار از مردم وجود دارد که به مقوله درست مصرف کردن آب توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: استاندارد مصرف آب در جهان در حالت ایده آل این است که 20 درصد منابع آبی تجدیدپذیر که در اختیار ما هست را مصرف کنیم؛ اگر میزان مصرف منابع به 20 تا 40 درصد برسد، شرایط سربهسر و قابل تحمل خواهد بود؛ اگر از 40 تا 60 درصد منابع آبهای تجدیدپذیر را مصرف کنیم وارد تنش آبی شده ایم و این درحالی است که متوسط مصرف منابع آبهای تجدیدپذیر در کشور ما 86.7 درصد است.

وی افزود: در استان تهران نیز سالانه 86.5 درصد از منابع آبهای تجدیدشونده را مصرف می کنیم و در این خصوص چهارشنبه هفته گذشته، برنامه سازگاری با کم‌ابی تهران تصویب شد و به موجب این برنامه باید این رقم را به مرز 60 درصد برسانیم.

رضاپور با بیان اینکه "باید یک میلیارد و 288 میلیون مترمکعب از مصرف آب استان تهران را در یک بازه زمانی 20 ساله کاهش دهیم"، گفت: در این خصوص برنامه ریزی شده تا سال 1405 نسبت به مصرف فعلی آب در تهران، 420 میلیون مترمکعب از مصرف آب استان تهران کاسته شود.

وی ادامه داد: برای آنکه نسل آینده شرایط زندگی‌شان بدتر از شرایط فعلی از نظر میزان دسترسی به آب نشود، باید در یک افق 50 ساله، تمامی ظرفیت های تأمین آب را برای تهران پیش بینی کنیم و از طرفی دیگر، میزان مصرف آب را به اندازه استانداردها برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تأکید بر اینکه "اگر نتوانیم شرایط را اصلاح کنیم، در آینده در تهران به مشکل تأمین آب می خوریم"، گفت: جمعیت فعلی استان تهران حدود 13.3 میلیون نفر است که طبق برآوردها تا سال 1410 این جمعیت به 20 میلیون نفر افزایش می یابد؛ سوال اینجاست که تا چه اندازه می توانیم آب مورد نیاز مردم تهران را تأمین کنیم و افزایش جمعیت تهران تا کجا قرار است ادامه یابد؟

وی افزود: باید شورای عالی امنیت ملی به موضوع جمعیت تهران ورود کند و اجازه ندهد جمعیت تهران از حدی افزایش یابد؛ هرچه ما ظرفیت های تأمین آب تهران را افزایش دهیم و از طرفی بدون حساب و کتاب جمعیت تهران افزایش یابد، به مشکل خواهیم خورد.

رضاپور تصریح کرد: حدود دوماه پیش پیشنهادی را جهت مطالعه بر روی تأمین آب تهران با توجه به اینکه به حوضه‌های آبریز مجاور آسیبی نرسد، ارائه کرده ام و تازه قرار است کاری مطالعاتی و پیوهشی که کاری بزرگ و پیچیده خواهد بود در این خصوص آغاز شود؛ اما در خصوص وضعیت تهران و تناسب جمعیت آن با ظرفیت های آبی این استان، لازم است فراتر از وزارت نیرو و حتی فراتر از دولت، مطالعه، تصمیم گیری و قانون گذاری شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر