/
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

حرکت به سمت تبدیل ایران به چهارراه انرژی منطقه

وزير نيرو، پروژه بزرگ مركز ملی راهبری شبكه برق ايران(ديسپاچينگ ملی) را نويدی برای مديريت دقيق، بهنگام و تاثيرگذار در شبكه برق کشور عنوان كرد.
کد خبر : ۳۷۱۴۶
به گزارش نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در آئین افتتاح طرح‌های ملی صنعت برق کشور که همزمان با هفته ششم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در مرکز پایش شبکه برق ایران اظهار داشت: يكی از بزرگترين طرح‌هایی كه امروز در هفته ششم پويش افتتاح شد، پروژه مركز ملی راهبری شبكه برق ايران (ديسپاچينگ ملی) است كه بعد از 30 سال دوره فعاليت موثر مركز قبلی، اين مركز متكی به دانش روز و آخرين فناوری‌ها پس از 11 سال تلاش و فعاليت در امر ساخت و تجهيز، امروز در مدار بهره‌برداری قرار می‌گيرد.

وی افزود:‌ افتتاح اين مركز، نويد مديريت دقيق، بهنگام و تاثيرگذار در شبكه برق است؛ سيستمی كاملا ايمن كه در شرايط اين روزها، موضوع ايمنی شبكه يكی از دغدغه‌های مشترك در سطح جهان است.

وزير نيرو ادامه داد: با سرمايه‌گذاری‌های وسيعی كه در امكان تبادل انرژی در ايران با تمام كشورهای همسايه صورت گرفته، ديسپاچينگ جديد ملی ايران نقش ارزنده‌ای خواهد داشت و می‌توانيم در توسعه روابط مربوط به انرژی به عنوان چهارراه انرژی منطقه به هدف‌های از پيش تعيين شده با سرعت مناسبی نزديك شويم و البته با اتكای منابع انسانی ارزنده در كشور كه به عنوان منبع تجديدپذير و ثروت خداداد در اختيار است، اين مركز، ‌تجهيزات، مديران و كارشناسان آن می‌توانند علاوه بر انجام وظايف خود در پهنه ايران، نقش و سهم خود را در انتقال دانش و تجربه در منطقه ايفا كنند، علاوه بر آن می‌توانيم از تجهيزات و امكانات قبلی هم به عنوان يك مركز آموزشی در منطقه بهره ببريم.

وی همچنين با اشاره به اقدام‌های سازمان عشايری گفت: برای دولت دوازدهم افتخار است كه در اين دولت خدمات ارزنده‌ای به هموطنان عشايری ارائه شده و ان‌شاءالله توسعه هم خواهد يافت. اميدواريم باز شدن پای برق و روشنایی به سياه‌چادرهای عشاير طليعه‌ای باشد بر اين كه نسل رو به رشد عشاير در ايران با استفاده صحيح از اين نعمت در امر تحصيل و استفاده از فناوری‌های روز در كنار نقش ارزنده‌ای كه در توليد كشور دارند، سرآمد باشند.

اردكانيان خاطرنشان كرد: در پويش امسال تاكنون با افتتاح طرح‌های امروز در مجموع 30 طرح با سرمايه‌گذاری 7615 ميليارد تومان بهره‌برداری شده و تا پايان اسفند امسال تمامی 290 طرح وعده داده شده در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وزير نيرو ادامه داد: طرح مهم بهسازی شبكه برق روستایی كه با هدف بهسازی شبكه برق 10 هزار روستا در سال 1400 آغاز شد و امروز طرح‌های 560 روستا در كشور افتتاح شد، طرحی ارزنده و يكی از محصولات كار و حمايت مشترك دولت و مجلس شورای اسلامی از بخش برق بويژه در بودجه 1400 است.

وی گفت: اميد است با سرعت گرفتن اين طرح، نه تنها روستائيان ما كه بالای 20 درصد بيش از متوسط جهانی، تحت پوشش انرژی الكتريسيته قرار دارند، بلكه سيستم عرضه اين خدمت در روستاها به گونه ای باشد كه روستائيان بتوانند علاوه بر نيازهای اوليه در ساير بخش‌ها بويژه توليد هم با راندمان بالاتر و مشكلات كمتری از اين نعمت برخوردار باشند.

اردكانيان در عين حال اظهار داشت: همچنين طرح مهم و ارزنده مجهز كردن عشاير كوچكنده به سيستم‌های قابل حمل انرژی خورشيدی كار ارزنده ديگری است كه امروز فاز اول آن مورد بهره برداری قرار گرفت. هدفگذاری كرديم كه 20 هزار خانوار امسال از عشاير به اين سيستم‌ها مجهز شوند و بتوانند در حد نيازهای ضروری از انرژی برق تجديدپذير استفاده كنند.

وی ادامه داد: قطعا همكاری نزديك‌تر با سازمان امور عشايری، ما را مجهز خواهد كرد كه اين كار را توسعه دهيم و عملكرد امسال زمينه‌ای خواهد بود تا از حمايت‌هاب قانونی بيشتری هم برای سال‌های پيش رو بهره مند باشيم و همه 260 هزار خانوار بتوانند از اين نعمت بهره‌مند باشند.

اردكانيان افزود: برای طرح‌های امروز بالغ بر 1345 ميليارد تومان سرمايه گذاری صورت گرفته كه بخش عمده آن به اتكای منابع داخلی است و بايد قدردان همراهی و همكاری مردم و 37 ميليون مشترك برق باشيم كه خوش حسابی و همراهی آنها صنعت برق را قادر می‌كند به وظايف و تعهدات خود بهنگام عمل كند و اين همكاری و همراهی بويژه تابستان امسال در امر مصرف برق هم يكی از نمونه‌ها و مثال‌های ارزنده خود را نشان دهد و بتوانيم در بخش‌های مختلف اعم از توليدی بدون كوچكترين اختلالی در مسير توليد و اهداف آن و خدماتی و حتی بخش خانگی با مدارای مناسب‌تر در بخش مصرف، تابستان آرام و بی دغدغه‌ای را از حيث تامين آب و برق پشت سر بگذاريم.

وزير نيرو گفت: امسال منابعی را كه برای پاداش همكاری در پيك‌سایی يا كاهش اوج بار بدون لطمه‌ای به عرضه انرژی در نظر داشتيم، در اختيار استانداران قرار خواهد گرفت كه با مديريت و برنامه‌ريزی خود در سطح استان آنگونه كه صلاح می‌دانند هزينه شود و بی‌ترديد اين عملكرد بهتر از سال‌های قبل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در بخش‌های آب و برق با وجود كم بارشی‌ها و همچنين همراه با ضرورت توليد بويژه در شرايط كماكان درگير با بيماری كوويد 19 و نيازهای ضروری به آب و برق بدون مشكل اين روزها را سپری خواهیم کرد.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر