/
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

چاه‌های میدان نوروز ایمن‌سازی شد

عملیات ایمن‌سازی نهایی چاه‌های آتش گرفته و دارای فوران ۵، ۶، ۷ و ۸ میدان نوروز ازسوی گروه‌های غواصی تعمیرات زیرآب منطقه خارک با موفقیت انجام شد.
کد خبر : ۳۵۹۶۳
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، چاه‌هایی که در اثر حمله هوایی دشمن در زمان جنگ تحمیلی آتش گرفتند و دارای فوران بوده‌اند در همان سال‌های ۶۱ و ۶۲ توسط گروه غواصان فلات قاره با اجرای طرح ابتکاری از زیر آب مهار شده بود، اما با انجام ۹۹ روز عملیات مستمر و شبانه‌روزی، همکاری با متخصصان دکل حفاری DCI-2 و اجرای حدود ۲۴۷۵۰ نفر دقیقه عملیات غواصی، آماده برچیدن از بستر دریا شد.

به‌دلیل انهدام کامل بخش روی سکو در زمان جنگ و فرسایش بخش بزرگی از سازه در زیر آب در ۳۵ سال گذشته، دو حلقه از چهار حلقه چاه موجود در سکوی ۵ نوروز کج شده و روی قیچی‌بندهای زیر آب سقوط کرده بود که با تلاش و تدابیر انجام‌شده ازسوی کارشناسان تعمیرات زیر آب و نصب نگهدارنده و مهارکننده‌های مختلف در زیر آب موفق به عمود کردن دو حلقه چاه شدند، البته با توجه به فصل زمستان و طوفان‌های شدید، این عملیات چند بار تکرار شد، همچنین چند نوبت برشکاری کانداکتور ۳۰ اینچ و کیسینگ‌های درون‌چاهی، نصب اتصالات و شیرآلات مورد نظر مهندسان حفاری مستقر روی دکل DCI-2 و تعویض شیرآلات قدیمی سرچاهی در زیر آب به علت کارایی نداشتن و خوردگی داخلی آنها انجام شد.

برای کمک به گروه حفاری برای ایمن‌سازی چاه‌های متروکه ۵، ۶، ۷ و ۸ نوروز قدیم نیز بیش از ۳۰ مرتبه هدایت انواع مته و لوله درون‌چاهی برای نمونه‌برداری و تزریق سیمان انجام شده است. به این ترتیب نگرانی درباره فوران مجدد این چاه‌ها پس از سال‌ها با تصمیم بجا و درایت مدیران شرکت برطرف شد.

در همین بازه با تقسیم نیروها و گروه‌های غواصی ضمن انجام کارهای غواصی در ارتباط با جابه‌جایی دکل‌ها، یک مرحله عملیات تعمیر خط ۲۴ اینچ ابوذر نیز انجام شده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر