/
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷

ساخت داخل کانتینر حمل اتان فشرده توسط مهندسین ایرانی/کارکرد کانتینرها در تامین خوراک پتروشیمی‌

کد خبر : ۳۷۳۸۴
به گزارش نبض نفت مجتبی حاجی‌محمدی کارشناس تحقیق و توسعه شرکت توانا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت‌های صنعت گاز برای انجام کارهای دانش‌بنیان گفت: یکی از محصولات اصلی شرکت توانا کانتینر حمل اتان فشرده با مخازن تمام فلزی است که این پروژه به سفارش هلدینگ سرمایه‌گذاری شرکت نفت انجام شده است. کارفرما برای انتقال گاز فشرده از شرکت توانا راه حل خواست و البته مدنظر داشت که از مخازن بدون درز با طول ۱۱ متر در این پروژه استفاده شود. در نتیجه به دلیل عدم تولید این مخازن در کشور تصمیم به واردات این محصول گرفته بود که البته در تامین ارز با مشکل مواجه شد.

وی ادامه داد: در این راستا ما طرح مخازن کانتینر فشرده را به کارفرما پیشنهاد کردیم که با این طرح موافقت شد. پس از انجام طراحی اولیه، این مخازن به تعداد ۳۰ عدد در بازه زمانی ۳ ماه ساخته شد. محصول تریلر حمل مخازن اتان، شامل دو سری متفاوت از مخازن ۱۴۵ لیتری و ۲۰۰ لیتری است که در سری اول تعداد ۱۴۴ مخزن ۱۴۵ لیتری به همدیگر لینک شده‌اند و در سری دوم تعداد ۱۰۸ مخزن ۲۰۰ لیتری به همدیگر لینک شده‌اند و مجموعا ۲۳ هزار لیتر آبی ظرفیت را تامین می‌کنند.

حاجی‌محمدی گفت: طراحی و ساخت این محصول مطابق با استاندارد ایزو ۷۹۰۹ انجام شده است. فشار کاری این محصول ۱۸۰ بار لحاظ شده است. به دلیل کاهش وزن کانتینر مخازن کامپوزیتی نیز به کارفرما پیشنهاد شد که به دلیل قیمت بالای محصول مورد استقبال کارفرما قرار نگرفت.

این کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: پس از طراحی مخازن، طراحی سبدهای نگه‌دارنده مخازن در دستور کار قرار گرفت. در این راستا آنالیز تحلیل تنش سازه سبد برای تحمل تنش شتاب‌های در جهت حرکت و جانبی انجام شد و در نهایت سبدها طراحی شدند. در ادامه تست‌هایی نیز بر روی سبدها و المان‌های آن انجام شد که طراحی‌ها موردارزیابی قرار بگیرند.

*ایمنی کانتینر حمل اتان فشرده چگونه تامین می‌شود؟

وی اظهار داشت: طراحی پایپینگ (لوله کشی صنعتی) نیز توسط کارشناسان شرکت توانا صورت گرفت. این محصول قابلیت شارژ ۱۰ تن در ساعت را دارد. در طراحی پایپینگ المان‌های ایمنی بسیاری در نظر گرفته شد که هر سبد به صورت مجزا به باکس انتهایی وصل شده است و به عنوان یک ماژول کاملا مجزا قابل کنترل است.

حاجی‌محمدی گفت: در هر سبد به تعداد مخازن، شیر استاندارد دارای سنسور فشاری و حرارتی نصب شده است. نحوه اجرای پایپینگ هم بدین صورت است که جابه‌جایی‌های احتمالی را تا چند سانتی‌متر به جهات مختلف تحمل کند و مانع نشتی احتمالی شود. در هر سبد هم شیر اطمینان فشاری و شیر دستی جهت جدا کردن سبدها از بقیه ماژول‌ها و ایمنی بالاتر محصول نصب شده است. بین دو کانتینر هم اتصالات انعطاف‌پذیری در نظر گرفته شده است که حرکت‌های نسبی کانتینرها بر روی پایپینگ‌ها را بی‌اثر کند.

این کارشناس حوزه انرژی در پایان گفت: هم‌اکنون بیش از یک سال است که طرح مخازن کانتینر فشرده در حال اجراست و بدین وسیله اتان موردنیاز از عسلویه به ماهشهر منتقل می‌شود. این طرح قابلیت توسعه زیادی دارد و می‌توان تامین خوراک موردنیاز پتروشیمی‌ها را حتی در مسافت طولانی بدین صورت انجام داد. فاز اول این طرح که هم‌اکنون در حال اجراست برای انتقال ۲۰۰ تن اتان در روز است و در فاز دوم این میزان به ۱۰۰۰ تن در روز خواهد رسید. هم‌اکنون کارهای اجرای فاز دوم در حال نهایی شدن هستند.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر