/
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
نتوانسته‌ایم از ظرفیت مناطق آزاد به نحو مطلوب بهره ببریم

به دنبال تغییر آیین‌نامه جدید خودرو در مناطق آزاد هستیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت:همجواری ایران با ۱۵ کشور همسایه، ظرفیت خوب اقتصادی را برای کشور فراهم آورده؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی بهره ببریم.
کد خبر : ۳۶۵۲

نبض نفت - مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز (یکشنبه) در حاشیه نشست این سازمان، اظهار کرد: همجواری ایران با ۱۵ کشور همسایه، ظرفیت خوب اقتصادی را برای کشور فراهم آورده؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی بهره ببریم.
وی در ادامه افزود: استفاده از فرصت‌های اقتصادی کشور و نیروی انسانی فعال، کاستن از دیوان سالاری دولتی، توجه به مناطق پیرامونی کشور، ثبات پولی و مالی و در نهایت حفظ انسجام و همبستگی اقوام مختلف ایران از جمله دلایلی است که وجود مناطق آزاد را ضروری می‌کند.
 بانک با بیان اینکه اکنون ۷ منطقه آزاد و ۱۸ منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد، گفت: افزایش مناطق آزاد در حد لازم و در غالب آن چند عنصری که ذکر کردم، توجیه پذیر است
مشاور رئیس جمهور اذعان کرد: اعتقاد دارم نباید آنچنان تعداد مناطق آزاد زیاد شود که خود یک نظام دیوان سالاری جدید ایجاد کند و از طرف دیگر نباید توسعه و ایجاد مناطق آزاد را محدود کنیم
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرد: 8 منطقه آزاد جدید و 12 منطقه ویژه در دستور کار مجلس است که امیدواریم با برنامه ریزی حساب شده نسبت به تشکیل مناطق کار کرد.  
بانک تصریح کرد: فراهم کردن اعتبارات برای توسعه مناطق آزاد نباید تنها بر دوش دولت باشد و به‌وجود آوردن منابع مورد نیاز از طریق مدیریت صحیح و جذب سرمایه الزامی است.
وی ادامه داد: در همین راستا باید تفاوت ویژه بین مناطق آزاد و ویژه قائل شویم و مناطق ویژه از آنجاییکه محدودیت کمتری نسبت به مناطق آزاد دارند ،زمینه بهتری برای فعالیت دارند.
بانک تأکید کرد: در مجموع باید توجه داشت که گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس قوانین و اصول مشخص شده باشد و نباید اجازه داد این امر از اهداف خود دور شود.
بانک گفت: در مناطق آزاد بر اساس آیین نامه موجود، شرکت‌ها می‌توانند هر ساله یک یا دو نوع خودرو را وارد کنند و استفاده از آنها در محدوده قلمرو مشخص شده و چارچوب قانونی بلامانع است.
وی با اشاره به تصویب آیین نامه جدید واردات خودرو، بیان کرد: بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت، ورود هر خودرو خارجی منوط به اسقاط سه خودرو فرسوده است و اکنون این قانون باید در مناطق آزاد نیز اجرا شود.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: از آنجایی که آیین‌نامه مناطق آزاد باید با سرزمین اصلی در حوزه خودرو متفاوت باشد، به دنبال آن هستیم که آیین‌نامه مناطق آزاد در این حوزه پیگیری و اجرا شود.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر