/
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

تا زمانی که عربستان و کویت بنزین با کیفیت بالاتر از ایران تولید می‌کنند، ایران شانسی در بازار فرآورده‌ها ندارد

فرآورده‌های ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد اما تحریم بانکی مانعی بزرگ برای وصول مطالبات ایران در ازای صادرات آنها به حساب می‌آید.
کد خبر : ۳۷۱۶۱
به گزارش نبض نفت؛ محسن داوری، کارشناس بازارهای انرژی در مصاحبه ای در این مورد به اظهارنظر پرداخت. داوری ابتدا عنوان کرد بازار فرآورده‌ها مانند نفت خام نیست که بسیار پرنوسان باشد و عمدتا قراردادهای بلندمدت تعیین‌کننده هستند. به گفته او، ایران در سال‌های اخیر به دلایل سیاسی مانند تحریم‌ها نتوانسته سهم بازار خود را حفظ کند و قراردادهای بلندمدتی هم با مشتریان ندارد. این در حالی است که کشورهایی مانند عربستان و کویت اقدام به خرید بخشی از سهام پالایشگاه‌های خارجی در آمریکا، اروپا و… کرده‌اند که دست‌کم خوراک آنها را به صورت تضمینی خود تامین کنند.

مانع دیگر برای رسیدن فرآورده‌های ایرانی به اروپا کیفیت بسیار پایین آنها است. داوری در این باره گفت: «بنزین ایرانی استانداردی معادل یورو۳ و یورو۴ دارد؛ در حالی که اروپا سوختی با استاندارد یورو۵ نیاز دارد و حتی کیفیت بالاتر از این. در بخش گازوئیل وضع بدتر است. گازوئیل تولید داخل حدودا ۲۰۰ ppm گوگرد دارد اما اروپا به سمت گازوئیل با ۵ تا ۱۰ ppm گوگرد در حال حرکت است.» داوری می‌گوید کشورهای منطقه مانند عربستان و کویت بنزین با کیفیت بالاتر از محصول ایرانی تولید می‌کنند و آن را به نسبت ارزان در اختیار مشتریان اروپایی قرار می‌دهند. بنابراین داوری معتقد است «ایران در بازار فرآورده‌ها با شرایط ذکر شده شانسی ندارد.»

در مورد احتمال سرمایه‌گذاری غربی‌ها در ایران برای ساخت پالایشگاه و تامین نیازهایشان هم داوری عنوان کرد که آنها به دلیل امنیت پایین، بی‌ثباتی، تحریم و… تمایلی به این کار در خاورمیانه ندارند و بیشتر سراغ کشورهای آمریکای لاتین رفته‌اند.

فرآورده‌های ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد اما تحریم بانکی مانعی بزرگ برای وصول مطالبات ایران در ازای صادرات آنها به حساب می‌آید.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر