/
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵

به سمت قحطی برق می رویم

کد خبر : ۳۷۴۳۳
به گزارش نبض نفت سحر اصلان زاده کارشناس حوزه انرژی طی یادداشتی نوشت؛ یکی از عوامل کمبود برق در سراسر کشور مصرف زیاد و بی رویه آن توسط مردم است. یعنی استاندارد مصرف به خوبی در اختیار مردم قرار نمی گیرد و در این مورد اطلاع رسانی نمی شود که تا چه میزان ما با کمبود منابع روبه رو هستیم.

از منظر منابع آبی کشور رو به خشکسالی پیش می رود و دلیل مصرف بی رویه، دچار کمبود آب هستیم این اتفاق منجر می شود که انرژی تولیدی به صورت خود به خود از دست برود. مصرف بالا و فشاری که به شبکه برق وارد می شود موجب می شود تا با افت ولتاژ روبه رو شویم و این افت ولتاژ باعث کمبود برق و قطعی های ناشی از آن می شود.

نخستین فاکتوری که موجب قطعی برق می شود، بحث مصرف بی رویه است ، سپس کمبود منابع است که افزایش تولید می توانست تا حدودی این کمبود منابع را جبران کند. مساله بعدی پیر بودن شبکه های برقی ماست به این معنا که به روز نیستند و بخشی از شبکه های مان مشکل زیرساخت دارند و فرسوده هستند

اینکه مردم در جهت مصرف بهینه برق همکاری نمی کنند عامل بسیار مهمی در کمبود این انرژی است. مبلغ برق و آبی که در کشور ما پرداخت می شود بسیار کم است منظور این نیست که باید مبلغ قبض آب و برق افزایش یابد بلکه اهمیت ارزش آب و برق کشورمان را نتوانسته ایم برای مردم جا بیاندازیم از همین رو هم مصرف به صورت بی رویه است.

در بسیاری از کشورها مصرف برق به صورت «شارژی» انجام می شود و ممکن است شما در خانه تان باشید و شارژتان تمام و برق قطع شود. پیرامون استاندارد مصرف برق نیز اطلاع رسانی به خوبی صورت نگرفته است که مصرف بهینه به چه صورتی است.

ماینرهایی که به شناسایی بیت کوین ها می پردازند هم انرژی بسیار زیادی مصرف می کنند در یک زمان طولانی مدت که این موضوع باعث ایجاد تلفات به شبکه های برقی شده است.

اینکه گفته می شود قطعی های شرکت برق از پیش تعیین نمی شود زیاد صحیح نیست معمولا اطلاع رسانی صورت می گیرد اما قبول دارم که این اطلاع رسانی قوی نیست و همین امر موجب می شود که مردم قطعی برق را یا جدی نگیرند یا متوجه زمان آن نشوند. از سامانه ۱۲۱ یا سایت شرکت توزیع برق می توان برنامه قطعی ها جویا شد.

اما در خصوص آسیب های جدی که قطعی برق می تواند به صنعت و اقتصاد وارد سازد باید اذعان کرد که این اتفاق باعث از دست رفتن بسیاری از منابع می شود. شرکت ها و کارخانجات تولیدی به سادگی مواد اولیه خود را ممکن است از دست بدهند. برق باعث حرکت دنیای علم می شود و بدون این انرژی علومی مانند مهندسی پزشکی و فناوری هایی که برای توسعه کشور به کار می روند عملا بدون استفاده می مانند.

البته ما در تلاش هستیم تا شبکه هایمان بک آپ داشته باشند و به صورت افزوده مضاعف طراحی شوند که وقفه ای(interrupt) در آن ها وجود نداشته باشد یا مثلا از منابع تغذیه ای غیر قابل قطع (UPS) استفاده شود تا نیازی که شبکه های مختلف بر حسب مهم بودنشان دارا هستند برطرف شود مثلا نیازهای بیمارستانی.

اما عدم مصرف بهینه برق و وجود زیرساخت های مناسب به شبکه های برقی ما بسیار فشار می آورد. برای اینکه برق از مرحله تولید به مرحله مصرف برسد ابتدا می بایست از مرحله انتقال عبور کند بعد فوق توزیع و در نهایت توزیع شود به مصرف کننده ها که مشخصات متفاوتی دارند مثل مصرف کننده های تجاری، کشاورزی و صنعتی.

در نهایت خاطرنشان کنم که فرهنگ سازی پیرامون مصرف برق مهم ترین عامل را در کنترل آن و جلوگیری از قطعی برق دارد. دقیقا همانند بحث بستن کمربند ایمنی که به تدریج در جامعه متداول شد و طی یک فرهنگ سازی انجام شد اکنون خیلی محدود می توان راننده خودرویی را یافت که کمربند ایمنی نبسته باشد. اگر این فرهنگ سازی شکل نگیرد با توجه به کمبود آب، درجه حرارت و شرایط جغرافیایی که برکشور ما حاکم است ممکن است به سمت قحطی برق هم حتی برویم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر